کد خبر: ۴۷۴۱۷۵

مشق شب سال‌هاست که برای بعضی از بچه‌های مدرسه‌ای به صورت کابوس درآمده است.

بعضی‌ها عادت دارند بچه‌ها را به زور خط‌کش و کتک وادار به مشق نوشتن کنند. این خشن‌ترین نوع برخورد در مورد انجام تکالیف است. گرچه مدت‌هاست که دیگر این روش در مدرسه‌ها توصیه نمی‌شود، اما بعضی از والدین خشن هنوز همین الگو را دنبال می‌کنند. الگویی که بچه‌ها را از مدرسه فراری می‌کند.

برخی دیگر اما فقط به ارعاب و تهدید می‌پردازند و برای بچه‌های مشق ننویس تا می‌توانند محدودیت قائل می‌شوند، اما گروه دیگر روش اصولی‌تر را پیش می‌گیرند. آنها سعی می‌کنند با بچه‌ها همراهی کنند و اشکالات آنان را رفع کنند بی‌این‌که بچه‌ها را دچار تشویش و اضطراب کنند، زیرا این کار باعث می‌شود آنها چیز زیادی از تکلیفی که انجام می‌دهند نفهمند.

مهسا 10 ساله کلاس اول ابتدایی می‌گوید: من‌فکر می‌کردم مشق شب بهتر از این باشد. مشق باعث می‌شود مادرم همیشه با من دعوا کند. بهتر است والدین به جای این‌که ما را دعوا کنند و سرمان داد بکشند​چرا این‌طوری و آن‌طوری نوشته‌ای با آرامش بگویند​ دخترم یا پسرم از روی غلط‌هایت بنویس و تمرین کن. بعد هم مراقب باشند تا بچه‌ها خوب تمرین‌ها را انجام داده غلط‌هایشان را یاد بگیرند. کلا مادر و پدر‌ها باید حوصله داشته باشند.

مشق شب در واقع آموزش نظم و یادگیری مستمر در بچه‌های دبستانی و پس از آن است.

ابتکار، استقلال و مسوولیت‌پذیری در دانش‌آموزان از دیگر فواید مشق شب است.

تکالیف خانه اگر توسط معلم درست تعیین و برنامه‌ریزی شده باشد بسیار سودمند خواهد بود و تاثیر مستقیم بر دانش‌آموز خواهد داشت.

والدین نیز باید جلوی بچه‌ها از هر اظهارنظری درمورد تکالیف و زیاد بودن یا بیهوده بودن آن بپرهیزند. این نظرات را بهتر است با معلم مدرسه در میان بگذارند. بچه‌ها را تشویق کنید در کلاس درس را بخوبی گوش دهند تا در خانه با مشکل کمتری برخورد کنند.

جلوی بازی‌ها و کارهای زیاده از حد بچه‌ها را بگیرید و برای آنها برنامه زمانبندی‌شده بگذارید.

وقتی فرزندتان طبق برنامه عمل کرد او را تشویق کنید. بچه‌های کوچک‌تر نیاز به راهنمایی بیشتری دارند بنابراین باید برای آنها بیشتر وقت بگذارید.

از این موضوع نترسید. در سال‌های بعدی کم‌کم نیاز کودک به شما کم می‌شود و این اشتباه شماست اگر برای درس‌خواندن بچه‌ها بیشتر از آنها جد و جهد و استرس از خود نشان دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها