شاید شنیده‌اید که خوردن غذاهایی مانند همبرگر یا سیب‌زمینی سرخ‌شده برای افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، می‌تواند دردسرساز شود.
کد خبر: ۴۸۷۶۰۶

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده درباره رژیم غذایی این گروه از بیماران، افرادی که غذاهای چرب می‌خورند در مقایسه با افرادی که غذاهای چرب را از برنامه غذایی روزانه‌شان حذف کرده‌اند، با مشکلات تنفسی بیشتری مواجه می‌شوند. این یافته‌ها به این معنی نیست که بخصوص خوردن همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده منجر به بیماری‌های تنفسی یا تشدید این بیماری‌ها می‌شود. مطالعاتی که درباره تاثیر مواد غذایی مختلف بر بدن انجام شده نشان می‌دهد، غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن و از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی بینجامد. تورم مجرای تنفسی به نوبه خود موجب بروز مشکلات تنفسی خواهد شد.

در دهه‌های گذشته شاهد افزایش شمار مبتلایان بیماری آسم در سطح دنیا بوده‌ایم. از سال 1980 تا 1994 میلادی، تعداد مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در دنیا بیش از 60 درصد افزایش یافته است. اگرچه عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توان به عنوان یکی از متهمان اصلی افزایش تعداد بیماران تنفسی از آن نام برد، اما به نظر می‌رسد شیوع چاقی در دنیا چندان هم با این موضوع بی‌ارتباط نیست.

افزایش محبوبیت غذاهای فست‌فود که در گروه غذاهای پرکالری یا پرچرب قرار می‌گیرند، عامل اصلی شیوع چاقی در سطح دنیاست. این گروه از مواد غذایی همان مواد غذایی هستند که می‌توانند در ابتلا به بیماری‌های تنفسی تاثیرگذار باشند.

بنابراین باید پذیرفت، آن دسته از غذاهایی که حاوی چربی و نمک زیادی هستند و به عنوان غذاهای کم‌ارزش از آنها نام برده می‌شود، نه‌تنها موجب افزایش وزن می‌شوند و تهدیدی جدی علیه سلامت عمومی افراد هستند، بلکه می‌توانند زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های تنفسی باشند. به همین دلیل بهتر است مصرف روزانه این غذاها تا حد امکان محدود شود.

شواهدی مبنی بر منع مصرف فست‌فود برای بیماران مبتلا به آسم وجود ندارد، اما باید توجه داشت، مصرف بی‌رویه غذاهای چرب و شور می‌تواند مشکلاتی را که بیماران مبتلا به آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی با آن مواجه می‌شوند، تشدید کند. از این رو به مبتلایان بیماری‌های تنفسی یا افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند، توصیه می‌شود غذاهای سالم را جایگزین غذاهای فست‌فود کنند تا با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه نشوند.

پرنیان قربانپور

 کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها