دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

بررسی راهکارهای تبیین بسته سیاستی جمعیتی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین بسته سیاستی جمعیتی در این شورا و آغاز همکاری با بخش‌های مختلف برای بررسی نهایی و اجرای این سیاست‌ها در کشور خبرداد.
کد خبر: ۵۰۴۰۷۲

محمدرضا مخبر دزفولی پس از نشست با رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما، در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این بسته سیاستی با بررسی تحولات جمعیتی و آسیب‌ها و مسائل مختلف ناشی از کاهش جمعیت تهیه شده است و راه‌های مناسبی برای حل مسائل موجود و ازمیان بردن آسیب‌های ناشی از کاهش جمعیت در این بسته پیشنهاد شده است.

وی گفت: در بسته سیاستی تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، موارد مختلفی چون مواظبت‌های لازم برای گرم نگهداشتن کانون خانواده، آموزش ها، حمایت‌ها و مشوق‌هایی برای ازدواج، فرزند آوری و خانم‌های خانه دار که مسئولیت پرورش فرزندان را برعهده دارند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که بخش‌هایی از این راهبردها با همکاری دولت قابل اجراست، گفت: از طریق مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در زمینه عوامل و مواردی که نیاز به قانون داریم کار مناسب انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حرکت جامعه به سمت سالمندی، گفت: نرخ موالید ما در سال 65، 6 و 4 دهم بود و باید در سال 90 به رقم چهار فرزند در هر خانواده می‌رسیدیم ولی این رقم در سال 71 محقق شد و پارسال نرخ موالید کشور به کمتر از عدد دو و زیر نرخ جانشینی رسید.

مخبر دزفولی با تأکید براین‌که رشد معمول جمعیت کشور باید در منطق مناسب زمانی استمرار یابد و حداقل محفوظ بماند، افزود: جمعیت کشور می‌تواند نماد اقتدار و خالقیت باشد و ما به جمعیت جوان به‌عنوان نیروی کار، تولید و خلاقیت نیاز داریم و مهم‌ترین عامل کارهای علمی انجام شده در سال‌های گذشته و بیشترین نخبگان ما جوانان هستند و باید بدانیم اگر جمعیت کشور با همین روند پیر شود در سال‌های آینده ممکن است با افزایش سالمندان و کاهش جوانان روبه‌رو شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به جلسه امروز خود با رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما گفت: در این جلسه مطالعات جمعیتی و سیاست‌های تدوین شده در این باره بخصوص از منظر رسانه ملی بیان و وضع کشور با شرایط جهانی و دیگر کشورها مقایسه شد.

مخبر دزفولی افزود: در این جلسه پیشنهادهایی مطرح و قرار شد با حضور دانشمندان، نخبگان و متخصصان امر،‌ آثار مثبت افزایش جمعیت و مسائل مرتبط با این موضوع بررسی و بهینه به مردم انتقال داده شود.

وی گفت: جهت گیری اصلی ما توقف کاهش نرخ باروری و رسیدن به حد ثبات در مسائل جمعیتی است و از ابزارهایی چون فیلم‌های تبلیغاتی، بحث‌های کفتگو محور یا موضوع‌ها و برنامه‌های مختلف می‌توانیم در این زمینه کمک بگیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در بخش مربوط به فرهنگ سازی که از بخش‌های اساسی این بسته سیاستی است، صدا و سیما و روحانیت می‌توانند کمک کنند و باید با شیب مناسب، تدریجی وخردمندانه در مسیر تحقق مصالح ملی در زمینه موضوع جمعیت حرکت کنیم.

مخبردزفولی گفت: قرار است نشست‌های تخصصی با شبکه‌های مختلف و مدیران بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما داشته باشیم و با معرفی کارشناسان و متخصصانی از حوزه و دانشگاه که دراین باره با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری کردند، این موضوع بهتر بیان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها