معابر سنندج 50 سال قبل طراحی شده‌اند

گسترش شهر سنندج طی چند سال اخیر و افزایش شمار وسائل نقلیه باعث شده است تا ترافیک در مرکز کردستان به عنوان یک معضل جدی مطرح شود و علیرغم وعده های ریز و درشت هیچ اقدامی برای رفع این معضل صورت نگرفته است.
کد خبر: ۵۰۴۸۹۳

خیابان های هسته مرکزی سنندج بیش از50 سال قبل طراحی و اجرا شده اند و تاکنون شاهد هیچ تغییر و تحولی نبوده و در حال حاضر جوابگوی تردد وسائل نقلیه مرکز استان نیستند و به همین دلیل است که معضل ترافیک طی چند سال اخیر در سنندج خودنمایی می کند.

خیابان های شهر سنندج به ویژه در هسته مرکزی متناسب با شرایط زمانی و جهت استفاده درشکه و اندک وسائل نقلیه موجود در سال های گذشته ساخته شده و این در حالی است که تعداد خودروهای موجود در خیابان های سنندج بیش از اندازه و در حد وضعیت فعلی این شهر نیست.

نبود استاندارد لازم در ساخت جاده و خیابان های این شهر در آینده نزدیک و با بیشتر شدن تعداد خودروها وضعیت ترافیکی شهر را بیش از گذشته نابسامان می کند و به همین دلیل است که چاره جویی برای رفع این معضل یکی از نیازهای اساسی در کردستان به شمار می رود.

در چند سال اخیر اقداماتی از سوی نهادها و ادارت ذیربط برای کاهش بار ترافیکی شهر سنندج انجام شده است که این اقدامات تنها به عنوان یک مسکن عمل کرده و تا رسیدن به شرایط و نتایج قابل قبول راهی بس طولانی وجود دارد.

یکی از رانندگان تاکسی شهر سنندج شلوغی بیش از اندازه و ترافیک خسته کنند این شهر را ناشی از تردد خودورهای شخصی دانست و گفت: تاکسی در شهر سنندج تبدیل به وسیله ای برای رفع بیکاری و وقت گذرانی کارمندان ادارات دولتی شده است.

"علی محمدی" با اشاره به اینکه اغلب رانندگان به عنوان شغل دوم در بخش تاکسیرانی در مسیرها فعالیت می کنند، افزود: باید پالایشی در این ارتباط صورت گیرد و افرادی که از تاکسی به عنوان شغل دوم استفاده می کنند از چرخه حذف شوند.

وی همچنین آموزش به مردم در جهت استفاده از ناوگان عمومی را در کاهش ترافیک موثر دانست و گفت: رسانه ها در ارتباط با آموزش مردم می توانند نقش موثری داشته باشند.

ارائه و اجرای طرح های جامع بار ترافیکی را کاهش می دهد

شهردار سنندج نیز با اشاره به سنگین بودن بار ترافیک خودرو و عابر در دو میدان اصلی شهر "میدان انقلاب و آزادی" گفت: برای کاهش بار ترافیکی این دو میدان از سوی شهرداری پیشنهادات علمی و قابل قبولی به شورای ترافیک استان ارائه شده است.

"مهدی حسام شریعتی" افزود: با توجه به بافت قدیمی مرکز شهر و برای کاهش بار ترافیکی این مسیر پیشنهاد تبدیل شدن میدان انقلاب به چهار راه از سوی شهرداری سنندج به شورای ترافیک استان اعلام شده و طرح مطالعاتی آن در حال اجرا است.

وی بیان کرد: برای حذف خودرو در هسته مرکزی شهر و تردد عابرپیاده در مسیرهای سه راهی نمکی، خیابان فردوسی، خیابان انقلاب و حد فاصل چهار راه چهارباغ و میدان انقلاب و سه راه حبیبی طرح جامعی از سوی شهرداری به شورای ترافیک استان ارائه شده است و در حال بررسی است .

شهردار سنندج عنوان کرد: طرح زیرگذر میدان آزادی سنندج به مساحت بیش از پنج هزار متر مربع برای جلوگیری از تردد عابر پیاده در تقاطع های اطراف میدان آزادی یکی دیگر از مهمترین طرح های مطالعه شده از سوی شهرداری سنندج برای کاهش بار ترافیکی این میدان است.

حسام شریعتی گفت: مشارکت شهروندان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان وسایل نقلیه عمومی و شخصی در سطح شهرکم هزینه ترین و تاثیرگذارترین اقدام برای کاهش بار ترافیکی شهراست و انتظار می رود که در این راستا وضعیت بهتری را در شهر شاهد باشیم.

شهردار سنندج در راستای ساماندهی و کاهش ترافیک در سطح شهر سنندج ارائه طرح های مناسب را یکی دیگر از راه حل ها دانست و بیان کرد: ساماندهی هسته مرکزی شهر سنندج به عنوان یکی از اماکن پر ترافیک شهر، ساماندهی دست فروشان، ایجاد پارکینگ های طبقاتی، تمرکز زدایی از هسته اصلی شهر، ساماندهی اصناف واقع در هسته مرکزی شهر و پخش آنها در نقاط دیگر استان از دیگر برنامه های این طرح به شمار می رود.

وجود 700 دستگاه تاکسی فرسوده در سنندج تردد را مشکل کرده است

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی سنندج از وجود بیش 700 دستگاه تاکسی فرسوده در سنندج خبر داد و گفت: برای تعویض این تعداد تاکسی اقداماتی انجام شده است ولی در حال حاضر مالکان این خودروها برای تحویل با مشکلات زیادی مواجه هستند.

"زاهد مرغوبی" با بیان اینکه میانگین عمر تاکسی های سطح شهر 10 سال و بیشتر بوده و این در حالی است که عمر مفید تاکسی برابر با استاندارد جهانی پنج سال است، افزود: در سالهای حد فاصل 59 تا 60 و ورود خودروهای اولیه به شهر سنندج تا سال اواخر دهه 70 در مجموع 161 دستگاه تاکسی و 17 مینی بوس در شهر سنندج تردد می کردند که اکنون و با گذشت نزدیک به 20 سال این تعداد تبدیل به بیش از سه هزار و 100 دستگاه تاکسی شده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر هیچ تاکسی به خطوط وی‍ژه تاکسیرانی سنندج اضافه نشده است، اعلام کرد: در طول گذشت عمر بیش از 60 ساله خیابان های شهر سنندج تنها دو بلوار کردستان و نمکی و اتصال حاشیه شهرهای اطراف و شهرک بهاران به وسعت خیابان های شهری سطح سنندج اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج با اشاره به موقعیت سیاسی و جغرافیای استان و افزایش مهاجرت های درون شهری اظهار داشت: نصف تاکسی های شرکت واحد مسیری و نصف دیگر گردشی هستند و تردد در برخی از مسیرها برای تاکسی ها در راستای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی ممنوع و برخی از مسیرها مخصوص تاکسی تعیین شده است.

مرغوبی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان خطوط ویژه ای برای حمل و نقل عمومی تعریف شده است که این امر در کشور ما هنوز تحقق نیافته است، بیان کرد: این امر موجب می شود در ساعت پیک ترافیک یعنی در فاصله ساعت 10 تا 14 ظهر و 17 تا 20 شب به دلیل محدودیت و عرض کم خیابان ها مسافران سریع جابجا نشوند.

مدیران در رفع مشکل ترافیکی سنندج کوتاهی می کنند

وی به طرح پیشنهادی خود برای رفع مشکلات ترافیکی سنندج پرداخت و گفت: برای رفع مشکلات ترافیکی پیشنهاد تملک و تبدیل ساختمان های دادگستری، آموزش و پرورش و سازمان دخانیات در میدان انقلاب برای ساخت پارکینگ های طبقاتی و ایجاد پایانه مسافربری ویژه تاکسی و اتوبوس را مطرح کرده ایم .

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی سنندج از فعالیت مسافربرهای شخصی غیر مجاز در سنندج خبر داد و گفت: یکی دیگر از مشکلات سازمان، عدم برخورد با مسافربرهای غیر مجاز رانندگان دارنده خودروی شخصی است که علاوه بر تهدید امنیت مسافران شغل راننده تاکسی های در حال تردد در سطح شهر را به خطر می اندازد.

مرغوبی با بیان اینکه تعداد خودروهای شخصی در حال مسافرکشی روزانه دو برابر تعداد تاکسی ها می شود، اظهار داشت:هیچ ضوابطی در کشور روی این مسافربران شخصی وجود ندارد در حالی که در هر شهر از کشور تعدادی از مسافربران شخصی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: هدف عمده از طرح ساماندهی مسافربران شخصی در سال 86، برطرف کردن این مشکل بود که سال هاست به عنوان یک معضل اجتماعی در کشور مطرح است اما تاکنون نتیجه ای در این مورد به دست نیامده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها