وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد اولویت این کشور اساسا ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیست

انفجار تروریستی درمرکز شهر دمشق

در حالی که سران کشورهای اسلامی در مکه گرد هم آمدند تا با تلاش‌های دیپلماتیک خود راه حلی مسالمت آمیز را برای حل بحران سوریه پیدا کنند، انفجاری مهیب در مرکز شهر دمشق نشان داد که ادامه درگیری‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیردیگری را برجای بگذارد. درگیری‌های سوریه از 17 ماه پیش آغاز شده و تاکنون صدها نفر را قربانی خود کرده است.
کد خبر: ۴۹۶۰۸۲

به گزارش ایسنا و بنا به گفته منابع محلی، این انفجار در منطقه امویون دمشق روی داده که بسیاری از ساختمان‌های مهم دولتی از جمله سفارتخانه‌های خارجی و ساختمان ستاد مشترک ارتش در آنجا قرار دارد. تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد این انفجار در نزدیکی هتل محل اقامت ناظران بین‌‌المللی مستقر در سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) انفجار ناشی از کار گذاشتن یک بمب بر روی بدنه یک تانکر سوخت که در نزدیکی مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش به وقوع پیوسته تاکنون 3 زخمی بر جای گذاشته است. درهمین رابطه معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که به ناظران بین‌المللی هیچ آسیبی نرسیده و آنها در سلامت کامل در محل اقامت خود حضور دارند. بیست و هشتم تیر ماه گذشته انفجار مرگباری در دمشق رخ داد که تعدادی از مقامات ارشد دولت سوریه را کشت.

انفجار دیروز باعث آتش‌سوزی چندین خودرو شد و به ساختمان‌های مجاور آسیب رساند. گرچه هنوز عامل این انفجار معلوم نیست اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه دراین انفجار نقش داشته است. به گزارش فارس، همزمان با این انفجار اعلام شد انفجار دیگری در منطقه العزیزیه شهر حلب رخ داد که ازمیزان خسارت‌های آن خبری در دسترس نیست. این در حالی است که ارتش سوریه می‌گوید همچنان مشغول پاکسازی محیط پیرامون منطقه سیف‌الدوله در شهر حلب است و پیش‌بینی می‌شود تا دو روز دیگرادامه داشته باشد. تلویزیون سوریه نیز درگزارشی اعلام کرد نیروهای امنیتی سوریه 12 دستگاه خودروی مجهز به دوشکا متعلق به افراد مسلح را در ورودی شهر حلب منهدم کرده‌اند. این افراد سعی داشتند از کفرحمرا وارد حلب شوند. این انفجارها و درگیری‌ها درحالی ادامه دارد که سران کشورهای اسلامی در مکه گرد هم آمده اند تا برای مشکلات جاری جهان اسلام راه حل‌هایی پیدا کنند. این کنفرانس به میزبانی عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در مکه مکرمه و بدون حضور سوریه برگزار شد. روزسه شنبه تعدادی از اعضای این کنفرانس بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار تعلیق عضویت سوریه شدند.

این مساله با مخالفت دولت‌های ایران و الجزایر مواجه شد، اما همچنان از دستور کار کنفرانس خارج نشد. ملک عبدالله روز سه شنبه درسخنانی خواستار ایجاد یک مرکز گفت‌وگوهای اسلامی برای حل بحران‌های موجود درکشورهای اسلامی شد. در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی نیز آمده بود که اختلافات و فتنه‌ها و همچنین درگیری‌های طایفه‌ای میان مسلمانان باید کنار گذاشته شود. در این بیانیه درخصوص مساله فلسطین آمده است: مساله فلسطین یک مساله محوری برای امت اسلامی به شمار می‌رود و باید اشغالگری در اراضی فلسطینی سال 1967 از جمله قدس شرقی و بلندی‌های جولان سوریه و بخشی از سرزمین لبنان پایان یابد.

مخالفت جدی آمریکا با منطقه پرواز ممنوع

به‌رغم سخنان اخیر هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا که در سفر خود به ترکیه اعلام کرد آمریکا به همراه ترکیه مشغول بررسی ایجاد یک منطقه حایل پرواز ممنوع درکنار مرزهای سوریه ـ ترکیه هستند، مقامات نظامی آمریکا می‌گویند این کشور اصلا به فکر ایجاد چنین منطقه‌ای نیست. به گزارش رویترز لئون پانه تا،‌ وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه‌شنبه اعلا م کرد به رغم نگرانی آمریکا از تشدید حملات هوایی و به گفته او نقش ایران در سوریه اولویت این کشور اساسا ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع نیست. وی درهمین سخنان یک بار دیگر ایران را متهم به کمک به دولت سوریه و آموزش شبه نظامیانی کرد که به گفته او به نفع نظام اسد می‌جنگند. وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت ایجاد منطقه پرواز ممنوع به دلیل قدرت و توان پدافند هوایی ارتش سوریه کاری دشوار و ناممکن است.

وی گفت در حال حاضر آمریکا روی این مساله تمرکز کرده است که در صورت سقوط اسد چگونه بتواند سلاح‌های شیمیایی این کشور را از دسترس گروه‌های تروریستی خارج کرده و به نقطه امنی برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها