1200 زن از 80 کشور جهان در اجلاس تهران حضور دارند

آغاز اجلاس زنان و بیداری اسلامی

تهران امروز و فردا میزبان زنانی از کشورهای مختلف جهان است که به ایران آمده‌اند تا درخصوص مسائل و مشکلات پیش‌روی انقلاب‌های شکل گرفته در کشورهای منطقه و شمال آفریقا با یکدیگر هم‌اندیشی کنند.
کد خبر: ۴۸۶۹۴۱

در اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی که صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد افتتاح شد، 1200 زن از 80 کشور حضور دارند و 300 زن ایرانی نیز جزو دعوت‌شدگان این اجلاس هستند.

در همین راستا دیروز علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، پس از حضور در نشست شورای مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی در هتل آزادی در جمع خبرنگاران حاضر شد تا جزئیات بیشتری از اجلاس زنان و بیداری اسلامی اعلام کند. وی درخصوص برنامه‌های این اجلاس گفت: صبح روز سه‌شنبه(امروز)، مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود و بعدازظهر نیز جلسات شش کمیسیون برگزار می‌شود.

ولایتی گفت:‌ چهارشنبه نیز جلسه اختتامیه را خواهیم داشت که در آن علاوه بر جمع‌بندی کمیسیون‌ها و صدور بیانیه پایانی، تصمیم‌هایی درخصوص تشکیل ارگان و سازمانی که بتواند در آینده مصوبات این اجلاس را پیگیری کند، گرفته می‌شود.

ولایتی درخصوص شرکت‌کنندگان در اجلاس زنان و بیداری اسلامی گفت: این خانم‌ها در رشته‌های مختلف صاحب اندیشه بوده و از بین آنها در داخل و خارج از ایران حدود 450 مقاله دریافت کرده‌ایم که برخی از آنها بسیار ارزشمند بوده و به زبان انگلیسی و عربی ترجمه می‌شوند و در سه جلد چاپ خواهند شد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر این که تعداد مقالاتی که به این اجلاس فرستاده شده سه برابر مقالات اجلاس جوانان و بیداری اسلامی است، یادآور شد: امیدواریم این اجلاس که در طول تاریخ و عرض جغرافیایی بی‌سابقه است منشأ تحولات بسیاری در جهان اسلام باشد.

وی همچنین به توطئه دشمنان برای خانه‌نشین نشان دادن زنان در اسلام اشاره و اضافه کرد: الگوی جمهوری اسلامی ایران بهترین نمونه و پاسخ عملی به این توطئه‌هاست چرا که زنان در جمهوری اسلامی علاوه بر امر خانه‌داری در رشته‌های مختلف نیز مشغول کار هستند.

رهبران بیداری اسلامی باید در برابر توطئه‌ها، هماهنگ باشند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی همچنین طی سخنانی در شورای مشورتی گفت: با افزایش حجم توطئه‌ها و پیچیده شدن آنها علیه ملت‌های منطقه و جریان‌های اسلامی رهبران بیداری اسلامی باید هماهنگی و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به این که از زمان برگزاری نخستین اجلاس جهانی بیداری اسلامی تاکنون اقدامات بسیاری صورت گرفته است، گفت: حرکت توفنده ملت‌های مسلمان در منطقه چنان است که توجه جهانیان را به خود معطوف ساخته و با سرعت بی‌نظیری مجموعه تحولات جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

وی افزود: پیروزی چشمگیر جریان‌ها و اهداف اسلامی در انتخابات صورت گرفته در کشور‌های مغرب، مصر و تونس بیانگر رویکرد عمومی ملت‌های منطقه به اسلامگرایی است. امری که لاجرم نمی‌تواند با خشنودی دشمنان امت بزرگ اسلامی همراه باشد. لذا شاهد افزایش حجم و پیچیده‌تر شدن توطئه‌ها علیه ملت‌های منطقه و جریان‌های اسلامی هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: چالش‌های پیش‌روی ملت‌های منطقه چنان است که رهبران بیداری اسلامی به ناچار باید هماهنگی و همکاری با یکدیگر را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: اعتماد و توکل به خداوند و تکیه بر حمایت‌های ملت‌های مسلمان و همکاری جدی جریان‌های بیداری اسلامی می‌تواند ضامن گذار از این مرحله خطیر از تاریخ پرافت و خیز مسلمانان شود. لذا دستیابی به عزت و اقتدار دیرینه اسلامی هرگز بدون برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق و همچنین تحمل دشواری‌ها و پذیرش هزینه‌های لازم میسر نخواهد بود.

ولایتی با تشکر از حضور تمامی افراد در دومین نشست شورای مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: طی یک سال اخیر یعنی از زمان برگزاری نخستین اجلاس شورای مشورتی در آبان 1390 تا امروز اقدامات قابل توجهی از سوی مجمع جهانی بیداری اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: تاسیس دبیرخانه، انتخاب همکاران، تاسیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات در دبیر خانه و راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی بیداری اسلامی از نکات مثبتی است که در بدنه ساختاری مجمع بیداری اسلامی شکل گرفته است.

ولایتی افزود: در طول این یک سال دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی سفرهای متعددی به کشورهای افغانستان، عراق و هندوستان برای بحث درباره فعالیت‌های این مجمع انجام داده است.

وی تصریح کرد: دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی در این مدت میزبان هیات‌های مختلف بوده است و در مجموع بیش از 2400 نفر از فعالان عرصه بیداری اسلامی از 18 کشور جهان به تهران سفر کرده‌اند.

ولایتی اظهار کرد: برگزاری اجلاس‌هایی همچون گردهمایی شعر و بیداری اسلامی و جوانان و بیداری اسلامی از مهم‌ترین اجلاس‌هایی بوده است که مجمع جهانی بیداری اسلامی طی یک سال انجام داده است.

دیدارهای ولایتی با چند مهمان شورای مشورتی

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در حاشیه نشست مشورتی دیروز با مقامات فلسطینی و عراقی، ‌آذربایجانی و سودانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و رمضان‌ عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از جمله این افراد بودند.

ولایتی همچنین در دیدار مصطفی عثمان وزیر خارجه پیشین سودان و مشاور فعلی رئیس‌جمهور این کشور،‌ تصریح کرد: امیدوارم بتوانم سفری به سودان داشته باشم، زیرا سودان مرکز انقلاب اسلامی در آفریقاست.

از سوی دیگر، ولایتی در دیدار با الگار ابراهیم اوقلی رئیس مؤسسه دوام جمهوری آذربایجان، با انتقاد از وقایع اخیر در این کشور گفت: صرف‌نظر از برخی دخالت‌های بیگانگان روابط بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان پایدار خواهد ماند.

وی با اشاره به این‌که میان ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات زیادی از نظر اسلامی-مذهبی وجود دارد افزود: ایران و جمهوری آذربایجان کمتر از دو قرن پیش با هم در قالب یک کشور بودند، اما به واسطه مسائل تاریخی و جنگ‌هایی که پیش آمد از هم جدا شدند ولی مرزهای جغرافیایی امروز مانع ارتباط قوی‌ مردم دو کشور نمی‌شود و به طور حتم این دو کشور رابطه منسجم و پایداری با هم خواهند داشت.

ولایتی تصریح کرد: امیدوارم در روند روابط دو کشور خللی ایجاد نشود. زیرا معتقدم هرکجا آذری‌ها حضور داشته باشند، پیوندشان با دین محکم خواهد بود لذا اقداماتی که در شرایط فعلی در آذربایجان صورت می‌گیرد تعجب‌آور است.

ولایتی در دیدار مجدی حسین، مسئول حزب‌ امل مصر گفت: بدون شک انقلاب مصر از انقلاب ایران الهام گرفته است و خوشحالیم که با وجود همه مشکلات، یک نامزد اسلامگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و این دستاورد بسیار مهمی است و حفظ این دستاورد از به‌دست‌آوردن آن مهم‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها