احمدی‌نژاد: از این مرحله سخت عبور می‌کنیم

رئیس‌جمهور دیروز در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسش‌های مختلف پاسخ داد که در میان این پرسش‌ها، تعداد قابل توجهی از آنها به مباحث اقتصادی اختصاص داشت و رئیس‌جمهور تاکید کرد از این مرحله سخت عبور می‌کنیم.
کد خبر: ۵۰۶۳۶۱

محمود احمدی‌نژاد در این نشست با تاکید بر این‌که بخشی از دلایل نوسانات شدید در بازار طلا و ارز به تحریم‌ها مربوط می‌شود و بخشی از آن به موضوعات سیاسی داخلی، گفت: نوسانات تند بازار ارز هیچ دلیل اقتصادی ندارد.

به گزارش جام‌جم، رئیس‌جمهور که در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نوسانات بازار ارز صحبت می‌کرد، گفت: نوسانات متعلق به امروز نیست و مدتی است بازار ما دچار نوسان است که در این روزها شدیدتر شده است.

وی افزود: روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار آورند که عامل اول، بیرونی و دوم عوامل درونی است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره کرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار گرفته است و مبادلات نیز مورد تحریم قرار گرفته است، یعنی تلاش کرده‌اند که حتی اگر نفت فروخته شود، جابه‌جایی درآمد آن قابل هزینه کردن و جابه‌جایی نباشد.رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که همه توان دشمن برای اعمال این تصمیم بسیج شده است، تصریح کرد: یک جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به‌صورت پراکنده اتفاق افتاده است و همکاران ما در بانک مرکزی و نهادهای مربوط تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌ها را پیدا کنند و این یک نبرد است.

وی با بیان این‌که موفق شده‌‌اند یک مقدار از فروش نفت ما را کاهش دهند، اظهار کرد: ان‌شاءالله جبران خواهیم کرد و دشمن در این عرصه تصور می‌کند با این فشارها می‌تواند ملت ایران را درهم بشکند و البته ممکن است تصمیمات جدیدی نیز بگیرد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ از داخل نیز با برخی اقدامات مواجه هستیم، از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی که به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، خاطرنشان کرد: همیشه به نوعی، عده‌ای بازار داخل را به قیمت‌های بیرونی و به واردات گره می‌زنند که این مربوط به امروز نیست و بیش از 50 سال است که این‌طور است.

وی با طرح این پرسش که آیا واقعا امسال ارزی که بانک مرکزی به بازار تزریق کرده است، تکافوی نیازهای کشور را نکرده است، گفت: این‌طور نیست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که نباید عده‌ای در داخل کشور به جنگ اقتصادی و روانی دشمن کمک کنند ،گفت:‌من نمی‌گویم که مشکلات نداریم، اما بخش عمده‌‌ای از این مشکلات را بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است، ولی عده‌ای می‌خواهند تمام برنامه‌های دولت را زیر سوال ببرند و بگویند دولت باعث این اتفاقات است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «اینجا جای تسویه‌‌حساب‌های سیاسی نیست»، اظهار کرد: کسانی هستند که خودشان می‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شرکت می‌کنند، ولی وقتی از جلسات بیرون می‌روند، دولت را متهم می‌کنند.

وی گفت: من فکر می‌کنم ملت ایران به فشارها غلبه پیدا خواهد کرد، اگرچه دشمن، همه فشارهایش را وارد می‌کند.رئیس‌جمهور اظهار کرد: تصمیماتی گرفته شده است و البته مردم ما آرام هستند و همه قوا و دستگاه‌ها هم باید پشتیبانی کنند.

22 نفر در التهابات بازار، سرحلقه هستند

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا برخی دستگاه‌های داخلی در حال ایجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از این دستگاه‌ها می‌خواهم که با تصمیمات دولت همراهی کنند و به مسئولان درگیر در این مساله کمک کنند.

وی ادامه داد: یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارش داده است که 22 نفر در این التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را آنها ایجاد می‌کنند. مشخص است که برای مقابله با اینها چه نهادهایی باید وارد عمل شوند و اگر مسئولان مربوط در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند، بخشی از این التهابات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که یکی از مسئولان کشور گفته است، تحریم‌ها تاثیری در اقتصاد کشور نگذاشته است، نظر شما چیست، گفت: ایشان حتما خبر دارند که چقدر فروش نفت کاهش پیدا کرده است و بانک مرکزی چه مشکلاتی در جابه‌جایی ارز دارد.

رئیس‌جمهور گفت: این مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختیار دارم و متاسفم که با یک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی این مصاحبه شده است و این خبرگزاری همه خبرهایش علیه دولت است؛ در حالی که این خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی و امنیتی است و نباید وارد این مسائل شود.

رئیس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پیش اشاره کرد و گفت: ما در مراسم عزاداری نشسته بودیم که پیامکی از این خبرگزاری آمد که قیمت سکه و ارز این مبلغ شده است، در حالی که آن روز بازار تعطیل بود.

وی با بیان این‌که از همان ابتدا که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، مخالفت کردند، گفت: این در حالی است که هیچ پول جدیدی وارد بازار نشده است که می‌گویند این طرح نقدینگی ایجاد کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: همراه با بیرونی‌ها فریاد می‌زنند که دولت ناتوان است و همان سخنان را تکرار می‌کنند. آن کسانی که امروز به افزایش نقدینگی انتقاد می‌کنند، در عین حال تصمیم می‌گیرند که بانک‌ها معوقات خود را پنج سال دیرتر بدهند و با این کار مبادلات را دچار رکود می‌کنند و همین کارشان به مفهوم افزایش نقدینگی است، یعنی آنها وقتی تصمیمی می‌گیرند و تبعات آن به وجود می‌آید، آن را به گردن دولت می‌اندازند. وی تاکید کرد: دولت شبانه‌روز در حال فعالیت است و انتظار ما این است که با دولت همراهی کنند. احمدی‌نژاد با بیان این‌که اخیرا ادعا کرده‌اند که رئیس‌جمهور نمی‌خواهد عمل کند و کار را رها کرده است، گفت: شما با دشمن همراهی کرده‌اید، دشمن به جایی نخواهد رسید، ولی با این روش یک دبیرستان دو کلاسه را نمی‌توان اداره کرد. وی با بیان این‌که شش ماه بازار را به هم می‌ریزند و حالا می‌گویند چرا رئیس‌جمهور درست نمی‌کند، گفت: با یک‌سوم این ارز می‌توانیم کشور را اداره کنیم، به شرط این‌که همه کمک دهند و من فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد چون ما چاره‌ای نداریم جز این‌که همه به هم کمک کنیم.

دولت باید تا زمانی که هست، با قدرت کار را دنبال کند

رئیس‌جمهور ادامه داد: متواضعانه، عاجزانه و برادرانه خواهش می‌کنم؛ الان وقت این نیست که کسی بخواهد حساب‌های خود را تسویه کند. من کوچک‌تر از شما هستم، می‌گویم که اگر خیلی حضور من برایتان سخت است، یک خط بنویسیم خداحافظ شما، اگر نه، دولت باید تا زمانی که هست با قدرت کار را انجام دهد و ملت بداند ما به فضل الهی با قدرت کارمان را دنبال می‌کنیم و در دفاع از حقوق ملت کم نمی‌گذاریم، چون برای همین آمده‌ایم.

وی افزود: ‌این‌که فقط انگشت اتهام را به سمت دولت یا شخص دیگری ببرند، مشکل را حل نمی‌کند. ما از حوادث سنگین‌تر از این هم عبور کرده‌ایم؛ بنابراین دعوت و خواهش می‌کنم که همه در مسیر کمک به این موضع قدم بردارند؛ اگرچه کارشناسان نیز در حال بحث و بررسی‌های لازم هستند و من به عنوان رئیس دولت از تصمیمات آنها به طور کامل پشتیبانی می‌کنم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، بازرگانی و معاون اول، همه در تلاش هستند که مشکلات را حل کنند، ولی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که ما از آن عبور می‌کنیم.

در ادامه نشست خبری خبرنگار روزنامه جام‌جم پرسید: شما پیش از این اعلام کرده بودید ارزش واقعی دلار 700 تومان است، اما الان در بازار بیش از 3500 تومان قیمت دارد. به نظر شما قیمت واقعی دلار در حال حاضر چقدر است؟

احمدی‌نژاد در پاسخ با بیان این‌که این عددها غیرواقعی است، گفت: الان شرایط بازار، عادی نیست و در شرایط عادی و طبیعی، می‌توان قیمت درست را به دست آورد. وی افزود: با تحلیل دقیق قیمت‌های سال‌های پیش، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی می‌توان قیمت دقیق را به دست آورد.

کار وزیر ارشاد درباره روزنامه شرق اشتباه بود

در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگاری درخصوص توقیف روزنامه شرق و حمایت وزیر ارشاد از این اقدام گفت: مشی دولت در هفت سال گذشته، مشی روشنی است. دولت حداکثر تحمل ممکن را داشته است و آزادی نزدیک به مطلق برقرار بوده است. نظرات من نیز معلوم است.

وی ادامه داد: به نظرم کار وزیر ارشاد قطعا اشتباه بوده است، البته با این توضیح که ارزش‌های دفاع مقدس برای همه ملت ایران مقدس است؛ چراکه متعلق به ملت است.

رئیس‌جمهور گفت: اتهامی وارد شده، ولی هنوز اثبات نشده است، در حالی که باید در دادگاه صالح و در حضور هیات منصفه این اتهام بررسی شود. کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند. احمدی‌نژاد گفت: البته یادتان باشد که این تصمیمات در غیاب من گرفته شده است.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با کنایه گفت: حتما ضرورت مهمی بوده است که ده دقیقه مانده به سخنرانی من در مجمع عمومی سازمان ملل ایشان را دستگیر کرده‌اند. وی افزود: البته این اقدام کار خوبی نبود، خودشان هم متوجه شدند. این مسائل خبر اول شد، در حالی که ما جنایات صهیونیست‌ها را در سازمان ملل بیان می‌کردیم، باید به خبرنگاران پاسخ می‌دادیم که در ایران چه خبر است. شاید بهتر بود که حوصله می‌کردند.

رئیس‌جمهور افزود: اتهامی که به آقای جوانفکر درخصوص توهین به رهبری نسبت داده‌اند، به ایشان نمی‌چسبد و توهین به رهبری را کسی نمی‌پذیرد.

آمریکا از شرایط فعلی، بیشتر ضرر می‌کند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا پس از انتخابات آینده آمریکا تغییری در روابط دو کشور ایجاد می‌شود؟ گفت: در آمریکا راجع به انتخابات این کشور زیاد سوال کردند، ولی من اظهار نظری نکردم. دلیلش این است که نمی‌خواهم حرفی بزنم که به نوعی تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا محسوب شود، اما فکر می‌کنم حتما شرایط میان ایران و آمریکا به این شکل نمی‌تواند ادامه بیابد، زیرا دولت‌های متوالی آمریکا از این شرایط دارند ضرر می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که آنها مجبورند تجدیدنظر کنند، گفت: راهی جز تجدیدنظر وجود ندارد و معلوم است که درگیری با ایران سودی نداشته است. وی افزود: من نمی‌گویم که ما سود کرده‌ایم، اما آن‌که بیشتر ضرر کرده، طرف آمریکایی است. اکنون در میان صاحب‌نظران و بسیاری از سیاستمداران آمریکا مساله تجدیدنظر مطرح است. 33 سال علیه ایران بوده‌اند. چه چیزی به دست آورده‌اند؟ این سوال اکنون به طور جدی مطرح است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مذاکره با آمریکا در این شرایط ممکن نیست، گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است اما باید شرایط آن فراهم شود.

استیضاح، حق مجلس است

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با بحث استیضاح وزیر ورزش گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و نباید در این حق هیچ خدشه‌ای وارد شود.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم این طرح متعلق به اکثریت مجلس باشد، البته حق مجلس است و ما هم حاضر می‌شویم و پاسخ‌های لازم را می‌دهیم و تصمیم‌گیری با مجلس خواهد بود و ما احترام می‌گذاریم. وی با اشاره به این‌که ورزش امروز کشور بیش از این‌که مورد سوال قرار گیرد، نیازمند پشتیبانی ماست، خاطرنشان کرد:‌ دولت، مجلس و قوه قضاییه جلسات خوبی تشکیل می‌دهند و با اتحاد دست به دست هم دهند و کشور را اداره کنند، بخصوص در ورزش.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اخبار مبنی بر احتمال موافقت ایران با پذیرش توقف غنی‌سازی 20 درصدی گفت: ما از سوخت 20 درصد برای تولید رادیوداروها استفاده می‌کنیم و این سوخت به هیچ کار دیگر نمی‌آید.

وی با بیان این‌که تولید این سوخت در کشور به‌صرفه نیست، افزود: ما طبق مقررات از آژانس درخواست کردیم که سوخت مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. این کار را انجام ندادند. اصرار کردیم، اما باز هم انجام ندادند. مجبور شدیم خودمان تولید کنیم. هزینه‌های تولید سوخت 20 درصد نیز بالاست، اما تا الان کسی حاضر نشده که سوخت را در اختیار ما قرار دهد. احمدی‌نژاد تاکید کرد: ملت ایران اهل عقب نشینی در موضوع هسته‌ای نیست.

رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره روابط ایران و مصر گفت: در ارزیابی دولتی که در مصر سر کار است نباید عجله کرد. باید حوصله کنیم و فرصت دهیم. بالاخره در آن کشور تحولاتی ایجاد شده است. باید به ثباتی در سیاستگذاری برسند و ما عجله نداریم. روابط دو ملت ایران و مصر گسترده و تاریخی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد زنان کابینه نیز به آنها نمره 20 داد و گفت: با شرایط و محدودیت‌های خانم‌ها، کارشان بسیار خوب است و همه خانم‌هایی که در دولت هستند خوب کار کرده‌اند.

وی افزود: اگر مجلس موافقت می‌کرد، من هشت خانم را برای عضویت در کابینه خود معرفی می‌کردم، اما موافقت نکردند.

رئیس‌جمهور همچنین پیش از آن‌که به سوال خبرنگار شبکه هیسپان‌تی‌وی (شبکه اسپانیایی‌زبان صداوسیما) درخصوص مساله آمیا پاسخ دهد، از اقدام صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راه‌اندازی شبکه‌های مختلف خارجی‌زبان قدردانی کرد و این کار را اقدام بزرگی دانست.

وی سپس درخصوص مذاکرات اخیر وزیران خارجه آرژانتین و ایران درخصوص مساله آمیا گفت: دو وزیر خارجه ملاقات کردند و قرار شد ادامه راه را هماهنگ کنند. ما فکر می‌کنیم این بررسی باید به شفافیت و به کشف حقیقت بینجامد. مطمئن هستیم هنگامی که بررسی دقیق و بی‌طرفانه باشد، زمینه توسعه روابط بیشتر و بهتر میان ما و آرژانتین فراهم می‌شود.

کتایون مافی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها