با وجود تمام فشارهای سیاسی در بحرین، مخالفان می‌گویند تا تحقق خواسته‌هایشان به مبارزه ادامه می‌دهند

بازداشت گسترده معترضان در بحرین

در آستانه دو سالگی قیام مردمی بحرین و همزمان با «روز شهید» تظاهرات معترضان در مرکز منامه با برخورد‌های خشونت بار پلیس این کشور مواجه شد. به گزارش منابع خبری در این درگیری بیش از 25 نفر بازداشت شده‌اند. تظاهرات روز دوشنبه می‌تواند آغاز تازه‌ای برای اعتراضات جدید در این کشور باشد.
کد خبر: ۵۲۴۲۱۹

به گزارش ایسنا، شاهدان عینی گفتند پلیس بحرین با گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی در منامه به تظاهرکنندگان مخالف نظام حمله کرد. شاهدان در ادامه گفتند: پلیس ضد شورش معترضانی را که در مرکز منامه به مناسبت روز شهید تجمع کرده بودند، متفرق ساخت و 25 نفر از جمله پنج زن را بازداشت کرد. تظاهرکنندگان شعارهایی علیه نظام از جمله حمد باید برکنار شود و مردم خواهان سرنگونی نظام هستند، سر دادند.

محمد المسکاتی، رئیس مجمع حقوق بشر جوانان بحرین در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که پلیس یوسف المحافظه، مسئول پیگیری در مرکز حقوق بشر بحرین را به دلیل مشارکت در راهپیمایی مخالفان بازداشت کرد. از ماه نوامبر تاکنون این دومین باری است که المحافظه بازداشت می‌شود. پیش از برگزاری تظاهرات روز دوشنبه، مسئولان بحرینی مراکز ایست‌ بازرسی ایجاد کردند و خودروهای گشت‌زنی پلیس در پایتخت در حال آمد و شد بودند.

هرساله به مناسبت سالگرد کشته شدن دو معترض بحرینی در سال 1994 که به «روز شهید» موسوم شده است، تظاهرات معترضان برگزار می‌شود. قیام مردمی بحرین از فوریه 2011 شروع شده و تاکنون 22 ماه به صورت پیوسته استمرار داشته است. در درگیری‌های دوسال گذشته دست‌کم 70 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

علاوه برتظاهرات اصلی که روز دوشنبه در منامه برگزارشد، روز گذشته نیز صدها نفر در بازار سنتی منامه تجمع کرده و علیه حکومت بحرین شعار دادند. نیروهای امنیتی بحرین در چند منطقه با شلیک گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک‌های آتش‌زا با معترضان درگیر شدند. شیعیان که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، خواهان دستیابی به حقوق اجتماعی و سیاسی خود هستند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین روز یکشنبه گذشته در یک سخنرانی به مناسبت روز ملی بحرین یک بار دیگر خواهان شکل‌گیری تفاهم و توافق ملی شد. وی مدعی شد بحرین کشور قانون، آزادی‌ها و مدارا با ادیان و فرهنگ‌های مختلف باقی خواهد ماند. جالب این‌که در همان روز در یکی از توابع منامه معترضان اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

مردم تسلیم نمی‌شوند

با وجود سرکوب‌های گسترده و حتی استفاده از نیروهای سپر جزیره برای جلوگیری از قیام مردم بحرین، رهبران این قیام می‌گویند مردم تسلیم نمی‌شوند و تا تحقق خواسته‌هایشان به مبارزه ادامه خواهند داد. شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین می‌گوید: برگزاری تظاهرات حق مشروع مردم و مطابق با معاهدات بین‌المللی است. به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ علی سلمان گفته است: مردم در بحرین تصمیم‌گیرنده هستند و احدی نمی‌تواند برای ما تصمیم‌گیری کند، زیرا مردم بیدار شده‌اند و زمان سلطه‌گری سپری شده است. وی بیان کرد: راهکار امنیتی بحران بحرین را حل نمی‌کند، باید در راستای کشور دموکراتیک که در آن به اراده مردم اهمیت داده شود، حرکت کنیم. سلمان گفت: دموکراسی به این مفهوم نیست که جمعی بر دیگران حکومت کنند. ما بارها گفته‌ایم که به دنبال دولت دینی یا طایفه‌ای نیستیم.

وی تاکید می‌کند که رژیم باید از محاصره مناطق مهزه و ستره دست بردارد، حملات به منازل در ساعات اولیه بامداد را متوقف کند، به آزادی بیان بها بدهد، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به مردم اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بدهد.

بازداشت زنان

جمعیت الوفاق با ارائه آماری نشان می‌دهد که زنان بحرینی دراین مبارزه نقش مهمی داشته و پابه پای مردان در آن مشارکت داشته‌اند. به گزارش سایت جمعیت الوفاق، نیروهای رژیم آل خلیفه در دو سال گذشته بیش از 200 زن را دستگیر کرده‌اند. این در حالی است که بیش از 550 زن دیگر نیز از محل کار خود اخراج شده‌اند.

جمعیت الوفاق همچنین با صدور بیانیه‌ای گفته است: از این تعداد 72 زن در محل کارشان، بیش از 23 زن در منزل خود و 12 زن دیگر نیز در اماکن عمومی دستگیر شده‌اند. بر اساس بیانیه جمعیت الوفاق، تمامی این اقدامات شرم‌آور علیه زنان بحرینی حتی پس از صدور گزارش کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب بحرین نیز ادامه داشته و نظام بحرین هر سال روز زن را در حالی جشن می‌گیرد که به تجاوزاتش به ساده‌ترین حقوق زنان ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها