بهمنی: مشکلی در منابع ارزی نداریم و مشکل نقل و انتقال پول هم به مرور برطرف خواهد شد

سودتسهیلات بخش صنعت 2 درصد کاهش می‌یابد

رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع تولیدکنندگان خبر از کاهش 2 درصدی نرخ سود تسهیلات بخش صنعت داد تا خبری خوش برای صنعتگران در این روز باشد.
کد خبر: ۴۸۴۹۲۴

به گزارش جام‌جم، این خبر از سوی محمود بهمنی در حالی اعلام می‌شود که تشکل‌های تولیدکننده به افزایش نرخ بهره انتقادهای زیادی داشتند و اخیرا نیز رئیس خانه صنعت و معدن خبر داده بود که سوت اعتراضی کارخانه‌ها در بیست و پنجم تیر به بالا بودن نرخ بهره به صدا درخواهد آمد. وزیر صنعت و معدن نیز در این گردهمایی خطاب به رئیس خانه صنعت و معدن گفت، پیش از به صدا درآوردن سوت اعتراضی ابتدا باید این مشکلات در مذاکرات با بانک مرکزی حل شود.

بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم گفت: اگر بتوانیم مشکل تولید داخلی را حل کنیم مشکل تورم و اشتغال هم حل می‌شود، البته در حال حاضر قصد نداریم که سیستم بانکی را محدود کنیم زیرا ممکن است به بخش صنعت لطمه وارد شود.

وی افزود: براساس سیاست‌های پولی و بانکی 37 درصد منابع بانکی برای بخش صنعت، 20 درصد برای بخش کشاورزی، 25 درصد برای بخش ساختمان و 10 درصد برای صادرات و 8 درصد برای بازرگانی در نظر گرفته شده است و در مجموع 92 درصد از منابع به بخش تولید می‌رسد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به سهم 37 درصدی بخش صنعت از کل تسهیلات بانکی گفت: ما تحقق این سهم را به صورت هفتگی پایش می‌کنیم.

بهمنی همچنین از مصوبه اخیر بانک مرکزی برای تقسیط تسهیلات معوق بخش صنعت و معدن تا پنچ سال خبر داد و گفت: این مساله امکان دریافت تسهیلات را برای صنعتگران به شرط پرداخت اقساط فراهم می‌کند و علاوه بر این مشوق‌هایی مانند بخشش جرایم بانکی و کاهش سپرده‌های قانونی نیز تدوین شده است.

براساس بند 29 قانون بودجه 91 کل کشور، به منظور حمایت از تولید و اشتغال، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی دارای مجوز از بانک مرکزی موظفند با درخواست متقاضی و پس از تائید هیات‌مدیره بانک اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی سررسید شده و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی یا حقوقی بابت فعالیت در امور تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی را که در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده‌اند برای یک بار و تا پنج سال تقسیط از سرفصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج کنند.وی تأکید کرد: بانک‌های خصوصی نباید بعد از عدم دریافت تسهیلات، وثیقه وام‌گیرنده را به نام خود کنند که دستور‌العمل مربوط به این موضوع طی چند روز آینده صادر خواهد شد.

بهمنی با اشاره به تدوین دستور‌العمل بند 29 قانون بودجه 91 گفت: سود تسهیلات بخش صنعت 2 درصد کاهش یافت که بزودی ابلاغ خواهد شد.وی همچنین با اشاره به خروج 20 کشور از فهرست تحریم بانک مرکزی و نفت ایران گفت: با توجه به خروج این شرکت‌ها قطعا به آنها نفت خواهیم فروخت و مشکلی در تأمین پول نفت نیز نخواهیم داشت.بهمنی ادامه داد: مشکلی در منابع ارزی نداریم و مشکل نقل و انتقال پول نیز به مرور برطرف خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به نوسانات قیمت سکه و ارز گفت: ما منابع ارزی خوبی داریم و دلیلی ندارد که قیمت ارز ما بخواهد بالا برود، جز آن‌که مساله سیاسی و روانی باشد. همچنین در مورد قیمت سکه می‌بینیم با آن‌که طی دو هفته گذشته قیمت اونس 70 دلار کاهش یافته و به 1554 دلار رسیده است، قیمت سکه و طلا در داخل افزایش می‌یابد، بنابراین وقتی با یک مذاکره قیمت‌ها بالا و پایین می‌آید، این نشان می‌دهد که مساله سیاسی و روانی است.

15 هزار میلیارد تومان کمبود منابع داریم

در این همایش، مهدی غضنفری وزیر صنعت و معدن نیز با برشمردن پنج مشکل اساسی بخش صنعت و معدن در تامین مالی گفت: برای سال 91 بخش صنعت و معدن نیاز به 50 هزار میلیارد تومان منابع دارد که 20 هزار میلیارد تومان آن سرمایه ثابت برای تکمیل پروژه‌هایی است که درصد پیشرفت قابل توجهی ندارد و 30 هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش نیاز است.

وی در مورد روش‌های تامین نیاز مالی بخش صنعت اظهار کرد: ده میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و سه میلیارد دلار از محل سپرده‌‌گذاری بانک مرکزی نزد بانک‌ها تامین خواهد شد و در مجموع برای 22 هزار میلیارد تومان منابع مالی بدون نیاز به بانک‌های عامل پیش‌بینی صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان وام بانکی به بخش تولید پرداخت شد، گفت: اگر امسال فرض کنیم که همین میزان وام را داشته باشیم هنوز 15 هزار میلیارد تومان از 50 هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت، کمبود منابع داریم که باید از طریق سیستم بانکی، بورس و روش‌های دیگر با کمک بانک مرکزی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد تامین کنیم. به گفته وی، از این رقم 3000 میلیارد تومان با روش‌های نوین تامین اعتبار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها