دوزادهمین دوره لیگ برتر

رونمایی از پرسپولیس و استقلال

لیگ دوازدهم در حالی از امشب آغاز می‌شود که همه منتظر رونمایی از دو تیم کهکشانی فصل، استقلال و پرسپولیس هستند.
کد خبر: ۴۸۸۵۸۷

اول نوبت پرسپولیس جدید است که در گرمای طاقت فرسای آبادان و دور از چشم ده‌ها هزار تماشاگر خودی به میدان برود.

تیمی که شهاب گردان، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، حسین ماهینی، محمد قاضی و کریم انصاری‌فرد را جذب کرده و یک مربی نامدار چون مانوئل خوزه پرتغالی روی نیمکت آن می‌نشیند، قطعا تماشایی‌تر از تیم ملال‌آور فصل گذشته قرمزهاست که 34 هفته با نتایج اغلب دور از انتظار خود، هوادارانش را ناراحت کرد.

این بازی نخستین شهرآورد پرتغالی‌های فوتبال ایران هم هست و خود این موضوع به حساسیت جدال دو تیم می‌افزاید.

آلبرتو کاستا با صنعت نفت آبادان از یک طرف و مانوئل خوزه با پرسپولیس از سوی دیگر امشب می‌توانند نمایشگر فوتبالی تمام پرتغالی در لیگ برتر باشند.در هر حال پرسپولیس با هدف قهرمانی وارد لیگ دوازدهم شده و خوب می‌داند حالا که چهار فصل از آخرین قهرمانی‌اش در لیگ برتر می‌گذرد، برای رسیدن به این هدف باید از همین هفته اول بارش را محکم ببندد. قرمزها از بحران ابتدای فصل خاطره خوبی ندارند و این می‌تواند به آنها برای پیروزی در همین بازی اول انگیزه بدهد.

این بازی برای پرسپولیس البته یک بازی انتقامی نیز محسوب می‌شود و باید دید سرخپوشان که فصل گذشته در دیدار برگشت مقابل صنعت نفت با نتیجه 4 بر 2 شکست خوردند، می‌توانند انتقام آن شکست خانگی را در آبادان بگیرند یا خیر؟در آن بازی به یادماندنی چهره‌های شاخص میدان فونیکه سی، مهاجم صنعت نفت آبادان و میثاق معمارزاده، دروازه‌بان پرسپولیس بودند که اولی با درخشش خود و دومی با اشتباهاتش زمینه‌ساز پیروزی پرگل آبادانی‌ها شدند. در بازی امشب نه خبری از فونیکه سی هست و نه معمارزاده. باید دید در این شرایط چه سرانجامی برای بازی صنعت نفت آبادان - پرسپولیس رقم خواهد خورد.

استقلال؛ مدعی‌تر با امیر

امیر قلعه‌نویی پس از سه فصل حضور در تیم‌های سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز به استقلال بازگشته است تا این تیم را به قهرمانی لیگ برتر برساند.

او در این ماموریت دشوار البته استقلال کهکشانی را قوی‌تر از فصل قبل در اختیار دارد و به مراتب قدرتمندتر. گرچه آندرانیک تیموریان از استقلال رفته اما آمدن فابیو جانواریو، رودریگو توزی، میثم بائو، سیاوش اکبرپور و... عیار استقلال را بالاتر برده و انتظار قهرمانی داشتن از این تیم که در دو فصل گذشته با اختلاف دو و یک امتیاز قهرمانی را از دست داده، بیراه نیست.

قلعه‌نویی که با خود محرومیتی دو جلسه‌ای را از تراکتورسازی به استقلال آورده است در هفته اول و بازی مقابل آلومینیوم روی نیمکت نمی‌نشیند تا در کنار هواداران مشتاق استقلال بازی شاگردان خود را تماشاگر باشد. از قضا مربی تیم مقابل هم با محرومیت مواجه است تا دو تیم تهرانی و بندرعباسی با شرایطی تقریبا برابر به مصاف هم بروند.

استقلال در ظاهر قرعه‌ای بهتر از دیگر مدعیان دارد، چرا که در بازی اول مقابل تیمی تازه وارد به لیگ برتر به میدان می‌رود که تجربه بازی در این مسابقات را ندارد. اما زمانی که متوجه می‌شویم تیم مقابل مربی‌ای به نام میثاقیان دارد که به سختکوشی شهره است و از سوی دیگر ناشناخته برای استقلال و دیگر حریفان، به این نتیجه می‌رسیم آبی‌پوشان کار آسانی ندارند و نمی‌توانند خود را از پیش برنده بدانند.

فجرسپاسی شیراز ـ ذوب‌آهن اصفهان

بعد از سال‌ها ذوب‌آهن بدون منصور ابراهیم‌زاده به میدان می‌رود. تیم اصفهانی حالا دیگر شهاب گردان، محمد قاضی، حسین ماهینی، فرشید طالبی و ایگور کاسترو را هم در اختیار ندارد و امیدوار است با مربی جدیدش، رسول کربکندی و نفراتی چون مهدی رجب‌زاده و دو سرباز به اصفهان برگشته خود (قاسم حدادی‌فر و محسن مسلمان) دست‌کم یکی از تیم‌های میانه جدول باشد. در آن سوی میدان فجرسپاسی یکی از تیم‌هایی بی‌سروصدای فصل نقل و انتقال بود. آنها هیچ بازیکن مطرحی نگرفته‌اند، اما در مقابل چند بازیکن اصلی خود مثل مهدی رجب‌زاده، ایوب کلانتری، مهرداد کریمیان و سیروس سنگچولی را از دست داده‌اند. سپاسی کار دشواری در این فصل دارد.

صبای قم ـ پیکان تهران

این هم از اتفاق‌های جالب لیگ دوازدهم است که عبدالله ویسی با تیمش، پیکان باید در همان هفته اول لیگ جدید، مقابل تیم فصل گذشته خود صبای قم قرار بگیرد. هم صبا و هم پیکان را باید در ردیف تیم‌های کم‌حاشیه و صرفه‌جوی فصل نقل و انتقال قرار داد. در صبا که دیگر رضا عنایتی و حمید فرزانه را ندارد، محسن خلیلی و بهمن طهماسبی سرشناس‌ترین خریدها هستند. سرمربی جدید این تیم هم یحیی گل‌محمدی است. در مقابل پیکان ایمان مبعلی را به ترکیب خود اضافه کرده و دیگر خبری از نیکبخت‌واحدی، محمد پروین و داوود سیدعباسی در آن نیست.

گهر دورود ـ ملوان بندرانزلی

نمایش تازه‌واردها همیشه جالب توجه است. گهر دورود هم یکی از همین تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر است که حتی امکان میزبانی در شهر خود را هم ندارد. دورودی‌ها که علیرضا محمد و علیرضا نیکبخت‌واحدی، سرشناس‌ترین خریدهای آنهاست با مربیگری مهدی تاتار امیدوارند یکی از شگفتی‌سازان لیگ دوازدهم باشند. البته حریف نخست این تیم ملوانی است که بیشتر از همه سال‌های گذشته برای بستن تیم خود هزینه کرده است. واگذاری تیم به حسین هدایتی و جذب نفراتی چون مازیار زارع، حسین بادامکی، پژمان نوری، حسین آشنا، مهرداد اولادی و جواد شیرزاد، از ملوان یک تیم مدعی ساخته است. باید دید ملوانان امسال می‌توانند یادآور تیم خوب سال‌های گذشته خود باشند یا خیر؟

نفت تهران ـ راه‌آهن شهرری

جدال نفت تهران که حالا دیگر منصور ابراهیم‌زاده به جای حسین فرکی روی نیمکت آن می‌نشیند، با راه‌آهنی که دوباره علی دایی را بالای سر خود می‌بیند جذابیت‌های فراوانی دارد. نفتی‌ها 12 بازیکن جدید جذب کرده‌اند که سرشناس‌ترین آنها هادی شکوری، احمد آل‌نعمه و وریا غفوری هستند. این تیم با این همه تغییر باید به مصاف راه‌آهنی برود که اکثر نفرات فصل گذشته خود را حفظ و محمد محمدی، فرزاد آشوبی و پیروز قربانی را هم به جمع بازیکنان خود اضافه کرده است. البته راه‌آهنی‌ها فقط ده روز بدنسازی کرده‌اند و از این حیث ناآماده‌ترین تیم لیگ است.

تراکتورسازی تبریز ـ سایپای البرز

نایب‌قهرمان دوره گذشته لیگ برتر دیگر نه قلعه‌نویی را دارد و نه ستاره‌هایی چون صادقی، اکبرپور، حدادی‌فر، آشوبی و توزی را. تراکتورسازان از فصل گذشته خود فقط آن تماشاگران پرشور را دارند و امیدوارند با سرمربی پرتغالی‌شان اولیویرا، و چند چهره جدید همچون محمد نصرتی، قاسم دهنوی و مهدی کریمیان دوباره یکی از مدعیان باشند. در مقابل سایپا هم به دلیل از دست دادن آقای گل لیگ، کریم انصاری‌فرد و چند بازیکن تاثیرگذار دیگر مثل امین منوچهری و مرتضی ابراهیمی، کارش برای تکرار نتایج فصل گذشته کمی دشوار است. هدایت این تیم را مجتبی تقوی برعهده گرفته و چند بازیکن خوب از جمله رحمان احمدی، سعید دقیقی، محسن یوسفی و کاوه رضایی به ترکیب این تیم اضافه شده‌اند.

سپاهان اصفهان ـ مس کرمان

قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر با جدایی رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، فابیو جانواریو، برونو سزار، سیدمهدی سیدصالحی و... چهره‌ای جوان‌تر به خود گرفته است. راه دشوار این تیم برای کسب چهارمین قهرمانی در لیگ برتر جمعه شب با دیدار مقابل مس کرمان در ورزشگاه فولادشهر آغاز می‌شود، تیمی که قرار بود کهکشانی شود، اما به قول ابراهیم قاسم‌پور از راه‌آهن هم کم‌مهره‌تر است! مس که این بار می‌خواهد در میانه جدول روزگار بگذراند و در خطر سقوط نباشد امیدوار است با رضا عنایتی، حسین کاظمی و ایوان پتروویچ به خواسته خود برسد.

داماش گیلان ـ فولاد خوزستان

شمال و جنوب فوتبال ایران خیلی زود در هفته اول این رقابت‌ها به هم رسیدند. داماش گیلان که غرق در مشکلات مالی است و فصل آماده‌سازی پیش‌فصل را به زحمت پشت‌سر گذاشته در اولین بازی پذیرای فولاد خوزستانی است که دیگر مجید جلالی را روی نیمکت خود ندارد و با هدایت حسن فرکی و ترکیبی تقویت شده به دنبال جبران ناکامی لیگ یازدهم است. فولادی‌ها مهدی امیرآبادی، اسماعیل شریفات، ارشاد یوسفی و جابا موجیری را به جمع بازیکنان خود اضافه کرده‌اند. در مقابل داماش هم 12 خرید تازه داشته است، اما شاید از بابت از دست دادن میلاد زنیدپور، محمد غلامی و ابوذر رحیمی بیشتر آسیب ببیند. سرمربی این تیم امید هرندی جوان و کم‌تجربه است.

برنامه هفته اول لیگ دوازدهم

پنجشنبه 29 تیر

صنعت نفت ـ پرسپولیس، ساعت 45/20 در ورزشگاه تختی آبادان (داور: محسن قهرمانی، )‌ فجرشهید سپاسی ـ ذوب‌آهن، ساعت 30/20 در ورزشگاه شیراز فارس (داور: حسین زرگر)‌صبا ـ پیکان، ساعت 45/20 در ورزشگاه یادگار امام (ره) قم (داور: محسن ترکی)‌گهر دورود ـ ملوان، ساعت 45/20 در ورزشگاه انقلاب کرج (داور: محمدرضا اکبریان)‌ نفت ـ راه‌آهن، ساعت 45/20 در ورزشگاه دستگردی تهران (داور: اشکان خورشیدی)‌

جمعه 30 تیر

تراکتورسازی ـ سایپا، ساعت 15/20 در یادگار امام (ره) تبریز (داور: تورج حق‌وردی)‌ داماش ـ فولاد، ساعت 15/21 در ورزشگاه شهیدعضدی رشت (داور: علیرضا فغانی)‌ پاهان ـ مس، ساعت 45/21 در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (داور: شاهین حاج‌بابایی)‌ استقلال ـ آلومینیوم هرمزگان، ساعت 22 در ورزشگاه آزادی تهران (داور: احمد صالحی)‌

اسامی محرومان هفته اول

با وجود آن‌که فصل جدید لیگ برتر از امشب آغاز می‌شود، اما تعداد بازیکنان و مربیانی که محرومیت فصل گذشته آنها به این فصل منتقل شده است کم نیستند. در این میان سایپا با 4 بازیکن محروم رکورددار است ضمن آن‌که استقلال هم دو مربی و یک بازیکن خود را به همراه ندارد. اسامی همه محرومان هفته اول در زیر آمد است:

صنعت نفت: رسول نویدکیا (3 اخطاره)، مصطفی صبری (کمیته انضباطی) سایپا: مجید غلام‌نژاد، میلاد غریبی، محسن ارزانی و خوزه مارسیو (3 اخطاره) استقلال: فریدون زندی (3 اخطاره)، امیر قلعه‌نویی و کریم بوستانی (کمیته انضباطی)

فجرسپاسی: مجتبی ترشیز، هادی دغاغله، حسین خسروانی (3 اخطاره) نفت: محمدحسین مهرآزما، علی واقف (3 اخطاره)ملوان: بابک پورغلامی، نیما دلاوری، محمد نزهتی (3 اخطاره)فولاد: مهدی نوری (3 اخطاره)سپاهان: محمدعلی احمدی (3 اخطاره)آلومینیوم هرمزگان: اکبر میثاقیان (کمیته انضباطی)تراکتورسازی: نوید خوش‌هوا (کارت قرمز)

رضا پورعالی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها