هاشمی رفسنجانی: مذاکرات ایران با 1+5 نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند

واکنش‌ها به نتایج مذاکرات مسکو

پایان مذاکرات ایران و گروه 1+‌5 در مسکو همانا و شرح و تفسیر نتایج گفت‌وگوهای دو روزه در هتل حلقه طلایی، همان. برخی رسانه‌های عربی در تحلیل نتایج این مذاکرات،‌ از به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو سخن گفتند و برخی دیگر به‌بیان دلایل اصلی آمریکا برای وقت‌کشی پرداختند.
کد خبر: ۴۸۲۵۰۸

برخی رسانه‌های غربی نیز نظیر مسکو تایمز، با اشاره به توافقاتی که میان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 صورت گرفته، مدعی شدند که نیازی به جلسات کارشناسی نیست چرا که ایران پیشنهاد غرب جهت توقف غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا در اجلاس مسکو را پذیرفته است! و به این ترتیب تیتر بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع اختصاص یافت و واکنش‌ها به نتایج نشست مسکو شروع شد. با وجود این هیچ‌یک از مقامات ارشد کشورهای غربی شرکت‌کننده در مذاکرات مسکو حاضر نشدند نظر خود را درباره مثبت یا منفی بودن این دور از مذاکرات اعلام کنند بلکه در عوض ایران را تهدید کردند در صورتی که به خواسته‌های 1+5 پاسخ مناسب نداشته باشد‌ با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

مذاکرات مسکو طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته در سطح عالی بین ایران و شش کشور آمریکا، ‌انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین برگزار شد و شامگاه سه‌شنبه به وقت تهران، نماینده ایران و گروه 1+5 در نشستی مطبوعاتی حضور یافته و هریک در نشست‌های خبری جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که «مثل استانبول و بغداد دور هم جمع شدیم تا نگرانی‌های جهانی را کم کنیم و ایران بر اساس ان‌.پی.‌تی و قطعنامه‌های آژانس و شورای امنیت عمل کند»، گفت: تاکید می‌کنم که ایران باید سه گام برای اعتمادسازی جهانی انجام دهد؛ اول توقف غنی‌سازی 20 درصد و دوم تعطیلی تاسیسات فردو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنی‌سازی شده.

به گزارش مهر، وی تصریح کرد: بعد از پنج نوبت هنوز فاصله زیادی بین ما و ایران وجود دارد و من مطمئنم آقای جلیلی هم در این باره با من هم عقیده است؛ اما در نهایت به این توافق رسیدیم که سطحی برای کار کارشناسی تعریف کنیم تا به گروه 1+5 کمک کند حرف‌های ایران را بفهمد و حرف‌های ما را هم به آنها بزند. این نشست کارشناسی در سوم جولای (‌13 تیرماه) در استانبول برگزار می‌شود.

جلیلی: غرب بالاخره به‌پیشنهاد ما رسید

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری گفت: در این جلسه، 1+5 به پیشنهاد ما در مذاکرات استانبول و بغداد رسید که باید برای این گفت‌وگو‌ها نشست کارشناسی برگزار کنیم. هرچند دیر به این نتیجه رسیدند؛ اما ما از همین نیز استقبال می‌کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنان در ادامه با بیان این‌که مهم‌ترین دستاورد این دور از مذاکرات تشکیل شوراهای کارشناسی بود، اظهار کرد: گفت‌وگو‌ها وقتی می‌تواند موثر باشد که جلسات کارشناسی برگزار شود تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌شود.

جلیلی با بیان این‌که آمادگی داریم در جلسات کارشناسی فعال حاضر شویم، خاطر نشان کرد: به لحاظ منطقی و فنی و حقوقی و به صورت مستدل بحث کارشناسی خودمان را مطرح می‌کنیم و اساسا تاکید ما برای تشکیل این جلسات نیز همین بود که اولا حقانیت مواضعمان را به صورت مستدل بگوییم و هم این‌که گفت‌وگو‌ها را از حالت بی نتیجه بودن خارج کنیم.

واکنش فرانسه، انگلیس، آمریکا و چین به مذاکرات

از سوی دیگر، پس از پایان مذاکرات دو روزه مسکو میان ایران و 1+5 فرانسه اعلام کرد که به تقویت تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، لورن فابیو وزیر امورخارجه فرانسه بدون اشاره به این‌که تحریم نفتی ایران موجب افزایش بهای جهانی نفت خواهد شد گفت که اجرای کامل تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از اول جولای (11تیرماه) آغاز می‌شود و در صورتی که ایران از مذاکرات جدی سر باز زند، تحریم‌ها همچنان تقویت خواهد شد.

همچنین وزیر خارجه انگلیس گفت: اگر ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکند با تحریم‌های شدیدتری روبه‌رو می‌شود. ویلیام هیگ افزود: تیم 1+5 در مذاکرات مسکو، پیشنهاد معقولی را برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران به تهران ارائه کرد. همچنین یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا نیز با تاکید بر این‌که مذاکرات هسته‌‌ای با ایران «نامحدود نیست»، افزود: ایران برای جلوگیری از فشارهای اقتصادی بیشتر باید گام‌های مشخصی بر دارد.

این مقام آمریکایی با تاکید بر این‌که غرب در «دام مسیری که غیرسازنده باشد نخواهد افتاد»، گفت: «تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. ما به طرف ایرانی گفته‌ایم در صورتی که این عدم پیشرفت (در مذاکرات) ادامه پیدا کند، فشارهای بیشتری در راه خواهد بود.» با این‌حال این مقام آمریکایی تأکید کرد که در این مذاکرات ایران «سطح قابل توجهی از جزئیات» هسته‌ای را در اختیار 1+5 قرار داد.

در همین حال،‌ یک دیپلمات ارشد چین نیز گفت:‌مذاکرات گروه 1+5 و ایران در مسکو در فضایی منطقی و مساعد برگزار شد. لی یو چونگ معاون وزیر خارجه چین که سرپرستی هیات کشورش را در مذاکرات مسکو عهده دار بود، افزود: همین موضوع باعث شد تا طرفین برای گفت و گوهای بیشتر در ماه‌آینده میلادی در استانبول به توافق برسند.

اعضای 1+5 صداقت ندارند

در همین حال، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مذاکرات ایران با 1+5 نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش فارس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار و پاسخ به سؤالات جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم افزود: در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگویی‌شان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاست‌های استکباری خود را دنبال کنند. رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام، راه درست مقابله با اهداف مستکبران را افزایش اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان گروه‌ها و جریان‌های داخل نظام خواند و تصریح کرد: باید به گونه‌ای در داخل متحد شویم که دشمنان بیرونی نتوانند نسبت به منافع کشور و ملت ما طمع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها