معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به این که ایران قادر به تولید سوخت هواپیما بیش از نیازهای داخلی است، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه سه میلیون لیتر سوخت هواپیما در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود و قرار است بزودی یک نوع سوخت سبک نیز در پالایشگاه آبادان به مرحله تولید برسد.
کد خبر: ۵۱۷۲۷۴

علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره هزینه تولید سوخت هواپیما در کشور و رابطه آن با افزایش نرخ بلیت هواپیما تصریح کرد: هزینه تولید بنزین هواپیما در پالایشگاه‌های کشور متفاوت است و افزایش قیمت بلیت هواپیما دلایل دیگری بجز سوخت دارد، زیرا شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که فقط قیمت سوخت عامل اصلی آن نیست.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ‌گونه وارداتی در زمینه سوخت هواپیما نداریم، گفت: ظرفیت تولید سوخت جت در کشور روزانه نزدیک به ده میلیون لیتر است، اما هم‌اکنون فقط در حد نیاز داخلی بنزین جت تولید می‌شود.

ضیغمی از تولید سوخت« ال‌ال 100» در پالایشگاه آبادان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این نوع سوخت ویژه است و مخصوص هلی‌کوپترهایی از نوع خاص و هواپیماهای آموزشی است که هم‌اکنون بنزین آن از خارج وارد می‌شود، اما با راه‌اندازی واحد تولیدی آن در پالایشگاه‌ آبادان از واردات این نوع سوخت نیز بی‌نیاز خواهیم شد.

در حال حاضر در پالایشگاه‌های اصفهان، آبادان و تهران سوخت جت با استانداردهای روز جهان تولید می‌شود که مصرف داخلی آن روزانه سه میلیون لیتر است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین درباره نحوه اعمال سهمیه‌بندی گازوئیل برای ماشین‌آلات صنعتی تصریح کرد: در حال حاضر این نوع خودروها که در بخش کشاورزی، صنعت، راهسازی و نیرو فعالیت دارند به صورت فله‌ای گازوئیل دریافت می‌کنند که بنا به دستور وزیر نفت قرار است سامانه هوشمند برای این نوع ماشین‌آلات نیز طراحی و اجرا شده تا میزان مصرف سوخت در این بخش مشخص شود.

به گفته ضیغمی در حال حاضر روزانه 80 تا 90 میلیون لیتر گازوئیل به صورت سامانه‌ای و با کارت سوخت توزیع شده و بقیه آن به صورت فله‌ای توزیع می‌شود؛ لذا قرار است برای ماشین‌آلات صنعتی نیز کارت سوخت صادر شود تا مدیریت مناسبی در خصوص مصرف گازوئیل در این حوزه نیز اعمال شود.براساس این گزارش، هفته قبل رستم قاسمی، وزیر نفت خبر از سهمیه‌بندی گازوئیل به‌منظور جلوگیری از افزایش قاچاق این سوخت داده بود.

تفاوت نرخ سوخت در داخل و خارج از کشور سبب شده است تا قاچاقچیان انگیزه بیشتری برای قاچاق سوخت به برخی کشورهای همسایه پیدا کنند.

این گزارش حاکی است، طراحی کارت سوخت برای ماشین‌آلات صنعتی در مرحله جدید و مطالعه قرار دارد و به گفته ضیغمی احتمالا تا پایان سال جاری اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها