محمد مرسی ضمن بزدلانه خواندن حملات یکشنبه شب اعلام کرد این برخورد بی پاسخ نخواهد بود

درگیری در مرزهای مصر و سرزمین‌های اشغالی

روز یکشنبه در یک اقدام عجیب تعدادی افراد مسلح که قصد حمله به سربازان اسرائیلی را داشتند، ابتدا با سربازان مصری مستقر در گذرگاه کرم ابوسالم درگیر شدند و این حادثه چند کشته و مجروح را برجای گذاشت. این اتفاق که هنوز زوایای آن شناخته‌شده نیست یک بار دیگر روابط مصر و رژیم صهیونیستی را که بویژه پس از وقوع انقلاب مصر متشنج شده بود، با نگرانی‌های تازه‌ای مواجه ساخت و از سوی دیگر دولت تازه‌تاسیس مصر را به علت ناتوانی در کنترل غزه بشدت تحت فشار قرار داد. همچنین از آنجا که صحرای سینا مماس با باریکه غزه است، به طور طبیعی این حادثه گروه حماس را هم درگیر ماجرا کرد، زیرا از پنج سال پیش تاکنون کنترل غزه را به‌دست دارد.
کد خبر: ۴۹۳۹۹۳

شرح ماجرا

به گزارش ایسنا، مقامات امنیتی مصر می‌گویند روز یکشنبه بیش از ده فرد مسلح که صورت خود را مخفی کرده بودند، با حمله به دو خودروی زرهی نیروهای پلیس مصر در صحرای سینا این دو خودرو را به کنترل خود درآوردند و با استفاده از این خودروها به سمت گذرگاه کرم ابوسالم که یک گذرگاه مرزی مصر با سرزمین‌های اشغالی است، حرکت کردند.

مهاجمان پس از رسیدن به این گذرگاه سعی داشتند وارد سرزمین‌های اشغالی و با نظامیان رژیم صهیونیستی درگیر شوند که با ممانعت سربازان مصری مستقر در گذرگاه روبه‌رو شدند و در نهایت این اتفاق به کشته شدن 17 سرباز مصری انجامید.بنا به گفته این منابع، مهاجمان در حمله خود از اسلحه‌های تیربار آر‌پی‌جی و انواع مختلف بمب‌های پرتابی استفاده کردند.

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد روز یکشنبه نیروهای اسرائیلی به یک گروه مسلح که قصد ورود به سرزمین‌های اشغالی را داشتند شلیک کرده و تعدادی از آنها را کشته‌اند. ارتش اسرائیل با رد هرنوع تلفات در میان نیروهای خود می‌گوید: یکی از دو خودرویی که افراد مسلح آن را به تصرف خود درآوردند قبل از رسیدن به مرز و در خاک مصر منفجر شده بود و خودروی دیگر نیز توسط هواپیماهای اسرائیلی منهدم شده است.

واکنش تند مصر و حماس

در پی وقوع این حمله محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر آن را یک «حمله بزدلانه» خواند و گفت این برخورد بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی در سخنانی گفت: دستورات لازم به نیروهای امنیتی مصر به منظور تحت پیگرد قرار دادن عاملان و دست‌اندرکاران طراحی این حمله داده شده و آنها هر جا که باشند دستگیر خواهند شد و به مجازات این عمل خواهند رسید.

منابع مصری نیز اعلام کردند در پی این حمله محمد مرسی، نشست فوق‌العاده‌ای را با محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع و دیگر افسران عالی رتبه نیروهای نظامی این کشور برگزار کرد. همچنین احزاب و گروه‌های مختلف مصری نسبت به این واقعه واکنش‌ نشان دادند، به طوری که حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین، مفتی مصر، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس و جنبش حماس در بیانیه‌های جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند.

اسماعیل هنیه پس از این حمله نشست فوق‌العاده‌ای را با فتحی حماد، وزیر داخلی دولت حماس و دیگر مقامات امنیتی این جنبش در غزه برگزار کرد تا تحولات و پیامدهای این حمله را مورد بحث و بررسی قرار دهد. حماس با تسلیت به خانواده قربانیان این حملات حتی آن را یک «حمله شنیع» توصیف کرد. مقامات مصری در ادامه این ماجرا گذرگاه رفح را تا اطلاع ثانوی تعطیل و اعلام کردند که هیچ گونه رفت و آمدی از این گذرگاه انجام نخواهد شد. مقامات فلسطینی نیز تمامی راه‌های مخفی و تونل‌های زیرزمینی میان فلسطین و مصر را مسدود کردند و حماس دستور داد تا تمامی ساختمان‌های امنیتی این جنبش در نوار غزه تخلیه شود.

واکنش اسرائیل

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای از دولت مصر خواست تا امنیت منطقه سینا را بیشتر تامین کند. در این بیانیه آمده است: رخ دادن چنین حملات تروریستی‌ای نیاز به اقدام فوری مصر برای ایجاد امنیت و ممانعت از ورود تروریست‌ها به سینا را دوچندان می‌کند.

به گزارش فارس، وی افزود که نیروهای ارتش اسرائیل به دستور «بنی گانتس» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل حمله‌ای را که ممکن بود به زخمی شدن گروهی از سربازان اسرائیلی منجر شود، ناکام گذاشتند.

باراک همچنین به نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به دلیل موفقیت در آنچه ناکام گذاشتن حمله تروریستی به گذرگاه کرم ابوسالم از سوی افراد ناشناس خواند، تبریک گفت.

در مجموع گفته می‌شود در این حمله 17 سرباز مصری به همراه پنج نفر از مهاجمان کشته و پنج نفر نیز زخمی شده‌اند. هنوز هیچ گروه یا جماعتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها