برای کسی که معلول نیست و با فرد معلول هم زندگی نمی‌کند، درک وضع این قشر و ضرورت مناسب‌سازی اماکن عمومی شاید چندان قابل درک نباشد، اما کافی است یکی از اعضای خانواده‌ات به دلیلی که سالمندی و ناتوانی در حرکت هم ممکن است یکی از علل آن باشد، مهمان صندلی چرخدار شود تا درک کنی عبور و مرور این صندلی در پیاده‌روهای سنگفرش و ناهموار و خیابان‌های پر از چاله چوله و پارک‌های شنی و اماکنی که رمپ مخصوص عبور معلولان را ندارد، چقدر دشوار است.
کد خبر: ۵۰۷۱۷۹

سال‌هاست همه مسئولان و کارشناسان از مناسب نبودن گذرگاه‌های شهرها برای معلولان انتقاد می‌کنند و با وجود همه اقداماتی که در این راستا انجام شده، هنوز هم ویلچرنشینان در عبور و مرور خود با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حال تصور کنید این سختی عبور و مرور در حرم امام هشتم (ع) گریبان سالمندانی را بگیرد که به دلیل کهولت سن قادر به راه رفتن نیستند و مشتاقند پا در حرم دوست بگذارند. نکته قابل توجه این که همه وروردی‌های صحن‌های حرم امام رضا برای عبور ویلچرنشینان مناسب‌سازی شده، اما ورودی‌های منتهی به ضریح اغلب با عبور یک یا چند پله امکان‌پذیر است و قشر سالمند و همراهان آنها را بویژه با مشکل روبه‌رو کرده است.

بی‌شک مطرح کردن این مشکل به هیچ‌وجه از میزان اقداماتی که در حرم امام هشتم برای پذیرایی از زائران و بویژه سالمندان انجام شده نمی‌کاهد، اما توجه به این نکته می‌تواند آنها را در زیارتی همراه با آرامش و دور از اضطراب یاری کند.

البته این مشکل در بسیاری از پیاده‌راه‌های شهر مشهد هم که با سنگ‌های ناهموار فرش شده است، مشاهده می‌شود. دوستی می‌گفت از بس مادر پیرش را با ویلچر از این پیاده‌روهای سنگی عبور داده، پیرزن بیچاره بعد از سفر دچار کمردرد سختی شده است. شایسته است شهردار مشهد که به زیبایی شهر و پذیرایی شایسته از زایران مشهور است، به این نکته توجه کند که توجه به سالمندان در همه زمینه‌ها و تامین آرامش آنها وظیفه‌ای خطیر بر دوش همه ماست.

مرتضی فغانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها