رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت که از اوایل روی کارآمدن دولت نهم، سفرهای استانی را به عنوان یکی از برنامه‌های ثابت در دستور کار خود داشته‌اند، پنجشنبه گذشته با عزیمت به استان خراسان رضوی یکصدمین سفر خود را آغاز کردند.
کد خبر: ۴۷۳۳۹۹

بسیاری از کارشناسان سفرهای استانی را یکی از نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد می‌دانند و معتقدند این سفرها باعث ارتباط چهره به چهره مسوولان دولتی با مردم می‌شود و اجرای عدالت و درک صحیح مسوولان از توانمندی‌های دستگاه‌های استانی و محلی را به دنبال دارد. البته این سفرها ممکن است اشکالات و منتقدانی نیز داشته باشد کما این‌که عدم اجرای برخی مصوبات سفرهای اولیه رئیس‌جمهور از سوی احمدی‌نژاد مورد انتقاد قرار گرفته است اما کلیت این سفرها به‌سنتی‌حسنه و شیوه‌ای تثبیت شده در اداره کشور مبدل شده است و دولت‌های نهم و دهم تاکنون سه دور به تمامی استان‌های کشور سفر کرده‌اند و در حال حاضر مشغول انجام چهارمین دور از این سفرها هستند.

اما یکصدمین سفر استانی دولت فرصتی شد تا رئیس‌جمهور به برخی اظهارنظرهای اخیر در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها واکنش نشان دهد.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد که پنجشنبه گذشته در اولین روز از سفر خود به استان خراسان رضوی در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) صحبت می‌کرد، با بیان این‌که دولت در مسیر اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با دو گروه مخالف مواجه است، در خصوص گروه اول گفت: این گروه، کسانی هستند که از ابتدا در برابر هر طرح تحولی و برنامه پیشرفت ملت ایران بدون بررسی و مطالعه مقاومت می‌کنند و وقتی لایحه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد، این عده ضمن مخالفت، آن لایحه را کاملا زیر و رو کرده و تمام اختیارات دولت را گرفتند. رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که مخالفان، دائما در مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مانع‌تراشی کردند و شایعه وقوع تورم 500 درصدی و توقف تولید و فلج شدن اقتصاد در اثر اجرای این قانون را مطرح ساختند، تصریح کرد:‌ برخی افراد بی‌اطلاع، به دروغ در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قرار است قیمت بنزین به 2000 تومان برسد و با این کار بهانه به دست کسانی می‌دهند که می‌خواهند در بازار اخلال کنند؛ این موضوع از اساس دروغ است به نحوی که بر اساس پیش‌بینی دولت در پایان اجرای این قانون قیمت بنزین حداکثر شاید به نصف این رقم برسد. احمدی‌نژاد گفت:‌ این گونه صحبت‌ها و اقدامات در ادامه همان طراحی‌ها بوده و هیچ ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد و تورمی که انتظار می‌رفت بر اثر اجرای این قانون ایجاد شود، تا تیرماه 90 خود را نشان داد که کارشناسان آن را 4 درصد یا متاثر از تورم جهانی، 6 درصد ارزیابی کرده‌اند و اتفاقات دیگری که رخ داده ناشی از طراحی‌های بدخواهان است که بزودی به صورت کامل کنترل خواهد شد.

گروه دوم مخالفان

رئیس‌جمهور در خصوص گروه دومی که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقابله می‌کنند، گفت: این گروه، افرادی هستند که مسوولیت اجرایی نداشته، اما می‌خواهند از جایگاه مسوولان اجرایی در نحوه اجرای این قانون دخالت کنند و همه جزئیات کار را خودشان تعیین کنند؛ در حالی که اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر جایگاه دولت در عرصه اجرای این قانون موضوعیت و معنای خود را از دست خواهد داد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌این عده دائم نظرات خود را به دولت تحمیل و بدون توجه به تبعات این نظرات، از دولت، اجرای آن را مطالبه می‌کنند و توجهی هم به این موضوع ندارند که وقتی آنها تصمیمات غلط می‌گیرند این دولت است که باید پاسخگوی تصمیمات غلط آنها و تبعات سوء این تصمیمات باشد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این افراد می‌گویند اگر به عنوان مثال بنزین صد تومان گران شد، 50 تومان آن به مردم برگردد اما 50 تومان دیگر در اختیار افرادی خاص قرار گیرد؛ در حالی که دولت معتقد است اجرای چنین طرحی مقدور نیست و مردم نمی‌توانند یکباره 50 درصد در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنند و دولت باید 80 درصد این افزایش قیمت را در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نیز 20 درصد در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنند؛ چنان‌که در مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها همین اتفاق افتاد. رئیس‌جمهور گفت: وقتی از این بخش از مانع تراشان و مخالفان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سوال می‌شود که 50 درصد افزایش هزینه‌های زندگی مردم را در قالب کاهش یارانه‌ها به چه امری اختصاص دهیم، می‌گویند این پول که رقم درشتی را نیز شامل می‌شود باید در حسابی قرار گیرد و بعد از آن هم خود این افراد کسانی را برای اخذ وام از این حساب معرفی کنند و اگر مسوولان بانک‌ها نیز با پرداخت این وام‌ها مخالفت کنند، حسابشان با کرام‌الکاتبین خواهد بود. احمدی‌نژاد تاکید کرد: اعلام می‌کنم که برخلاف خواست مخالفان، این طرح به طور کامل، دقیق و کاملا در خدمت ملت تا پایان اجرا خواهد شد.

عناصر اطلاعاتی را به مسائل ساختگی مشغول کردند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به رویدادهای اخیر در عرصه اقتصاد و بازار داخلی کشور اشاره کرد و گفت: عده‌ای با شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار دروغ و با کمک بیگانگان و برخی عناصر داخلی در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد کردند؛ در حالی که بازار ارز و سکه مطلقا هیچ ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و محدوده اجرای آن نداشت و همه این اخلال‌ها در شرایطی رخ می‌داد که دولت در سال گذشته بیش از همه سال‌های گذشته ارز در اختیار فعالان اقتصادی،‌ بازرگانان و مسافران قرار داده است، اما بدخواهان با شیطنتی بسیار موذیانه و با کمک و پشتیبانی بیگانگان، بازار ارز و طلا را به هم ریختند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حالی که غربی‌ها با سردادن شعار تحریم، اقداماتی را صورت داده و برخی راه‌ها را بستند، این بهانه در اختیار عناصر داخلی قرار گرفت تا مدعی شوند که اخلال در بازار ارز و طلا ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست؛ اما این اخلال در بازار، حاصل یک توطئه مشترک داخلی و خارجی بود و دولت درصدد است با برخورد قاطعانه با این توطئه،‌ به گونه‌ای رفتار کند تا فشاری متوجه ملت نشود. احمدی‌نژاد با بیان این‌که البته برخورد قاطعانه نیازمند اطلاعات دقیق و جزیی است که در زمان مناسب باید در اختیار دولت قرار داشته باشد، گفت: متاسفانه در این زمینه دست دولت خالی بود، چرا که با وجود حضور تعداد زیادی عناصر اطلاعاتی هوشمند در کشور، بدخواهان در مقدمه و ابتدای توطئه خود با طراحی موضوعاتی فرعی، کذب و دروغین، ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی کشور را به مسائل ساختگی مشغول کرده و غفلتی ایجاد کردند تا توطئه خود را اجرا کنند. رئیس‌جمهور افزود: امروز به فضل الهی دولت بر شرایط بازار و توطئه زشت و تحمیل شده، تسلط کامل داشته و مصمم است تا آن را خنثی کند و شرایط بازار را به شرایط پیش از این توطئه بازخواهد گرداند. احمدی‌نژاد تداوم شیطنت‌های بدخواهان در برابر اقدامات و تلاش‌های دولت را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: امروز در اوج تلاش‌ها و زحمات مسوولان دولت و در حالی که بر شرایط بازار مسلط شده‌اند، این عده باز هم سعی می‌کنند تا در بازار و روند اقدامات دولت اخلال ایجاد کرده و با القای شایعات گوناگون در جامعه به این شیطنت‌های زشت که ادامه همان توطئه خبیث است، ادامه ‌دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: از ملت درخواست دارم تا یکی دو ماه، بیش از آنچه برای رفع و تهیه نیازهای ضروریشان لازم است، از بازار تقاضا نکنند تا دولت به صورت کامل شرایط بازار را کنترل کرده و اجازه ندهد توطئه عده‌ای که می‌خواهند حرف دشمن را به کرسی بنشانند و بگویند که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر گذاشته و بازار را مختل کرده است، به کرسی بنشیند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت، اصلاح امور گمرکی و نظام مالیاتی و بانکی کشور را نیز در دستور کار دارد، گفت: اصلاح نظام گمرکی در کشور آغاز شده است، اصلاح پول ملی در سال جاری آغاز و اصلاح ساختارها و روابط اقتصادی معیوب کشور در عرصه‌های مالیاتی و بانکی نیز بزودی شروع خواهد شد.

دشمنان، ملت ایران را نمی‌شناسند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط منطقه و رفتار دشمنان نسبت به کشورمان اظهار کرد:‌ مشکل دشمنان این است که ملت ایران را نمی‌شناسند و تصور می‌کنند با بی‌اخلاقی، بی‌ادبی و تهدید می‌توانند این ملت را در ادامه راهش مردد کنند و تصور می‌کنند اگر این‌گونه عنوان کنند که هدفشان مقابله با دولت است، موفق خواهند شد اما نمی‌دانند که به هر صورت در آخر کار با ملت ایران مواجهند که همواره نشان داده و اثبات کرده دشمنان خود را پشیمان خواهد کرد. رئیس دولت دهم قرار است طی 6 روز حضور در استان خراسان رضوی به تمامی 27 شهرستان استان سفر و با مردم این خطه دیدار کند. وی در دو روز گذشته بجز مشهد به شهرستان‌های خواف، رشتخوار، باخرز، فریمان، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، زاوه و تایباد سفر کرده است. همچنین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن، بزرگ‌ترین پروژه ملی و عمرانی شرق کشور دیروز با حضور رئیس‌جمهور در شهر سنگان به بهره‌برداری رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها