رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

سینمای کشور ویترین فرهنگی‌مان است

رئیس سازمان سینمایی در گفت و گو با رادیو اندیشه ها،مافیای بین المللی را سد راه جهانی شدن سینمای ایران دانست.
کد خبر: ۵۳۹۰۲۴
مافیای بین المللی سد راه جهانی شدن سینمای ایران است

به گزارش جام جم آنلاین سینمای ایران در عرصه بین المللی، فرصت ها و آسیب ها عنوان بحثی بود که با حضور جواد شمقدری، اکبر نبوی و شهاب شهرزاد در برنامه "سودای سیمرغ" رادیو گفتگو مورد بررسی قرار گرفت.

جواد شمقدری در آغاز این گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: در دنیا برای آنکه یک فیلم سینمایی بسازید، کار بسیار مشکلی را پیش رو دارید؛ اما در ایران به راحتی می توان وارد عرصه کارگردانی شد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: ماهیت سینمای انقلاب اسلامی این گونه است که اجازه می دهد افراد جدیدی وارد عرصه هنری، خاصه در حوزه تخصصی فیلم سازی شوند.

وی گفت: در سال های گذشته هر ساله 15 تا 25 نفر فیلم اولی وارد حوزه سینما شده‌اند و امسال نیز این تعداد به 20 نفر رسیده است.

شمقدری همچنین در خصوص غیبت سینماگران پیشکسوت در جشنواره سی و یکم فیلم فجر، اظهار کرد: اینکه چه فرایندی شکل گرفته که از نسل اول سینماگران در جشنواره امسال حضور نداشته باشند، طرح و برنامه ای از پیش تعیین شده در کار نبوده و باید آسیب شناسی شود.

اکبر نبوی در ادامه، این بحث را چنین پی گرفت: فرایند حضور جوانان در حوزه های مختلف اجتماعی در کشور چشم گیر است؛ اما در حوزه فرهنگ نباید اجازه داد آمارها فریبنده باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: مسئولان می بایست برای حضور جوانان و استعدادهای خاص سینما بسترهای مناسب را فراهم آورند؛ اما نباید به سراب اعتنا به آمارهای کمی، کشیده شویم.

نبوی افزود: اگر هر سال 2 کارگردان با قابلیت بسیار خوب معرفی شوند، همچنان می توان ارزیابی‌های قبل از ساخت را نیز به انجام رساند که به معنای سخت گیری‌های گروهی نیست.

وی تصریح کرد: در مقطعی صلاحیت حضور کارگردانان جوان به نهاد دیگری غیر از ارشاد سپرده شد که به معنای سخت گیری های بی مورد نیست و باید توجه داشت که فرهنگ حوزه کیفیت هاست.

شمقدری در ادامه این بحث یادآور شد: برای این که کار یک فیلم اولی ادامه دار باشد، فارغ از اینکه در اتاق های در بسته بنشینیم و نظر دهیم، دو مرحله دیگر از جمله تهیه کننده و مخاطب را نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ماهیت سینمای ایران مدام در حال تجربه عرصه های جدید است؛ کما اینکه داوران بخش بین الملل جشنواره امسال نیز اظهار می کردند که فیلم های ایرانی ما را شگفت زده کرده است.

شمقدری اضافه کرد: این نشان می دهد که ویژگی سینمای ایران این است که فیلمسازان داخلی در شرایط فرهنگی کشور می توانند هر لحظه گفتمان تازه‌ای با مخاطب برقرار کنند.

وی خاطرنشان ساخت: البته این نوع سینما در مواجهه با مردم نمره قبولی نگرفته است اما در حوزه بخش هنری و از نگاه منتقدین شاهد ارزیابی های مثبتی هستیم.

شهاب شهرزاد در ادامه با اشاره به موج نو دوم سینمای ایران اظهار کرد: با توجه به این عنوان، کم کم از حوزه جشنواره‌ای فاصله و در بازار جهانی قرار می گیریم؛ در این چند ساله شاهد هستیم که سینمای با هویت ایرانی در دنیا حضور یافته است.

وی ادامه داد: فیلم هایی که هویت ایرانی دارند می توانند با زبان درست و استاندارد سینما واسطه‌ای برای معرفی فرهنگ ملی ایران را به منصه ظهور بگذارند.

شمقدری صحبت های شهرزاد را چنین پی گرفت: نقطه آغاز این جریان بیانات رهبری در سال 85 با حضور اهالی سینما بود که آقا مشخصا در خصوص بخش بین الملل بیاناتی را ایراد کردند که بسیار هم تاثیرگذار بود.

نبوی نیز گفت: وقتی از فیلمسازان موج نو دوم سینمای ایران یاد می کنیم، شاید بتوان بخشی از آن‌ها را موج اول قلمداد کرد؛ چرا که پیش از انقلاب مجموعه آثار ساخته شده به یک موج سینمایی تبدیل نشده است.

وی افزود: سینماگران موج نو دوم در حوزه های مختلف هنرنمایی کرده‌اند و سینمای ایران از حضور همین سینماگران آغاز شده است.

نبوی تصریح کرد: برخی از این آثار در سطح اکران بین الملل منفذی ایجاد کرده‌اند ولی هنوز نتوانسته برای ما نقطه امید باشد، اگر در پی جذب بازار بین المللی هستیم، مسلماً ضمن ارتباط با همسایگان فرهنگی خود این راه کوتاه می شود.

وی همچنین با بیان برخی ایرادات در حوزه مدیریت دولتی و خصوصی سازمان سینمایی، گفت: این دو حوزه از مدیریت، در ارتباط با اکران عمومی بین المللی سینمای ایران، هنوز نتوانسته‌اند توجه ویژه‌ای را مبذول نمایند.

شمقدری در پاسخ اظهار کرد: فرایند پخش فیلم ها، حتی در داخل نیز ضعفی بسیار جدی است و تقریباً جایی در معاونت سینمایی برای مدیریت این بخش وجود ندارد.

وی افزود: ما باید از منظر کار تخصصی و آشنایی با این عرصه دو بخش خصوص و دولتی را شکل دهیم، در این رابطه اقدام به راه اندازی موسسه ای برای جشنواره ها کرده‌ایم.

شمقدری گفت: در جشنواره‌های بین المللی متأسفانه شاهد بودیم که در آن طرف مافیای بسیار وحشتناکی چنین اجازه ای را برای اکران فیلم های ما نمی دهند؛ هم اکنون در حال مذاکره با چین هستیم و در بخش جشنواره و اکران عمومی پیشنهاداتی داده‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: ما حتی حاضر شدیم در فرانسه سالن هایی را کرایه کنیم، که هزینه بسیار بالایی هم دارد اما دیدیم که بلافاصه ممانعت هایی ایجاد شد.

شمقدری عنوان کرد: همچنین از فعالان جریان بیداری اسلامی و حاضران در کنفرانس هالیوودیسم خواستیم که راهی باز شود که برخی فیلم ها در رقابت های جهانی راه پیدا کنند.

نبوی در بخشی دیگر از این برنامه خاطرنشان ساخت: سیاسیونی که هنر را زیر سیطره خود گرفته‌اند حضوری جدی در عرصه بین الملل دارند، از طرفی برای مبارزه با این جریان نیازمند بودجه و برنامه مدونی هستیم.

وی گفت: بهترین راه برای این که بتوانیم با افکار عمومی خارجی ارتباط برقرار کنیم، ورود به عرصه شبکه های نمایش خانگی و اینترنتی است که در این جا نقش دولت بسیار جدی خواهد بود.

نبوی افزود: متأسفانه کمترین میزان یارانه ها به حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود، درحالی که در کشورهای دیگر با داشتن بخش خصوصی قوی، بیشتری یارانه در بخش فرهنگ و هنر هزینه می‌شود.

شمقدری در ادامه گفت: نکته کاملاً درستی است؛ هم اکنون صداوسیما در حوزه فروش فیلم ها به برخی کشورها این کار را آغاز کرده است.

وی افزود: امیدواریم در موسسه جشنواره ها که به زودی تشکیل خواهد شد، ردیف بودجه مستقلی بگیریم که فیلم های داخلی خریداری شود و بصورت مجانی برای نمایش در اختیار کشورهای دوست قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها