شائول موفاز، رهبر حزب کادیما در جمع اعضای حزبش از خروج حزب کادیما از دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی خبر داد. این حزب که تا چندی پیش، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنست (پارلمان) بود، در ماه می به دولت ائتلافی پیوست.
کد خبر: ۴۸۹۲۰۸

به گزارش ایسنا، خروج کادیما از دولت نتانیاهو بی‌شک وی را با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد ساخت. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی تاکنون اظهارنظری درباره‌ خروج کادیما از ائتلاف حاکم نداشته است. دلیل اصلی این اقدام کادیما، عدم توافق این حزب با بنیامین نتانیاهو بر سر لغو قانون معافیت یهودیان افراطی و اسرائیلی‌های عرب‌تبار از خدمت سربازی است.

به گزارش منابع خبری، اختلاف‌نظر در کابینه ائتلافی هنگامی شکل گرفت که دیوان عالی رژیم صهیونیستی رای به غیرقانونی بودن «قانون طال» داد. براساس این قانون یهودیان تندرو از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می‌شوند. یکی از شروط کادیما برای ورود به کابینه ائتلافی، لغو قانون طال بود. هنگامی که حزب کادیما به دولت پیوست، شائول موفاز، سیاستمدار کهنه‌کار اسرائیلی که به تازگی جانشین زیپی لیونی، رهبر سابق این حزب شده بود، فعالیت خود را به عنوان معاون نخست‌وزیر در دولت جدید آغاز کرد. پیش از این، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود، اگر براساس توافق‌های پیشین احزاب لیکود و کادیما، قانونی برای به خدمت گرفتن یهودیان تندرو در یگان‌های نظامی یا غیر نظامی تصویب نشود، ظرف روزهای آینده از دولت کناره‌گیری خواهد کرد. شبکه تلویزیونی المیادین در رام الله در تشریح این خبر با بیان این‌که جامعه اسرائیل دچار  از هم گسیختگی شده است، گفت: خروج کادیما از حزب حاکم ممکن است دریچه‌ها را به فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی باز کند.

بنا به گفته خبرنگار این شبکه، ممکن است ایهود اولمرت بار دیگر به عرصه سیاسی بازگردد که تغییرات عمده‌ای ایجاد خواهد کرد، به ویژه این‌که اسرائیل از زمان به کما رفتن آریل شارون دچار فقدان شخصیت‌های برجسته سیاسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها