تمام تولیدات پس از این‌که به رویت بازرسان آژانس رسید به انبار می‌رود

عباسی: غنی‌سازی را با قدرت ادامه می‌دهیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که با قدرت به غنی‌سازی ادامه می‌دهیم، گفت: ​هم اکنون تولید صفحات سوخت و تبدیل آنها به مجتمع‌های سوختی برای استفاده در رآکتور تهران در کارخانه اصفهان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۱۹۳۵۴

به گزارش مهر، فریدون عباسی طی سخنانی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید مجید شهریاری در دانشگاه شهید بهشتی تهران، گفت: ظرفیت فعلی رآکتور تهران حدود دو مجتمع سوخت در ماه است که این رقم به سه مجتمع نیز قابل افزایش است.

عباسی با بیان این‌که هم‌اکنون چهار یا پنج بسته سوختی به رآکتور تهران منتقل شده است، گفت: این رآکتور می‌تواند با ترکیب سوخت نو و سوخت‌های استفاده شده به کار خود ادامه دهد.

به گفته وی، روند تولید سوخت در کشور طبق معمول ادامه پیدا می‌کند و تمام تولیدات پس از این‌که به رویت بازرسان آژانس رسید، پلمب و در انبار نگهداری می‌شود تا رآکتور تهران به آن سوخت نیاز پیدا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که از نظر اقتصادی انتقال سوخت باید به صرفه باشد، گفت: هم‌اکنون با ورود چهار یا پنج بسته سوختی که تولید و به رآکتور منتقل شده، مشکل خاصی در راه‌اندازی رآکتور تهران و تولید رادیودارو نداریم و بتدریج سوخت‌های مصرف شده را با سوخت‌های نو جایگزین می‌کنیم.

عباسی با بی‌اساس خواندن تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: به طور قاطع می‌گویم اگر سران غرب فرصتی داشتند و ما ضعفی نشان می‌دادیم که آنها بتوانند به ما حمله کنند و تاسیسات‌مان را از بین ببرند، اقدام می‌کردند چرا که قبلا از جمله در خرابکاری‌های صنعتی و قطع برق که گزارش آن را هم به آژانس دادیم تلاش خودشان را کرده‌اند اما اقدام بیشتری از دستشان بر نمی‌آید. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دشمنان ما تاکنون نتوانسته‌اند چنین کاری بکنند. ضمن این‌که نیروهای مسلح ایران بخوبی می‌توانند از مرزهای کشور دفاع کنند.

به گفته وی، هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از سایت‌ها بخوبی دفاع می‌شود و اگر دشمنان ما قصدی داشته باشند قطعا جمهوری اسلامی با قدرت و قوت پاسخ آنها را خواهد داد.

دشمن قصد آسیب‌ زدن به رآکتور اراک را دارد

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی، شایعاتی را هم که مبنی بر تاخیر در راه‌اندازی رآکتور اراک به دلیل نقص فنی مطرح می‌شود، رد کرد و گفت: فقط به دلیل ملاحظات امنیتی ما با احتیاط جلو می‌رویم؛ چراکه دشمن قصد آسیب زدن به این رآکتور را دارد وگرنه مشکل فنی یا مالی نداریم.

وی افزود: تمام تجهیزاتی که باید برای آماده‌سازی رآکتور اراک خریداری شود از بازار تامین شده‌ است و تست رآکتور با سوخت مجازی بزودی انجام می‌شود.

وی در مورد نیروگاه بوشهر نیز گفت: هم‌اکنون کارهای نهایی رآکتور بوشهر در حال انجام است و بازبینی نهایی آن قبل از تحویل به بهره‌بردار ایرانی صورت گرفته و اشکالات یک سال گذشته اصلاح شده است. بزودی رآکتور وارد مدار می‌شود و شاهد برق پایدارتر در مدار خواهیم بود.

ناکارتس به تهران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به زمان تعیین شده برای مذاکرات ایران و آژانس (بیست و سوم آذر) گفت: مسئولان آژانس در موعد مقرر به سرپرستی ناکارتس به ایران می‌آیند و با نمایندگان کشورمان مذاکرات را ادامه می‌دهند.

وی درباره ادعاهای رسانه‌های غربی پیرامون بروز برخی عارضه‌های جسمی در ساکنان اطراف نیروگاه اصفهان و اشاره رئیس اورژانس اصفهان به این مساله گفت: این سؤال را می‌توانید از رئیس اورژانس اصفهان بپرسید. آنچه من می‌توانم بگویم این است که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای که در ایران صورت می‌گیرد، تحت نظارت آژانس انرژی اتمی است و ایمنی کامل در آنها رعایت می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که هیچ حادثه و اتفاق خاصی که بخواهد به مردم آسیب برساند، واقع نشده است، ‌افزود: برخی مواقع ممکن است حوادث عادی مانند هر کارخانه‌ای، در نیروگاه‌ها اتفاق بیفتد اما این‌که هر جا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مواد هسته‌ای وجود دارد، قابل قبول نیست. اخیرا هم هیچ نوع حادثه خاصی نداشته‌‌ایم.

نقش برجسته شهید شهریاری در پیشرفت‌های هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهید شهریاری با اشاره به نقش برجسته این شهید در پیشرفت‌های هسته‌ای کشور گفت: وی اصرار عجیبی داشت که علم تولید سوخت را به افرادی که در یو. سی. اف اصفهان کار می‌کنند، در قالب نرم‌افزار ارائه دهد.

وی با اشاره به کشف روزنه‌های امنیتی توسط نیروهای امنیتی کشور اظهار کرد: در برخی زمان‌ها ما یا فضا را ساده گرفتیم یا این‌که خباثت دشمن را درک نکردیم ولی شهادت امثال شهریاری نشان داد که مساله به این سادگی نیست و توطئه‌ دشمن حساب شده است و افراد را بخوبی شناسایی می‌کند. دشمن چهره‌هایی را مورد هدف قرار داد که به نظام اعتقاد داشتند و می‌توانستند الگوی جامعه باشند.

عباسی با تأکید بر این‌که خداوند به بنده نعمتی داد که همراه شهید شهریاری باشم و به این همراهی افتخار می‌کنم، تصریح کرد: شهریاری انسانی چند منظوره بود. در مباحث آموزشی از دبیرستان تا دکتری می‌توانست تدریس کند و در مباحث پژوهشی هم دارای توانایی نظری و هم توانایی عملی بود. ایشان با توجه به ذهن برنامه‌ریز و راهبردی‌اش کار ستادی و مدیریتی نیز می‌توانست انجام دهد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، شهید شهریاری از سال 76 تلاش کرد انجمن هسته‌ای ایران شکل بگیرد و امروز هم گردهمایی هسته‌ای و امکان ارائه مقالات هسته‌ای مدیون ایشان است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط شهریاری در انجمن هسته‌ای ایران، اظهار کرد: من با توجه به آمار تدریس ده ساله ایشان متوجه شدم که بیش از 500 نفر توسط شهید شهریاری آموزش دیده‌اند و هم‌اکنون فعالیت‌های هسته‌ای بسیاری از دانشگاه‌ها متکی به تدریس‌های شهید شهریاری است.

پایلوت کشاورزی هسته‌ای در اراک

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، شهید شهریاری شش سال پیش به دنبال پرتودهی خرما برای کاهش هزینه نگهداری آن در انبارها بود که امروز این امر محقق شده و اکنون در استان مرکزی، پایلوت کشاورزی هسته‌ای ایجاد شده است.

عباسی با اشاره به این‌که استاندارها به دنبال کاربرد پرتوها در زندگی انسان‌ها هستند، گفت: در حال حاضر استاندار فارس نیز خواهان ایجاد رآکتور مرکز تابش‌دهی گاما و توسعه کشاورزی هسته‌ای شده است.

عباسی با تاکید بر این‌که شهریاری توانست مساله‌ای را که در ذهنش و ذهن شاگردانش بود توسعه دهد، خاطرنشان کرد: در محاسبات رآکتورها ما جا پای ایشان را محکم می‌بینیم، شهریاری شش ماه قبل از شهادتش گروهی را در سازمان انرژی اتمی به راه انداخت که این گروه همچنان مشغول کار است و توانسته محاسبات هسته‌ای و محاسبات رآکتور را در کشور بخوبی انجام دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، نقش شهریاری را خط‌شکنی در تولید سوخت هسته‌ای دانست و گفت: شهریاری با انجام شبیه‌سازی محاسبات هسته‌ای و نوشتن نرم‌افزار توانست کمک‌های بسیار زیادی در زمینه سوخت هسته‌ای انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها