اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی، رئیس سوئیسی این فدراسیون را عامل تضعیف موقعیت کشتی دانستند

پایان حکومت رافی مارتینتی بر فیلا

کنار رفتن رافائل مارتینتی، رئیس سوئیسی فیلا و سپردن سکان کشتی دنیا به نناد لالوویچ صربستانی، نخستین پیامد حذف احتمالی کشتی از المپیک بود.
کد خبر: ۵۴۱۴۱۸

پس از آن‌که کمیته بین‌المللی المپیک روز سه‌شنبه هفته گذشته از حذف ورزش کشتی از بازی‌های المپیک 2020 خبر داد و در عین حال تعیین تکلیف نهایی در این زمینه را به سال آینده موکول کرد، هیات رئیسه فدراسیون جهانی دیروز در تایلند در نشستی اضطراری به بررسی این موضوع پرداخت و اولین خروجی این جلسه، چیزی جز برکناری رافائل مارتینتی، رئیس سوئیسی فیلا نبود و در حالی که منابع خبری روس و مسئولان کشتی این کشور از انتخاب هموطن نامدار خود آلکساندر کارلین (دارنده 23 طلای المپیک، جهان و اروپا) خبر دادند، فیلا پس از ساعاتی از انتخاب لالوویچ به عنوان جانشین موقت مارتینتی خبر داد.

پشت پرده کنار رفتن مارتینتی

درباره تغییر و تحول در راس فیلا اخبار ضد و نقیضی دیروز روی سایت‌های خارجی مخابره شد، گرچه در ابتدا از قول مارتینتی اعلام شد وی تحت تاثیر لابی روس‌ها از سمتش کناره‌گیری کرده است، اما پس از ساعاتی میخائیل مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه اعلام کرد که فیلا این تصمیم را برای ابراز بی‌اعتمادی به مارتینتی اتخاذ کرده و او اخراج شده است؛ خبری که تومیاکی فوکودا، نایب رئیس فیلا نیز آن را تائید و اذعان کرد که مارتینتی با ده رای از مجموع 11 رای هیات رئیسه فیلا، از سمتش اخراج شده است.

مارتینتی که از سال 2002 جانشین میلان ارسگان شده بود، طی این سال‌ها بارها با تغییر قوانین کشتی سعی در زیبا کردن این ورزش جهت باقی ماندن در المپیک داشت، تغییر قوانینی که نتیجه معکوس داد و به قول امامعلی حبیبی، پیشکسوت پرافتخار کشتی ایران، کشتی را از حالت مبارزه به بازی تبدیل کرد. از طرفی، یکی از داوران کشتی کشورمان که هفته گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم مدعی شده بود، حذف کشتی ریشه در اختلاف نظر ژاگ روگ با مارتینتی دارد، دیروز در این باره تصریح کرد: اردیبهشت ماه 89 در حالی در تاشکند ازبکستان، رقابت‌های گزینشی کشتی المپیک 2010 نوجوانان سنگاپور برگزار شد که ژاگ روگ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مهمان وی‍ژه مراسم افتتاحیه بود؛ مراسمی که پس از آن اختلاف نظر رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با فیلا برای ما نمایان شد.

عبدالرضا نبانچیان در این باره افزود: ساعاتی پس از برگزاری مسابقه‌های آن روز، مارکوس روی، دبیرکل وقت فیلا و رئیس کنونی واحد ضددوپینگ این فدراسیون جهانی مدعی شد که ژاگ روگ طی نشستی با مارتینتی ضمن انتقاد شدید از مدیریت او بر فدراسیون جهانی کشتی و برگزاری ضعیف مراسم افتتاحیه این بازی‌ها، خطاب به مارتینتی تصریح کرده است که بارها و بارها گزارش مشکلات اخلاقی شما در اختیار ما قرار گرفته است، اگر نمی‌توانید تغییر رویه داده و همزمان به لحاظ فنی هم کشتی را به اوج برسانید، بهتر است استعفا دهید!

استقبال آمریکا از تغییر در راس هرم فیلا

گرچه مارتینتی دیروز ادعا کرد که قربانی مافیای روسیه شده است، اما در روزهای گذشته در کنار واکنش‌های جسته و گریخته‌ای که در کشورهای مختلف دنیا برای حذف کشتی صورت پذیرفت، چهار کشور ایران، روسیه، آمریکا و ترکیه که قدرت‌های این ورزش محسوب می‌شوند، بیش از هر جای دیگر واکنش‌های تندی را نسبت به اقدام کمیته بین‌المللی المپیک انجام دادند. در حالی که قهرمانان بزرگ کشتی آمریکا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودند، دیروز ریچ بندر، مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا، از کنار رفتن مارتینتی استقبال کرد و گفت: این تصمیم فرصتی تازه‌ برای تغییر و پیشرفت به جامعه کشتی می‌دهد. این رشته اکنون قادر به ایجاد یک ارتباط تازه با کمیته بین‌المللی المپیک و پرداختن به برخی از چالش‌ها و فرصت‌ها خواهد بود!

از کارلین تا لالوویچ

منابع خبری روسیه دیروز در حالی از قول مسئولان فدراسیون کشتی این کشور از انتخاب آلکساندر کارلین به عنوان جانشین موقت رئیس فیلا خبر دادند که این چهره افسانه‌ای کشتی روس‌ها در روزهای گذشته به دلیل تغییرات مکرر قوانین کشتی، مارتینتی را به باد انتقاد گرفته بود. گرچه او به عنوان جانشین مارتینتی انتخاب نشد، اما به نظر می‌رسد گزینه روس‌ها برای ریاست فیلا همین چهره خواهد بود.

به هر حال فیلا دیروز در سایت خود درباره کنار رفتن مارتینتی این‌گونه نوشت: پس از جلسه فوق‌العاده هیات رئیسه فیلا در پوکت تایلند، گروهی از نمایندگان کشورهای شرقی (منظور فیلا کشورهای اروپای شرقی است) مارتینتی را عامل خارج شدن کشتی از 25 رشته اصلی بازی‌های المپیک 2020 دانستند. پس از این جریان، مارتینتی از اعضای هیات رئیسه تقاضا ‌کرد به او به عنوان رهبر گروه نجات کشتی در ماه‌های آینده اعتماد کنند، اما فقط 50 درصد اعضای هیات رئیسه به مارتینتی رای مثبت دادند. این در حالی بود که رئیس فیلا از حق رای خود در این انتخابات استفاده نکرد. پس از این رای‌گیری، مارتینتی از سمت خود استعفا کرد تا شانس ریاست را به فرد دیگری دهد، اما وی تا سال 2014 به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی باقی خواهد ماند.

سایت فیلا در ادامه اعلام کرد که نناد لالوویچ از صربستان به عنوان رئیس موقت انتخاب شده است و طبق اساسنامه فیلا یک کنگره فوق‌العاده با حضور حداکثر یک‌سوم کشورهای عضو فیلا برگزار خواهد شد تا به این تصمیم هیات رئیسه رای مثبت دهند یا این‌که رئیس موقت دیگری را برای فدراسیون جهانی کشتی انتخاب کنند.

لابی روس‌ها به میدان می‌آید

پس از آن‌که در ایران کارگروه وی‍ژه‌ای برای بررسی راهکار بازگرداندن کشتی به بازی‌های المپیک تشکیل شد، دیروز از فدراسیون کشتی روسیه هم خبر رسید که جامعه کشتی روسیه هم کارگروهی در همین رابطه تشکیل داده‌اند و آنها قصد دارند خیلی سریع در این باره به جمع‌بندی رسیده و موضوع را از طریق رئیس‌جمهور و وزیر ورزش این کشور پیگیری کنند. روسیه در آخرین دوره بازی‌های المپیک در لندن 2012 با کسب چهار مدال طلا، بیشترین طلای این ورزش را در میان کشورهای دنیا از آن خود کرد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها