«اقتصاد مقاومتی، شعار نیست». این جمله کوتاه اما تاثیرگذار که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بیانگر کلید واژه‌ای است که رمز عبور و پیروزی در مقابل اعمال تحریم‌های کشورهای غربی و سلطه‌طلب در آن نهفته است.
کد خبر: ۴۹۳۲۰۳

اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های انقلاب اسلامی است که دربرگیرنده ابعاد گسترده‌ای از مناسبات عرصه اقتصاد در بعد ملی و بین‌المللی است و تحقق آن نیازمند اتخاذ سیاست‌های پولی و ارزی متناسب، دیده‌بانی دقیق فضای اقتصادی داخلی و خارجی و نیز گردآوری آمارهای واقعی و روزآمد، طراحی الگویی مشخص از شیوه زندگی مطلوب، همچنین تبلیغ و فرهنگ‌سازی بر پایه‌ آموزه‌های دینی و معنوی است.

از نظر رهبر فرزانه انقلاب، رهایی از اقتصاد وابسته به نفت یک ضرورت است تا از این راه نقشه استکبار، قدرت عملیاتی شدن پیدا نکند، به همین سبب، رسیدن به یک «اقتصاد چابک» که در زمان بحران، قادر به بازسازی سریع خود باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است که شروع این حرکت مهم نیز می‌تواند با گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی آغاز شود.

واژه تامل‌برانگیز «اقتصاد مقاومتی»، جز آن که به آحاد جامعه درخصوص فضای کسب و کار داخلی و استفاده از نیروهای بالقوه و بالفعل خویش توصیه می‌کند، این مهم را نیز به مسئولان گوشزد می‌نماید تا در به‌کارگیری از دانش نخبگان جوان کشور در سطوح مختلف جدی‌تر عمل کنند، چرا که فعالیت این عده، جز ایجاد رشد و خلاقیت علمی، موجب کاهش اثرات تحریم‌ها خواهد شد.

برکسی پوشیده نیست که ایران با داشتن ذخایر غنی خدادادی از جمله حدود 130 میلیارد بشکه نفت، 26 تریلیون متر مکعب گاز و دارا بودن 68 نوع ماده معدنی و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی، همواره مورد توجه بیگانگان بویژه سلطه‌گران قرار داشته و دارد و نمی‌توان منکر احتمال آسیب‌پذیری به ثروت‌های ملی و ذخایر کم‌نظیر زیرزمینی سرزمینمان شد. پس اقتصاد مقاومتی، تنها واژه برازنده‌ای است که می‌تواند ضمن ترغیب متخصصان به گسترش فرهنگ کار مشارکتی با ارتقای بهره‌وری، زمینه استفاده بهینه‌تر از این موهبت‌ها را بیش از گذشته فراهم کرده و در نهایت منجر به پیشرفت و تعالی کشور شود.

«اقتصاد مقاومتی» از لحاظ ساختاری اقتصاد مردمی است و بدون شک تحقق آن، به تغییر در بخشی از پندارها و رفتارهای نامناسب مانند هدر دادن انرژی‌هایی چون گاز، برق، آب و جلوگیری از اسراف در ذخیره‌سازی سرمایه و مواد خوراکی از سوی خانواده‌های ایرانی نیاز دارد. نباید از یاد برد، در برخی از نبردها که دشمن بر نیروهای مسلمان فائق آمد، پیروزی نه به سبب برتری آنان، که به دلیل کوتاهی گروهی از مسلمانان اتفاق افتاده است! که تکرار این تجربه دیگر جایز نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها