مدت زیادی است برنامه‌های گفت‌و‌گو و جنگ‌ها از شبکه‌های مختلف به طور مداوم پخش می‌شوند. زمان این برنامه‌ها اهمیت زیادی در نوع ارائه آنها دارد. اگر قرار است برنامه‌ای مانند سیمای خانواده هنگام ظهر پخش شود، از تیتراژ و نوع موسیقی برنامه گرفته تا نورپردازی استودیویی آن باید در راستای زمان پخش و مخاطب آن باشد. همچنین این مساله درباره برنامه‌هایی که در شب پخش می‌شوند نیز صدق می‌کند.
کد خبر: ۴۷۹۹۳۱

برنامه «هزار و یک شب» از جمله برنامه‌هایی است که حدود ساعت 11 شب از شبکه 4 سیما پخش می‌شود.‌ این دو نکته باید در تیتراژ آن هم جلوه پیدا کند، یعنی ایده تیتراژ، هم باید زمان برنامه‌ را پوشش دهد و هم یک گام فراتر بگذارد و نفس شبکه 4 بودن را نیز نشان دهد. همین مساله که این برنامه از شبکه 4 پخش می‌شود و این شبکه مخصوص فرهیختگان است، درجه کیفی آن را بالا می‌برد، چون پیشفرض این است که برنامه مخاطب خاص دارد.

نخستین نکته‌ای که در تیتراژ برنامه هزار و یک شب به چشم می‌خورد، ترکیب‌بندی رنگی آن است. ترکیب رنگ آبی و سفید، رنگ‌هایی که بخوبی می‌توانند حس شب را منتقل کنند، سفیدی مهتاب و آبی آسمان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انتقال این حس به شمار می‌آیند.

نکته دیگر اجرای آن است. محوریت اتفاقی که در تیتراژ رخ می‌دهد شبیه قلم‌موی آبی رنگی است که در آب می‌خورد و رنگ آن پخش می‌شود. خود این عمل به تنهایی زیباست، اما در تیتراژ هزار و یک شب، دقت در این اجرا بالاتر رفته و تصاویر زیبایی خلق شده است که کاملا حس زمان برنامه را منتقل می‌کند. استعاره‌ای از حرکت به دل شب و رشد تدریجی تاریکی و نور مهتاب در آسمان روز که به زیبایی تصویر شده است.

وجه دیگری از تیتراژ، وجه فرهنگی آن است، چراکه برنامه یک برنامه فرهنگی است و می‌بینیم در تیتراژ میان رنگ‌هایی که پخش می‌شود، تصاویر بناهای مختلف دیده می‌شود، اما به صورت تجریدی و تک‌رنگ با رنگی آبی که کاملا با محیط تیتراژ و رنگ‌های دیگر هارمونی دارد و هماهنگ است. بناهایی مانند سی و سه پل، برج میلاد، میدان آزادی و... اما تصور کنید مانند خیلی از برنامه‌هایی که تیتراژی چندان قوی ندارند، قرار بود این برنامه نیز به جای نمایش یک طرح تجریدی از بناهای مختلف، عکس آنها را نشان می‌داد که هیچ هماهنگی با یکدیگر نداشتند. آن‌گاه تمام بار زیباشناسی تیتراژ از بین می‌رفت و مخلوطی از تصاویر ناهماهنگ باقی می‌ماند که هیچ جلوه‌ای نداشت؛ اما در هزار و یک شب این نکته با ظرافت اجرایی حل شده و نتیجه کار دلنشین است.

موسیقی تیتراژ، موسیقی آرام و همراه با حرکت جوهر آبی رنگ است و با فضای شبانه برنامه کاملا همراه و همساز است، همچنین فونت نوشته برنامه هزار و یک شب اگرچه شکسته نستعلیق است، اما نوع نقش بستن آن روی تصویر بسیار زیبا و جذابش کرده، چون از همان جهتی که همیشه در این خط نوشته می‌شود، صرف نظر می‌کند و از جهاتی دیگر آن را می‌نویسد. در آخر باید گفت تیتراژ برنامه هزار و یک شب چنان که ذکر شد، کاملا مفاهیم و حس‌های مرتبط با یک جنگ شبانه فرهنگی ـ هنری را به تصویر می‌کشد، اجرایی که بخوبی صورت گرفته و ظرافت‌های قابل توجهی را رعایت کرده است.

حمیدرضا رفعت‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها