آلودگی هوای تهران و تحقیقات ناسا

سه چهار روز پشت سر هم حس کرده‌ای شبح دستی با هزاران انگشت، تمام پستی و بلندی‌های سپید درون جمجمه‌ات را درنوردیده و به هر نورون و هر مویرگ و هر سلول آن ناخن کشیده؛ تمام این مدت، هیکلی سیاه و سنگین و مهیب را محو و تیره و تار دیده‌ای که روی تمام کوچه پس‌کوچه‌های مغزت پهن شده؛ با سردرد، سنگین و هن‌وهن‌کنان، به زور نفس کشیده‌ای.
کد خبر: ۵۲۰۹۹۲

 دود، دودی سیاه و سنگین، دودی که دیگر نمی‌توان نام ذره را به آن داد... دوده... بله... انگار دهانت به اگزوز کامیونی دیزلی چسبیده باشد، به تار و پود شش‌هایت دویده و همه مسیر ریه‌ات را پشت سر گذاشته و جاخوش کرده درون سینه‌ات.

درست همین زمان که یا مجبور بوده‌ای در خانه بمانی، یا در همین هوای آلوده به کارت ادامه دهی، یا مثل آن نزدیک به صد نفر کارت به درمانگاه و اکسیژن‌تراپی کشیده، بله... درست در همین زمان که دیو سیاه دوده و آلودگی هوا پنجه‌هایش را با تمام قوا بر گلوی شهر گره زده و هیچ درز کوچکی هم برای رد و بدل شدن اندکی اکسیژن نگذاشته، چشمت به خبری می‌افتد که حاوی اندکی تلاش و امید است: محققان ناسا، با هدف بهبود زندگی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، پس از بررسی چند نوع گیاه خانگی متفاوت، فهرستی از گیاهان تهیه کرده‌اند که می‌توانند آلاینده‌های سمی را کاهش دهند و به تصفیه هوا کمک کنند.

آه حسرت از نهادت برآمده: نه فضانوردی! نه همسایه ناسا! نه حداقل دربان محل تحقیق آن گیاهان برطرف‌کننده آلودگی! 9 متر مربع فضای پوشیده از آن گیاهان پیشنهادی ناسا برای اثربخشی مناسب در پاکسازی و تصفیه هوا از آلودگی‌ها، مثل یوتوسی ابلق یا برگ قلبی، همیشه سبز چینی، فیکوس بنجامین، فیلودندرون، سرخس بوستون، بامبو پالم و... هم در اختیار نداری که! پس بهتر است جای حسرت و آه، مثل همیشه منتظر خوردن دری به تخته طبیعت بمانی، بلکه از خوب حادثه، دست طبیعت اقدامات انجام نشده مسئولان را وقتی نوای جیک‌جیک مستانشان در هوای پاک پیچیده بود، در این سرمای زمستان برایت به ارمغان بیاورد: باز هم به همین هوا که دلش به حال سردرد و بیماری قلبی و سختی تنفس تو و امثال تو می‌سوزد و با بارانی ریه‌هایت را به مهمانی هوای پاک می‌برد.

بفرمایید هوای پاک بعد از باران! ای کاش جای ناخن‌های این شبح سیاه دوده خاطرتان را مکدر نکرده باشد! سرتان سلامت.

رشید حسام ‌-‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها