گفت‌وگو با محمد بیگلری‌پور، رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما

گام‌های طلایی در ارکستر رسانه ملی

دکتر محمد بیگلری‌پور سال 1324 در تهران متولد شد. از او در سال 82 به عنوان بهترین آهنگساز حماسی دهه فجر تقدیر شد و موفق به دریافت مدرک دکتری گردید. وی در اسفند 57 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌سرود جمهوری اسلامی‌ ایران را ساخت و در حال حاضر به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما و استاد دانشگاه و عضو نظارت بر موسیقی صدا و سیما فعالیت دارد. محمد بیگلری‌پور در سال‌های انقلاب تاکنون تعداد 1200 آهنگ ساخته که موسیقی آرم اخبار صدا و سیما از جمله آثار اوست. بیگلری‌پور درباره آینده و همچنین برنامه‌های این ارکستر سمفونیک با ما سخن گفت.
کد خبر: ۴۷۴۲۵۹

آهنگسازی برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما به نظر کاری دشوار است، چرا که کار‌کردن از دریچه رسانه ملی نیاز به تصویرسازی دارد و تبدیل به نماهنگ‌هایی خواهد شد که قرار است همه مردم کشور به تماشای آن بنشینند. شما تا چه میزان این موضوع را در کارتان لحاظ می‌کنید؟

آثار تصویری که در مرکز موسیقی صدا و سیما تولید می‌شود، نو و متفاوت است. رعایت این اصل تازگی از مهم‌ترین مواردی است که ما در روند تولید اثر به آن توجه می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، ارکستر سمفونیک صدا و سیما کارهای مختلفی ـ که شامل تولید آثار متعدد و اجراهای زنده می‌شود ـ را در دستور کار خود دارد.

اهمیت ارائه کار مناسب برای این ارکستر زیاد است و از طرفی حساسیت‌های زیادی پیرامون تولید نماهنگ‌ها قرار دارد. اما می‌توان اثری را هم خلق کرد که یک نماهنگ مخاطب‌پسند به نوعی باشد که در کنار آن بتوان با عمق موسیقی نیز ارتباط گرفت.

در راستای گسترش این نوع موسیقی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

26 اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی «ادیو» که در ایران برگزار می‌شود، کنسرتی داریم که نمایندگان بسیاری از کشورها در آن حضور دارند و این خود نوعی معرفی موسیقی ایرانی است. این اجرا از آن جهت اهمیت دارد که نمایندگان این کشورها می‌توانند معرف موسیقی ما در کشور خودشان باشند. در این کنسرت آهنگسازان بزرگ ایرانی روی صحنه می‌روند و به اجرای موسیقی می‌پردازند.

برای این اجرا آثار چه هنرمندانی را در نظر گرفته‌اید؟

من برای اجرای ادیو اثری از خودم انتخاب نکردم، چرا که علاقه‌مند بودم از آثار دیگر هنرمندان جوان کشور ـ که توانایی و قابلیت بالایی در عرصه موسیقی دارند ـ استفاده کنم. به همین منظور آثار شهرام توکلی، علی‌اکبر قربانی، علی رحیمیان و برخی دیگر از آهنگسازان خوب کشور را انتخاب کرده‌ام.

آیا ارکستر سمفونیک صدا و سیما قصد اجرای آثاری از خود شما را دارد؟

بیگلری‌پور: ارکستر صدا و سیما مدت زیادی است که به طور کاملاً جدی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند. این ارکستر در این مدت پیشرفت زیادی داشته و تمام نوازندگان آن دارای مدرک لیسانس وفوق‌لیسانس ساز مخصوص خود هستند

در آینده نزدیک سوئیت سمفونی «درازل» را اجرا خواهم کرد که به لحاظ زمانی اجرای آن یک ساعت و 15 دقیقه است. این کار از فرهنگ موسیقایی آذربایجان شروع می‌شود و به خوزستان ختم خواهد شد. در این اجرا از تمام سازهای ارکستر سمفونیک و همچنین اعضای گروه کر استفاده خواهد شد. از جمله تمایزات این اجرا با سایر کارهای ارکستر سمفونیک استفاده از سازهای سنتی و محلی در میان نوازندگان است. ما در این اجرا از تمام امکاناتی که موسیقی در اختیار ما می‌گذارد، استفاده خواهیم کرد که شامل موسیقی مقامی، سنتی، محلی، ارکستر سمفونیک و گروه کر می‌شود. قصد داریم این سازها را در ادامه برنامه‌هایمان نیز استفاده کنیم.

این اجرا در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

بعد از اجرای ادیو کار تمرین سوئیت سمفونی «درازل» را شروع خواهیم کرد که این تمرینات حدود 2 الی 3 ماه به طول خواهد انجامید. این کار بعد از دریافت مجوز به طور حتم در سالن صدا و سیما اجرا خواهد شد، اما سعی داریم آن را در تالار وحدت و یک فضای باز برای مخاطبان عام هم اجرا کنیم. همچنین در اواخر سال 90 سمفونی پیامبر را ساختم که امیدوارم بتوانیم آن را در مناسبت خاص خود اجرا کنیم.

شما مدت زیادی است که با ارکستر صدا و سیما همکاری می‌کنید و نقاط قوت و ضعف آن را بخوبی می‌شناسید. آیا توجه به این‌که اثری که خلق می‌کنید قرار است توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما اجرا شود روی نوشتن قطعات تأثیر می‌گذارد؟

در واقع من به نقاط قوت و ضعف ارکستر آشنا هستم، بنابراین سعی می‌کنم برای نوشتن آثار از تکنیکی استفاده کنم که از یک طرف طبق استانداردهای جهانی بوده و از طرف دیگر تکنیکی باشد که نوازندگان قادر به نواختن آن باشند. بنابراین سعی نمی‌کنم کارهایم را خیلی شلوغ کنم و عناصر بی‌فایده را در آن بگنجانم؛ در واقع سعی می‌کنم موسیقی آوانگارد ننویسم.

وضعیت فعلی ارکستر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارکستر صدا و سیما مدت زیادی است که به طور کاملاً جدی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند. این ارکستر در این مدت پیشرفت زیادی داشته و تمام نوازندگان آن دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ساز مخصوص خود هستند. البته این نتیجه انضباط آنهاست که همیشه رعایت می‌شده. علاوه بر این، نوازندگان همواره علاقه‌مند به یادگیری هستند و من هم از این فرصت استفاده کرده‌ام و هر چه در این عرصه می‌دانستم به آنان آموخته‌ام.

آیا در طول نوشتن کار به نمادهای تصویری هم فکر می‌کنید؟

من از زمان شروع ساخت آثارم تصاویر را در ذهنم طراحی می‌کنم. این پروسه حدود یک ماه به طول می‌انجامد. در همین طراحی همه چیز را در نظر می‌گیرم.

وقتی اثر به اتمام می‌رسد کار برای گذاشتن تصویر به بخش دیگری از مرکز موسیقی صدا و سیما منتقل می‌شود و چون ما ارتباط بسیار نزدیکی با عوامل این بخش داریم و به صورت صمیمانه با هم همکاری می‌کنیم به راحتی در رابطه با ساخت اثر تعامل داریم. بنابراین همواره در همه کارها اعمال نظر می‌کنم و همچنین از پیشنهادات این عزیزان استفاده می‌کنم. در اصل این‌گونه کارها باید به صورت گروهی انجام شود.

سال گذشته برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما چگونه بود؟

سال 90 برای من یک سال طلایی بوده و در این سال تولیدات زیادی داشته‌ایم که مورد پسند مردم بوده و این استقبال همواره از کانال‌های مختلف به گوش ما رسیده است. این تشویق‌ها همیشه راهنمای ما بوده و در تصمیم‌گیری‌ها ما را هدایت کرده است.

امیرحسین مکاریانی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها