معاون اول رئیس‌جمهور: برای رعایت مصالح مردم صادرات پسته به مدت 6 ماه ممنوع می‌شود

5 میلیارد دلار برای تنظیم بازار عید

همزمان با تصویب پرداخت عیدانه به مردم، ستاد تنظیم بازار دیروز اعلام کرد یک بودجه پنج میلیارد دلاری برای تامین، توزیع و تنظیم بازار اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۱۰۲۰

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت دهم در نظر دارد در آخرین شب عید کاری خود، قیمت‌های رو به افزایش کالاها و خدمات را کنترل کند؛ قیمت‌هایی که اساسی‌ترین کالاها تا جزئی‌ترین آن را دربرگرفته است. دولت برای کنترل قیمت‌ها دو سیاست افزایش قدرت خرید مردم و توزیع انبوه کالا برای کاهش قیمت‌ها را در نظر گرفته است. در بخش رشد قیمت پرداخت عیدانه به مردم در دستور کار است و ظاهرا کار تامین منابع و تخصیص آن روزهای پایانی خود را می‌گذراند.

در بخش تامین و توزیع کالا اما دیروز سیاست‌های کاری جدید دولت برای تخصیص یک بودجه هنگفت به این منظور اعلام شد.

بودجه 5 میلیارد دلاری

دیروز محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور به همراه مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای تنظیم بازار شب عید و کنترل قیمت‌ها را اعلام کردند که شاه‌بیت این سیاست‌ها اختصاص پنج میلیارد دلار بودجه ویژه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار است.

معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: در این جلسه در مورد تامین، توزیع و تنظیم قیمت گوشت قرمز، مرغ، خشکبار و حبوبات، راهکارهای مناسبی اتخاذ شد. وی با اشاره به بررسی‌های ستاد تنظیم بازار و گزارش نماینده اتحادیه خشکبار افزود: صادرات پسته موجب افزایش ناگهانی قیمت پسته و به دنبال آن گران شدن آجیل شب عید شده است. رحیمی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد قیمت پسته درجه یک 30‌هزار تومان و درجه پایین‌تر 25 هزار تومان تعیین شود که این مهم مورد پذیرش نمایندگان اتحادیه خشکبار و انجمن صادرکنندگان پسته قرار گرفت.

وی خطاب به نمایندگان اتحادیه خشکبار و انجمن صادرکنندگان پسته اعلام کرد: اگر قیمت توافق شده عملی شود، این مطلوب دولت است، اما از آنجایی که مصالح مردم کشور برای ما واجب‌تر از صادرات است، بنابراین صادرات پسته را به مدت شش ماه ممنوع می‌کنیم.

رحیمی افزود: در اولین فرصت، دستگاه‌های مربوط از صادرات پسته ممانعت می‌کنند تا جماعتی در فکر اندوختن مال، آن هم از طریق گرانفروشی نباشند.

وی جلوگیری جدی وزارت کشور و استانداری‌های مرزی از قاچاق دام به خارج کشور را از دیگر مصوبات مهم این جلسه بیان کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همزمان با اتحادیه‌ها و کسانی که مبادرت به واردات گوشت گوسفند می‌کنند، توافق شد از کشورهای مختلف، بهترین گوشت گاو و گوسفند را با قیمت مناسب وارد و در کشور بویژه در تهران توزیع کنند. رحیمی افزود: متاسفانه گوشت گوساله قیمت خیلی کاذب و بالایی را به خود اختصاص داده که تصمیم گرفته شد با سرعت، بهترین گوشت گوساله نیز از نقاط مختلف دنیا خریداری و با قیمتی نصف قیمت موجود در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت مصمم است هرجا ناهنجاری در بازار مشاهده کند، برای اصلاح آن اهتمام نماید. رحیمی افزود: تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت هر دو مسئول هستند انبارها و بازار را بشدت در ایام شب عید نظارت کنند تا اجحافی به مردم بویژه دهک‌های پایین جامعه نشود. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دهک‌های پایین در شرایط شدید تحریم، آسیب‌پذیرند و دولت مکلف و موظف است از آنها حمایت کند، زیرا کار اساسی همین است و این راه تا تامین آسایش و رفاه مردم ادامه دارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و تعدیل قیمت‌ها در بازار شب عید، از همه دستگاه‌های مربوط، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خواست همه توان خود را به کار گیرند تا جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته و اجازه ندهند که فشار گرانی مردم را آزرده کند.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از عرضه همه ظرفیت ذخیره شده کالاهای اساسی به منظور تنظیم قیمت‌ها به بازار خبر داد.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: به علت این‌ که حجم تقاضا در ایام شب عید بالا می‌رود ذخایر کالاهای اساسی در بازار عرضه می‌شود تا قیمت‌ها به علت تقاضای بیشتر افزایش پیدا نکند.

وی افزود: عرضه مستقیم کالاها در نمایشگاه‌های بهاره نیز موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. غضنفری گفت: هیچ‌کمبودی در مورد کالا در کشور وجود ندارد و مواد غذایی و پروتئینی، خشکبار، پوشاک و لوازم خانگی به‌وفور در بازار یافت می‌شود. وی اظهار کرد: تنها مشکل، ارتباطی است که فروشندگان لحظه به لحظه بین کالا و قیمت ارز برقرار می‌کنند که نوعی افزایش لحظه‌ای قیمت را به دنبال دارد.

غضنفری گفت: سازمان حمایت با این پدیده برخورد می‌کند و جرایم سنگینی را برای این امر اعمال خواهد کرد.

وی افزود: مواد غذایی نظیر گوشت و برنج از ذخایر کافی برخوردار است و در روزهای پایانی اسفند و فروردین سال نو به شکل‌های مختلف این ذخایر توزیع خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داریم جامعه اصناف، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، شرایط سخت مردم را ملاحظه کنند و خدای ناکرده برای سوءاستفاده از این موقعیت وسوسه نشوند تا قیمت‌ها بالاتر از آنچه هست عرضه نشود.

واردات گوشت قرمز از قرقیزستان

عضو ستاد تنظیم بازار نیز از ممنوعیت صادرات پسته به‌دستور معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: برای تنظیم بازار، گوشت قرمز از کشور قرقیزستان وارد می‌شود.

قاسم نوده‌فراهانی در گفت‌وگو با فارس درخصوص مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: ‌در این جلسه تاکید شد تا برای تنظیم بازار مرغ، مرغ ذخیره شده در بازار توزیع شود و ابعاد این توزیع گسترش پیدا کند تا قیمت‌ها شکسته شود.

وی افزود:‌ برای تنظیم بازار گوشت نیز مصوب شد تا واردات گوشت از کشور قرقیزستان و همچنین از مرز سیستان و بلوچستان توسعه یافته تا در این زمینه نیز شاهد رشد قیمت نباشیم.

عضو ستاد تنظیم بازار با تاکید بر این‌ که در این جلسه یکی از اعضای انجمن پسته‌کاران حضور داشت، گفت: این عضو اظهار کرد پسته با قیمت 30 هزار تومان صادر می‌شود و قرار شد تا در انتهای جلسه تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص امضا شود و به قیمت صادرات، پسته در داخل کشور عرضه شود، اما در پایان جلسه، فرد مذکور جلسه را ترک کرد، لذا معاون رئیس‌جمهور دستور داد تا صادرات پسته به مدت شش ماه متوقف شود.

وی افزود: معاون اول رئیس‌جمهور دستور دادند تا کارگروه‌هایی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تشکیل شود تا در ایام پایانی سال مردم مشکلی نداشته باشند.

نوده‌فراهانی گفت: با دستور رئیس‌جمهور قرار است تا پنج میلیارد دلار ارز کشور که در هندوستان است در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد تا کالای اساسی مورد نیاز مردم وارد کشور شود، لذا آقای معاون اول رئیس‌جمهور دستور دادند تا با همکاری وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این اعتبار در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد.

ممنوعیت صادرات پسته، بازار ایران را به آمریکا می‌دهد

در عین حال رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: ممنوعیت صادرات پسته به نفع آمریکاست.

اسدالله عسکراولادی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار درباره ممنوعیت شش ماهه صادرات پسته اظهار کرد: به‌رغم ارادتی که به دکتر رحیمی دارم ممنوعیت صادرات پسته اشتباه بزرگی است که مرتکب شده‌اند و در واقع این تصمیم فقط به نفع آمریکاست.

وی افزود: آمریکا برای این‌ که ما را از دور خارج کند باید دو میلیارد دلار هزینه می‌کرد و در واقع این تصمیم باعث شد تا آمریکایی‌ها دو میلیارد دلار جلو بیفتند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت ما سالانه 200 هزار تن پسته تولید می‌کنیم که فقط 15 هزار تن آن مصرف داخلی دارد، چرا که پسته در داخل کشور یک کالای لوکس محسوب می‌شود و توزیع‌کنندگان پسته شب عید را خریداری کرده‌اند، لذا این تصمیم تاثیری در بازار نخواهد داشت. وی افزود: منطقی نیست برای 15 هزار تن مصرف داخلی جلوی صادرات 190 هزار تن را بگیریم، چرا که اگر این ممنوعیت پیش نیاید حداقل 600 ـ 500 میلیون دلار می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها