آثار کاهش قیمت ارز در بازار تلفن همراه و لوازم خانگی پدیدار شده است

مردم در انتظار کاهش قیمت کالاها

در حالی که قیمت ارز در چند هفته اخیر رو به کاهش گذاشته است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار کالاهای مختلف همچنان شاهد کاهش قیمت باشد؛ موضوعی که اکنون باید زیر ذره‌بین سازمان حمایت و سایر نهادهای ناظر قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۷۹۵۵

به گزارش خبرنگار ما، پس از افزایش نوسانات قیمت ارز و رشد قیمت‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان، واردکنندگان و سرانجام فروشندگان کالاهایی که تولید یا واردات آن مستقیما از قیمت ارز تاثیر می‌پذیرفت، قیمت‌های خود را افزایش دادند. استدلال آنها این بود که یا قیمت نهاده‌های تولید وارداتی (مانند نهاده‌های تولید شیر یا گوشت مرغ) افزایش یافته یا اصولا ورود خود کالای آماده به کشور گران‌تر از گذشته تمام می‌شود، لذا هم دولت و هم مردم (بناچار) به چنین افزایش قیمت‌هایی تن دادند.

در این میان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به نمایندگی از دولت حتی با افزایش قیمت رسمی و قانونی قیمت بسیاری از اقلام موافقت و این گونه استدلال کرد که اگر قیمت‌های فروش متناسب با رشد هزینه‌های تولید افزایش نیابد، باعث ضرردهی و در نهایت رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی یا اخراج و تعدیل نیروی کار خواهد شد. به این ترتیب کارشناسان و افکار عمومی نیز با صبوری این استدلال را پذیرفته و رشد قیمت‌های ایجاد شده را تحمل کردند. با این حال از حدود ده روز پیش ورق برگشته است، زیرا قیمت ارز ابتدا به ثبات رسیده و نوسانات آن کنترل و سپس از اوایل هفته جاری تا دیروز روند کاهشی قیمت آن آغاز شد، به طوری که تا دیروز ظهر قیمت دلار در بازار غیررسمی تا حدود 2700 تومان نیز افت کرد که نسبت به قیمت روز قبل از آن (دوشنبه) حدود 70 تومان کاهش نشان می‌دهد. چنین روندی به طور طبیعی این انتظار را ایجاد می‌کند که قیمت کالاهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر بهای ارز است، تعدیل شده و کاهش یابد.

به عبارت دیگر اکنون نه فقط نباید رشد قیمتی در بازار مشاهده شود بلکه باید در انتظار کاهش قیمت‌ها نیز ماند. در این میان کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند بر روند کاهش قیمت‌ها نظارت داشته باشد.

دکتر احمد روستا، کارشناس بازرگانی و بازاریابی در این باره به خبرنگار ما گفت: اکنون که قیمت ارز در حال کاهش است ممکن است برخی عوامل بازار در برابر کاهش قیمت‌ کالاهایشان مقاومت کنند و بهانه بیاورند و به هر ترتیب زیر بار نروند. در این حالت دو راه پیش رو خواهد بود.

راه اول این است که دولت به سراغ واردکنندگان و فروشندگان رفته و مدارک آنها در زمان ورود کالا را بررسی کند. همچنین ضرایب سود محاسبه شده در قیمت کالاها را نیز بررسی کند تا در صورت ضرورت قیمت فروش آنها کاهش یابد.

وی افزود: راه دوم اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان و خریداران است تا با کنترل و کاهش موقتی مصرف خود از یک سو و پرسش درباره چرایی بالا ماندن قیمت برخی کالاها از سوی دیگر بار روانی افزایش قیمت‌ها را کاهش دهند. متاسفانه ما کمتر با اصول کنترل روانی بازار آشنا هستیم، اما این‌گونه اقدامات می‌تواند جو قیمتی بازار را کنترل کند.

وی تصریح کرد: با این حال وظیفه اصلی با سازمان حمایت است که عمل بموقع و مناسب را برای کنترل قیمت کالاهای دارای منشا ارز انجام دهد.

ثبات و کاهش قیمت‌ها در برخی بازارها

در همین حال اطلاعات دریافتی توسط خبرنگار ما از برخی بازارها نشان می‌دهد قیمت‌ها در برخی از این بازارها به ثبات رسیده و در برخی دیگر کاهش یافته است. به طور مشخص قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه کاهش محسوسی یافته است.

مصطفی ساداتی، معاون اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه در این باره به خبرنگار ما گفت: قیمت اکثر گوشی‌های تلفن همراه در بازار کاهش یافته و این کاهش ادامه خواهد داشت. وی افزود: کاهش قیمت شامل تقریبا تمام برندهای تلفن همراه می‌شود که هر یک به فراخور حال و قیمت، شاهد آن بوده‌ است، حتی در برخی گوشی‌ها تا 500 هزار تومان نیز کاهش قیمت داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال گوشی سونی‌اریکسون مدل آرک از 950 هزار به 880 هزار تومان کاهش قیمت یافته است. گوشی سونی مدل آیون نیز با بیش از 500 هزار تومان کاهش از یک میلیون و 580 هزار تومان به یک میلیون و 350 هزار تومان رسیده است. بهای گوشی سامسونگ مدل S3 هم از یک میلیون و 950 هزار تومان به یک میلیون و 650 هزار تومان کاهش یافته است.

ساداتی افزود: به همین ترتیب بهای گوشی HTC مدل1X از یک میلیون و 680 هزار تومان به یک میلیون و 520 هزار تومان، گوشی نوکیا N9 از یک میلیون و 250 هزار تومان به یک میلیون و یکصد هزار تومان و گوشی اپل (آیفون)‌ مدل 4S (16)‌ از دو میلیون و 250 هزار تومان به یک میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.وی تصریح کرد:‌ پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به تناسب تعدیل احتمالی قیمت ارز،‌ قیمت انواع گوشی تلفن همراه باز هم کاهش یابد.

کاهش قیمت لوازم خانگی پس از عاشورا

در همین حال محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از تاثیر کاهش قیمت ارز در بهای لوازم خانگی پس از عاشورا در اواسط هفته آینده خبر داد.

وی اظهار کرد: اکنون و در روزهای اخیر کاهش قیمت ارز باعث ایجاد ثبات در قیمت لوازم خانگی وارداتی و تولید داخل شده و جلوی نوسانات آن را گرفته است، اما هنوز شاهد کاهش قیمت به شکل قابل ذکری نبوده‌ایم.

وی افزود: اما انتظار داریم از دوشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده که تعطیلات دهه محرم به پایان می‌رسد، کاهش قیمت لوازم خانگی آغاز شده و ادامه پیدا کند.وی تصریح کرد: علت ادامه کاهش قیمت نیز علاوه بر کاهش نسبی قیمت ارز، این است که به دلیل آغاز ماه‌های محرم و صفر و برگزار نشدن مراسم عروسی، مراجعه خانوارها برای خرید جهیزیه کاهش یافته است، لذا منتظر کاهش قیمت بیشتری هستیم.

طحان‌پور گفت: قطعا کاهش قیمت لوازم خانگی متناسب با کاهش قیمت ارز حق مردم است و هم مردم و هم ما باید تلاش کنیم این اتفاق در بازار بیفتد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اکنون انواع لوازم خانگی به​وفور در انبار شرکت‌های واردکننده وجود دارد و نگرانی از این بابت نداریم، زیرا واردات به اندازه کافی انجام شده است.

وی افزود: با این‌که قیمت لوازم خانگی وارداتی از دو ماه قبل به این سو افزایش یافته، اما امیدواریم شرایط طوری شود که بتوانیم قیمت‌های امروز را به دو ماه قبل بازگردانیم، مثلا اجاق گاز لوفرا (پنج شعله) از سه میلیون و 300 هزار تومان به سه میلیون و 700 هزار تومان، لباسشویی بوش از دو میلیون و 730 هزار تومان به سه میلیون و 470 هزار تومان و ماشین ظرفشویی ویرپول 14 نفره از دو میلیون و 300 هزار تومان به دو میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

اما امیدواریم اکنون که نوسانات قیمتی این‌گونه لوازم برطرف شده، زمینه بازگشت آن به قیمت دو ماه قبل نیز فراهم شود.

خبرهای مهم ارزی در راه است

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد در هفته‌های آینده خبرهای بهتری از بازار ارز در راه باشد.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در جمع خبرنگاران به مدیریت عرضه و تقاضای ارز بعد از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی اشاره کرد و گفت: با این اقدامات و اجرای سایر سیاست‌ها، بتدریج آثار کاهش قیمت‌ ارز در بازار آزاد و آرامش در بازار ارز و کالا را شاهد هستیم. وی پیش‌بینی کرد: در هفته‌های آینده خبرهای بهتری، هم در حوزه ارز و هم در بخش تاثیرگذاری آن در کاهش قیمت آن در بازار آزاد خواهیم داشت.

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری اختیار قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت نیز گفت: جزئیات خبر را نمی‌دانم، ولی همه نهادها از جمله شورای رقابت براساس قانون اجازه دارند که درباره مسائل اقتصادی کشور اظهارنظر یا تصمیم‌گیری کنند.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت پیش از این گفته بود که برای قیمت‌گذاری و از بین بردن انحصار در بازار خودرو، شورای رقابت ورود و دستورالعملی تدوین خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها