جشنواره «طنز طهران» به کار خود پایان داد

کیانیان: برای آلودگی هوای تهران یقه چه کسی را بگیریم؟

با تجلیل از 8 چهره فعال طنز در حوزه‌های سینما، تلویزیون، رادیو، کاریکاتور، انیمیشن، طنز مطبوعاتی و نثر طنز، چهارمین جشنواره‌ سراسری «طنز طهران» یکشنبه شب در برج میلاد به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۴۷۷۷۶۰

در این مراسم که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، از داریوش مهرجویی کارگردان با سابقه سینما، رضا کیانیان بازیگر، دکتر حسین بهزادی اندوهگردی نویسنده و پژوهشگر در عرصه‌ طنز، سعید توکل تهیه‌کننده رادیو، محمد صالحی آرام روزنامه‌نگار، احمد عربانی کاریکاتوریست و انیماتور، علی درخشی انیماتور و کاریکاتوریست و شمسی فضل‌اللهی بازیگر با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

داریــوش مهرجویــی کارگردانی که این روزها فیلم «نارنجی‌پوش» را روی پرده سینماها دارد، هنگام دریافت تندیس این جشنواره گفت: برای من این جمع، یک جمع شگفت‌انگیز و در عین حال خوشحال‌کننده است، چون به موضوعی می‌پردازد که متاسفانه این روزها آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نمی‌شود.

او افزود: جلسات این‌چنینی و طرح مسائل و همچنین چند کاریکاتوری که از چهره آقای قالیباف دیدم، بسیار خوشایند بود و من را به یاد روزهایی می‌اندازد که در دبیرستان درس می‌خواندم هرگاه که برنامه جشن یا مولودی بود، همیشه جوان خوش‌ذوقی بود که وسط می‌آمد و ادای همه از مدیر گرفته تا دانش‌آموزان را درمی‌آورد. همه هم دلشان را می‌گرفتند و می‌خندیدند و واقعا خوشحال بودند. هیچ‌کس هم تظاهر خشمگینانه یا نارضایتی از این که شخصیتش جریحه‌دار شده، بروز نمی‌داد. خوشبختانه در مملکت ما با برپایی چنین برنامه‌ها و جلساتی این روحیه در حال رواج است.

رضا کیانیان، بازیگر سینما نیز هنگام دریافت تندیس این جشنواره با بیانی طنز گفت: قتل انواع و اقسام مختلف دارد؛ با چاقو، هفت تیر و.... نوع دیگرش هم این‌که آنقدر از بچه‌ها کار بکشیم تا بمیرند، نوع دیگرش هم این است که آنقدر هوا را آلوده کنیم تا همگی بمیریم. می‌خواهم از آقای قالیباف بپرسم،مسوولیت آلودگی هوا با کیست و ما باید بالاخره یقه چه کسی را بگیریم؟

در ادامه این برنامه که اجرای آن را رضا رفیع و علیرضا خمسه بر عهده داشتند، برگزیدگان بخش علمی جشنواره در دو بخش آزاد و ویژه با موضوع آلودگی هوا به این شرح تقدیر شدند: شعر طنز: سیدعلی سادات موسوی؛ ترانه: محمد جاوید از شیراز؛ بخش ویژه شعر: عباس احمدی از قم، بخش داستان طنز: نرگس خرقانی؛ بخش ویژه داستان: فرزین پورمحبی؛ بخش نثر طنز: سمانه فیاضی از ساری؛ بخش ویژه نثر طنز: سیدعلی حسینی ملک‌آبادی.

در این مراسم، گروه نمایش «کاکتوس»، نمایش طنز اجرا کرد. همچنین اعضای گروه آوازی تهران با استفاده از صدای حنجره به اجرای موسیقی بدون استفاده از ابزار موسیقی پرداختند.

اجرای نقالی که آن را «نقالی پست‌مدرن» نامگذاری کرده بودند، بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود که در آن شخصی که لباس نقالی به تن داشت، با استفاده از تصویر‌های ناهنجار شهری به گونه‌ای طنزآمیز به روایت آنها می‌پرداخت. در این نقالی با بیانی طنز به مضامینی همچون سرویس بهداشتی و عمومی شهر تهران، مصرف آب، چسباندن تبلیغات شهری بدون توجه به زیبایی شهر، شلوغی مترو، گرانی میوه و خرابی کیوسک‌های تلفن شهری پرداخته شده بود.

در طول مراسم، انیمیشنی چندثانیه‌ای از شهردار تهران پخش شد. کاریکاتورهای قالیباف و خوراکیان هم به آنها اهدا شد که لبخندی بر چهره این دو مسوول نشاند. در بخشی از برنامه نیز نماآهنگی که در آن تقدیرشدگان چهارمین جشنواره «طنز طهران» نظرات خود را در رابطه با طنز شهری بیان می‌کردند، پخش شد. اجرای زنده گروه رادیویی برنامه «جمعه ایرانی» پایان‌بخش این مراسم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها