اتصال طرح زمستانه به طرح نوروزی

برخورد با رانندگان بدون تجهیزات ایمنی

سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به این که طرح زمستانه متوقف نخواهد شد و به طرح نوروزی متصل می شود، گفت: پلیس راهور با رانندگانی که بدون تجهیزات ایمنی سفر کنند بدون اغماض برخورد می کند.
کد خبر: ۵۱۶۸۹۱

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، رییس پلیس راهور ناجا در سی و پنجمین کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: این کمیته که با حضور جمعی از دستگاه های مرتبط تشکیل شده است برای اجرای طرح زمستانی برگزار شد.

سردار مؤمنی با اشاره به آمار پزشکی قانونی مبنی بر کاهش تلفات در نیم سال اول، تصریح کرد: در شش ماهه اول سال جاری تلفات رانندگی 5.4 درصد تلفات رانندگی کاهش داشته است و در واقع 600 نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر کشته شده اند و این آمار کاهش در دو ساله اخیر بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است که البته باید از همکاران خود در جاده ها کمال تشکر را داشته باشیم.

وی افزود: همکاران ما در پلیس راهور و دیگر دستگاه ها هنوز طرحی تمام نشده طرحی دیگر در دست دارند و تا زمانی که عبور و مرور مردم، جاده و نشاط زندگی هست ما اینجا دور هم جمع می شویم تا هماهنگی های لازم در تمام حوزه ها اعم از حمل و نقل جاده ای، اورژانس، هلال احمر و شهرداری صورت گیرد.

سردار مومنی با اشاره به این که سازمان پزشکی قانونی به عنوان نهاد متولی فرابخشی اقدام به ارائه آمار همراه با تجزیه و تحلیل می کند، اظهارداشت: این نهاد به شناخت درست حوادث و علل آن کمک می کند؛ البته فعالیت در حوزه کاهش تلفات جاده ای و رانندگی کاری جمعی است و هر موفقیت و کاستی وجود داشته باشد به این جمع برمیگردد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار تلفات در سطح دنیا، افزود: در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 7.5 نفر کشته می شوند این در حالی است که این آمار در کشور ما 8.1 نفر است.

وی اضافه کرد: این رقم در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در کشور 23 نفر بود؛ آمار تلفات رانندگی در آسیا حدود 10 است این نشان می دهد که وضعیت ما از آسیا بهتر است و به میانگین دنیا نزدیک می شویم.

این مقام ارشد انتظامی به طرح زمستانه امسال اشاره کرد و افزود: امسال باید با بهره گیری از تجارب سال های گذشته آمار تصادفات را باز هم پایین بیاوریم اگرچه زمستان امسال اولویت اصلی ما حفظ جان و ایمنی مسافرین و مردم چه در حوزه تصادفات، سوانح و حوادث رانندگی و چه در حوادث غیرمترقبه اعم از ریزش کوه یا برف و بوران است.

وی به ارتباط تنگاتنگ همه دستگاه ها اشاره کرد و اظهارداشت: امسال باید با سازمان هواشناسی ارتباط قویتر برقرار کنیم تا با اعلام شرایط جوی و بستن به موقع جاده احتمال وقوع حوادث را کاهش دهیم البته در سال گذشته حادثه ای در خصوص حوادث غیرمترقبه در جاده ها نداشتیم.

سردار مؤمنی به دستورالعمل مشترک میان پلیس و دیگر دستگاه های ذیربط اشاره کرد و افزود: این دستورالعمل با امضای مشترک به تمام دستگاه ها ابلاغ می شود تا از وظایف همدیگر مطلع شوند.

وی تاکید کرد: در زمستان سال 89 تا زمستان 90 تلفات کاهش 20 درصدی داشته است، در واقع در دو سال گذشته تلفات جاده ای و رانندگی کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به این که برخی از دستگاه های ذیربط زمستان امسال تا 30 درصد ظرفیت های خود را افزایش داده اند، اظهارداشت: طرح زمستانه 91 در نیمه دوم آذر ماه اجرا می شود که البته اگر امکان داشته باشد می خواهیم این طرح را در یکی از استان هایی که بیشترین تلفات را داشته اند برگزار کنیم.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در طرح زمستانی سال گذشته 15 اسفند آخرین روز برگزاری طرح به حساب می آمد که امسال می خواهیم این طرح را به طرح نوروزی وصل کنیم و در استان هایی که بارش برف در آنها زیاد تا 25 اسفند ادامه داشته باشد.

وی به استان هایی که بیشترین تصادفات را در سال گذشته به خود دیده اند اشاره کرد و افزود:استان لرستان با 63.3، قزوین 22.7، کردستان 19.6، آذربایجان غربی 15.3 و آذربایجان شرقی با 11.6 درصد بیشترین تصادفات را به خود اختصاص دادند.

این مقام ارشد انتظامی به طرح ویژه دیگری اشاره کرد و اظهارداشت: برخورد جدی با رانندگان حمل و نقل عمومی و شرکت های آنان در دستور کار قرار دارد.

سردار مؤمنی افزود: با تفاهمنامه ای که با سازمان راهداری قرار است نوشته و ابلاغ شود هر راننده اگر تصادف منجر به فوت یا جرح داشته باشد دفترچه رانندگی ابطال و اگر خودروهای شرکت تعاونی چهار بار تصادف منجر به فوت و یا جرح که در آن مقصر باشند،داشته باشند پروانه آن شرکت باطل خواهد شد.

رییس پلیس راهور ناجا نظارت بر داشتن تجهیزات زمستانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: این کنترل باید در مرکز و مبدا صورت گیرد و ما از همکاران خود در حوزه راه می خواهیم که در خصوص جریمه خودرویی که مجهز به تجهیزات زمستانی نیست هیچ گونه اغماضی نداشته باشند.

وی با اشاره به آمار کشته ها در سوانح رانندگی، اظهارداشت: بر اساس آمار پزشکی قانونی کمتر از 50 درصد افراد سر صحنه تصادف و 39.8 درصد در مسیر و یا در بیمارستان فوت می کنند. در این راستا ضمن تشکر از اقدامات نیروهای امداد و نجات از آنان می خواهیم که سرعت در انتقال افراد و فعالیت های نجات را بیشتر در نظر بگیرند.

گلایه رییس پلیس راهور ناجا از شهرداری

این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: همه دستگاه ها به ویژه شهرداری ها باید تمام ظرفیت های خود را اعم از اتوبوس و تاکسی در روزهای بارندگی بسیج کنند تا در این روزها ما شاهد ترافیک سنگین نباشیم و در واقع این یک گلایه و نقص جدی در مدیریت شهری است.

وی همچنین از مردم خواست تا در صورتی که رفت و آمد آنان ضروری نیست از تردد در روزهای بارانی پرهیز کنند.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه از صدا و سیما خواست تا مانند سال 89 پخش تیزرهای مربوط به نکات ایمنی در خصوص طرح زمستانه را در دستور کار خود قرار دهند.

سردار مؤمنی با اشاره به تاسوعا و عاشورای حسینی و در نتیجه افزایش سفرها در این ایام تعطیل، تصریح کرد: پلیس راهور در این چند روز، طرح خود را در درون و برون شهر دنبال می کند به نحوی که در درون شهر پلیس ترافیک شهری تدابیری را اندیشیده که در همه هیئات یک پلیس یار برای افزایش ایمنی و فراهم شدن مسیرهای جایگزین اقدام نماید.

وی افزود: در حوزه برون شهری پلیس راه، اورژانس و هلال احمر امنیت سفر مردم را تامین می کنند.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: اصل فعالیت های ما بر پیشگیری است اما اگر تصادفی هم رخ داد تمام دستگاه های ذیربط با هماهنگی اقدام به رفع مشکل می نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها