آرژانتین بعد از سال‌ها ارائه بازی‌هایی متوسط و انتقادآمیز در پیکارهای کوپا آمریکا و مقدماتی جام‌های جهانی فوتبال، اینک پیشاهنگ رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 در منطقه آمریکای جنوبی شده و بعد از گذشت هفت هفته از این پیکارهای 16 مرحله‌ای رقبایی سرسخت مثل اروگوئه، پاراگوئه و کلمبیا را در جدول امتیازات ولو با کمترین اختلاف امتیاز پشت‌سر نهاده و هرچند فاصله فنی تیم‌ها نیز اندک است و حتی یک باخت برای البی سلسته و یک برد برای رقبایش شرایط را تغییر می‌دهد و دوباره حریفان فوق را به صدر خواهد رساند، اما تا همین جای کار نیز آرژانتینی‌ها رشد چشمگیر و هدفمندی بیشتری را در کارشان بروز داده‌اند.
کد خبر: ۵۰۹۱۷۸

مهم‌تر این که بعد از سال‌ها کم‌فروغی لیونل مسی در دیدارهای ملی، فوق‌ستاره بارسلونا شروع به ارائه بازی‌هایی در مسابقات البی سلسته کرده که فرق آن با نمایش‌هایش در نیوکمپ عظیم و عمیق نیست و هرچند او هنوز هم در جمع سفید و آبی‌ها همانی نشان نمی‌دهد که هر هفته در تیم بارسلونا جلوه می‌کند، اما تعداد گل‌هایش برای آرژانتین در 10 بازی اخیراین تیم نیز گویای صریح پیشرفت فوق است.

لیونل مسی که به انتخاب اله‌خاندرو سابه‌یا سرمربی تیم ملی آرژانتین صاحب بازوبند کاپیتانی این تیم هم شده و سابه‌یا آزادی‌هایی بیش از معمول در سیستم بازی تیمش به وی ارزانی داشته است، اینک در 25 سالگی به لطف شروع بسیار زود هنگامش در فوتبال حرفه‌ای، تجربه‌ای کلان دارد.

مسی برخلاف آنچه جدول رده‌بندی فعلی رقابت‌های انتخابی جام جهانی بیستم در منطقه آمریکای جنوبی گواهی می‌دهد، معتقد به دشواری فراوان کار آرژانتینی‌هاست و می‌گوید زحمات زیادی می‌طلبد تا آنها به مرحله نهایی این جام برسند.

وی اظهار می‌دارد: «به سبب برابری نسبی قوای 9 تیم حاضر در این پیکارها و جنگندگی ذاتی تمام آنها هر دیداری رنجی فراوان برای ما در بر خواهد داشت و باید بهوش و پرتلاش بود. این که اینک در صدر جای داریم تضمینی بر ادامه این وضع در آینده نیست و باید همیشه مترصد و آماده و سختکوش باشیم.

شاید یک حسن کار ما که در ایجاد وضعیت مناسب فعلی‌مان بی‌تاثیر نبوده، تعدد مهره‌های خوب و توانا در فوتبال آرژانتین باشد.

ما دو بازی اخیرمان در برابر کلمبیا و پرو را در شرایطی انجام دادیم که چند غایب داشتیم و با وجود این تیم ما خوب عمل کرد و جای مصدومان غایب در نحوه کار ما محسوس نبود و این یک حسن عمده ما بود.»

اشاره مسی به غیبت سرخیو اگه‌رو، پابلو زاباله‌تا و فابریزیو کولوچینی در مسابقات فوق بود که توسط مهره‌هایی چون ازه‌کیل لاوتزی، لیاندو دساباتو و هوگو کامپانارو در ترکیب آرژانتین پوشش داده شد. تصور و اعتقاد رقبای آرژانتین این است که اگر مسی را مهار کنند مشکلی لاینحل برای تقابل با سایر نفرات این تیم نخواهند داشت و صرف‌نظر از درستی یا غلط بودن این نظریه، آنها در مورد مساله اول ـ کنترل مسی در مسابقات ـ نیز مشکلاتی لاینحل دارند.

قدر مسلم این که راه صعود به مرحله نهایی جام جهانی بیستم در برزیل برای هیچیک از صیادان چهار سهمیه قطعی صعود از منطقه آمریکای جنوبی آسان نخواهد بود و آنها باید انتظار چالش‌هایی بزرگ و پرتعداد را تا لحظه قطعیت صعود خویش داشته باشند و در اردوی آرژانتین اولین کسی که به این نکته اعتراف می‌کند، مسی است؛ مردی که بسیار مصمم است به برزیل 2014 برسد و البی‌سلسته را در زمین رقیب بزرگ و سنتی‌اش قهرمان کند، زیرا می‌داند این از آخرین شانس‌های او برای تصاحب مهم‌ترین جام فوتبال جهان است و در جام بعدی (2018 در روسیه)‌ با 31 سال سن و طبعا کارایی و نشاطی کمتر از امروز بختی بسیار کمتر شامل حال وی خواهد شد.

منبع: سایت‌فیفا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها