کارتون «ای کیو سان» یا «ای کیو سان، مرد کوچک» از جمله انیمیشن‌های پرطرفدار و محبوب بچه‌های دهه 60 است که این روزها از شبکه آموزش در حال بازپخش است.
کد خبر: ۵۱۵۹۳۳

«ای‌کیوسان» داستان پسر بچه‌ای ژاپنی است که در معبد زندگی می‌کند. او هر بار با ذکاوت و هوش خود همه را متعجب می‌کند.

این کارتون از برنامه‌های پر طرفدار در میان بچه‌های نسل قبل است که اکنون با پخش مجدد آن از شبکه آموزش کودکان دهه 90 هم می‌توانند به جمع طرفداران آن بپیوندند.

ای کیو سان، انیمیشنی ژاپنی و تاریخی در مورد یک «بودایی ذن» است که ماجرا‌های او را در دوران کودکی در معبد آنکوکوچی دنبال می‌کند. ای کیو در هر قسمت با هوش و استعدادی که دارد مشکلات را حل و فصل می‌کند.

ای کیو سان (Ikkyū-san) در دهه 1970 توسط کمپانی انیمیشن‌سازی توئی (Toei Animation) در 296 قسمت ساخته شده و طی سال‌های 1975 تا 1982 روی آنتن رفت.

این انیمیشن در آسیا و سراسر ژاپن با استقبال زیادی همراه شد. شیوه خاص ای کیو سان هنگام فکر کردن و حالتی که در موقع فکر کردن به خود می‌گرفت که به آن حالت لوتوس می‌گویند شهرت ای کیو سان را دو چندان کرد.

ای کیو سان کیست؟

ای‌کیو سان با نام اصلی ای کیو سوجون 1394 تا 1481 در اصل پسر یک امپراتور بود که در قرن پانزدهم در دوره حکومت شوگون‌ها که حکومت را از دست امپراتورها خارج کردند، مادرش مجبور شد به همسری یک شوگون درآید و پسرش را به معبد بفرستد. این کودک اما در معبد وضع خیلی خوبی داشت.

او خیلی زود پیشرفت کرد و یک نقاش، شاعر، خوشنویس و استاد ذن شد. در ژاپن امروز او را به عنوان یک شخصیت پرتلاش و نماد خستگی‌ناپذیری می‌شناسند. داستان زندگی ای کیو سان تاکنون سه‌بار به تصویر درآمده که معروف‌ترین آن همین انیمیشنی است که ما شاهد آن هستیم.

ای‌کیو سان، استاد اعظم، سامورایی شین سه، سایو جان، یایوئی و پدرش آقای چیکی اویا و حاکم (که در اصل ژاپنی شوگون بوده) از همان قسمت اول مجموعه حضور دارند و فقط شاگردهای مدرسه آنکوکوچی تغییر می‌‌کنند.

فقط بخش کمی از معماهایی که ای‌کیو سان در قسمت‌های مختلف این کارتون حل می‌کند، متعلق به ای‌کیوی تاریخی است و سازندگان سریال، هر ایده‌ای را که از هر فرهنگی گرفته‌اند تبدیل به کارتون و اپیزود جدیدی از مجموعه کرده‌اند. حتی ایده تقسیم ارث توسط امام علی(‌ع) هم در این سریال طی شده است.

شیوه تفکر و مراقبه ای کیو سان در این کارتون که بعدها بین بچه‌های ژاپنی خیلی مورد تقلید قرار گرفت، ترکیبی است از حالت مجسمه بودای متفکر (نحوه نشستن ای‌کیو در حال حل مسأله) و عادت بچگی‌های کارگردان. (قسمت مالیدن دست خیس روی سر در ابتدای فکر کردن)

ای کیو سان مروج توریسم

سال 2010 استودیوی انیمیشن‌سازی توئی یک انیمیشن کوتاه 10 دقیقه‌ای را با حضور شخصیت‌های ای کیو سان به سه زبان انگلیسی، چینی و ژاپنی ساخت تا از آن برای ترویج صنعت توریسم در کیوتو استفاده شود. در این انیمیشن کوتاه‌، «ای کیو» با سفر در زمان به کیو توی مدرن می‌رود و از جا‌های دیدنی آن بازدید می‌کند. هدف از ساخت این ویدئو تلاش برای جذب توریست‌ها بویژه چینی‌ها به این منطقه است.

ای کیو سان جدید

جدیدترین ساخته ‌ای کیو که به زندگی این شخصیت می‌پردازد یک سریال داستانی در سه قسمت است که شبکه ژاپنی فوجی آن را تهیه کرده است. یک بازیگر هفت ساله به نام فوکو سوزوکی قرار است در این سریال نقش ای کیو سان را بازی می‌کند.

علاوه بر این، شرکت انیمیشن‌سازی توئی نیز فیلمی را با همکاری کمپانی فیلمسازی چینی بر اساس شخصیت ای کیو سان ساخت که فوریه 2012 در سینماهای چین به اکران درآمد.

فیلمسازی چین «شانگای مدیاگروپ» در ساخت این فیلم همکاری دارد و «پت لی»، هنرمند کانادایی بازیگر فیلم ترانسفورمر نیز با این گروه همکاری کرده است.

درباره توئی انیمیشن

شرکت انیمیشن‌سازی توئی سال 1948 کار خود را با نام شرکت فیلمسازی انیمیشن ژاپن آغاز کرد. سال 1956 با خرید چند استودیو کار خود را گسترش داد و نام آن را تغییر داد.

اگرچه کمپانی انیمیشن‌سازی نیپون در ژاپن شناخته شده‌تر است، اما این کمپانی نیز با تولیدات مشترک با شرکت‌های انیمیشن‌سازی بخصوص در آمریکا خود را معرفی کرده است.

هم‌اکنون تلویزیون آساهی و شبکه تلویزیونی فوجی بخشی از سهامداران این شرکت هستند. تولیدات «توئی» تاکنون چند جایزه معتبر بین‌المللی را دریافت کرده‌اند.

لادن بهبودی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها