شاید برای زنانی که مادر شده اند، هرگز باورکردنی نباشد، مادری نوزادش را که در بطن خود پرورانده و از شیره جانش تغذیه کرده ، بفروشد... اما نه ، حتی برای کسی هم که لذت مادر شدن را نچشیده است
کد خبر: ۴۷۲۶۲
، چنین تصوری غیرممکن است.
آخر چگونه می شود موجودی را که از رگ و پی مادر تغذیه کرده ، 9 ماه در وجود او لولیده ، با او خوابیده و بیدار شده و در یک رابطه تنگاتنگ جسمی و روحی ، برای آمدنش صبوری کرده ، در قبال مبلغی هر چند گزاف فروخت.
آخر چگونه می توان باور کرد مادری که بنابر غریزه جنسی با جنینی را که در شکم پرورانده و با او ارتباط عاطفی برقرار کرده و به عبارتی او پاره ای از وجودش شده ، به دست غریبه ای بسپرد؛
اما باید باور کرد، طی هفته های گذشته برخی رسانه ها از خرید و فروش نوزادان از سوی برخی به زوجهای نابارور خبر دادند و این که شیادان و واسطه هایی در این میان به کسب درآمد از طریق فروش نوزاد پرداخته اند.
برای مادرانی که قادر نیستند به عللی از طفل خود نگهداری کنند، معمولا چند راه بیشتر وجود ندارد، یا او را به بهزیستی می سپارند تا در مراکز شبانه روزی در انتظار نوازش دستان زوجی به سر برد که او را به فرزند خواندگی بپذیرند، یا کودک را سر راه قرار می دهند تا رهگذری رقیق القلب او را با خود به خانه برد و یا او را به خانواده ای در قبال وجهی نه چندان زیاد می فروشند.
چرایی این پدیده را باید در عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی جست. زنانی که شوهر از دست داده یا در کنار شوهر معتاد خود قادر به تامین معاش و گذران زندگی نیستند، یا زنانی که همسرانشان به دلیل قتل و جنایت در گوشه زندان به سر می برند و یا زنانی که با خودشیفتگی و خودخواهی ، نوزاد را مانعی برای آزادی خود می پندارند ممکن است به فروش نوزادان خود اقدام کنند.
گرچه فروش و خرید نوزاد، غیرقانونی و جرم محسوب می شود اما افرادی هستند که خود را فراتر از قانون می بینند و دست به این اقدام می زنند.
مدیرکل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی با هشدار به زوجهای نابارور می گوید: متاسفانه مواردی گزارش شده که برخی به دلیل ناتوانی در نگهداری کودک خود پس از تولد نوزاد، در همان بیمارستان و یا خارج از آن با زوجهایی که امکان باروری ندارند، به توافق رسیده و در قبال اخذ مبلغی که اکثرا هم ناچیز است اقدام به فروش نوزاد خود می کنند.
نبی الله عشقی با اشاره به این که این گونه نوزادان در آینده معمولا از سوی پدر و مادر واقعی خود مطالبه می شوند، تصریح می کند: زوجهای نابارور برای فرزندخواندگی بهتر است از مجاری قانونی اقدام کنند تا در آینده نه خود و نه فرزندخوانده با مشکل مواجه نشوند.
وی در عین حال به بحث سرقت نوزادان اشاره کرده و می گوید: در مواردی هم برخی افراد شیاد نوزادان را به شیوه های گوناگون و در بیمارستان ها دزدیده و از طریق واسطه ها با مبالغ هنگفتی به زوجهای نابارور می فروشند.


فضای خانه در حسرت قهقهه های کودکانه
برای آنها که 5سال پیش با دنیایی از عشق و دلبستگی زندگی مشترک خود را آغاز کردند، هیچ آرزویی جز داشتن یک فرزند سالم و شاداب وجود نداشت.
آنها همه چیز داشتند، درآمد، خانه ، ماشین و... و البته حسرت قهقهه های یک کودک که فضای خانه سرد و بی روحشان را پر کند. این فضای سنگین و ملال آور برای زن که تمام روز به امور خانه داری مشغول بود، تحمل ناپذیرتر می نمود، چقدر دلش می خواست آپارتمان کوچکش با صدای خنده کودکی سرشار از هیاهو شود.
چقدر آرزو می کرد کودکی را عاشقانه در آغوش کشد و تا عمق وجود احساسش کند، اما تقدیر مصلحت دیگری را برایش رقم زده بود...


فرزندخواندگی ، راهی برای جلوگیری از فروش و خرید نوزاد
براساس آمارهای ارائه شده حدود 5/1 میلیون زوج نابارور در کشور از نداشتن فرزند رنج می کشند. از سوی دیگر بیش از نیمی از کودکانی که در مرکز شبانه روزی زندگی می کنند، کودکانی هستند که به سوی آینده ای نامعلوم چشم دوخته اند و در رویای شیرین فرزندخواندگی به سر می برند.
براساس آمار در سال 76تعداد کودکان بی سرپرست تحت پوشش 2هزار و 546نفر بوده که این تعداد در سال 82به 10هزار کودک رسیده است.
معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی می گوید: افزایش مهلت ، صنفی شدن جوامع ، جنگها و بحرانهای اجتماعی ، فقدان خانواده منسجم ، طلاق و کمرنگ شدن عاطفه ها از دلایل اصلی آوارگی کودکان و بی سرپرستی آنان طی 7سال گذشته بوده است.


فرزندخواندگی ، راه چاره ناباروران
حمیدرضا الوند می افزاید: سازمان بهزیستی بدون اجازه مراجع قضایی نمی تواند کودکی را حتی اگر جلو در شیرخوارگاه رها شود، بپذیرد.
او می گوید: در صورت یافتن یک کودک سرراهی و بی سرپرست ، مددکاران سازمان با اطلاع به نیروهای انتظامی و تشکیل پرونده و دستور قاضی کودک را به مراکز نگهداری معرفی می کند.
البته این مساله فقط تمام مشکل نیست. زوجهای نابارور برای فرزندخواندگی کودکی باید مراحل بسیار پیچیده و سختی را بگذرانند. مدیر کل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی می گوید: سالانه هزار کودک بی سرپرست به خانواده های واجد شرایط واگذار می شود.
در حالی که دو برابر این تعداد برای قبول فرزندخواندگی پشت نوبت هستند. وی با دفاع از سختگیری درباره فرزندخواندگی کودکان بی سرپرست تاکید می کند: به هر حال زوجهای نابارور باید بدانند قبول سرپرستی یک کودک پایان همه چیز نیست.
باید صلاحیت زوج از سوی کمیته فرزندخواندگی سازمان بهزیستی تایید شود و کودک یک دوره 6ماهه موقت نزد خانواده بدون فرزند بگذراند و در صورت نبود مشکل کودک به طور دایم به زوج واگذار می شود.


قانون چه می گوید؛
براساس ماده یک قانون حمایت از کودکان بی سرپرست هر زن و شوهر مقیم کشور می توانند کودکی را طبق مقررات سرپرستی کنند.
همچنین ماده 3این قانون تصریح می کند: از جمله شرایط واگذاری کودک بی سرپرست به زوج نابارور این است که 5سال از ازدواج آنها گذشته باشد، حداقل یکی از زوجین 30سال سن داشته باشد و هیچ یک از زوجین محکومیت کیفری نداشته و صلاحیت اخلاقی آنها تایید شده باشد.
براساس ماده 4این قانون نیز پیش از صدور حکم سرپرستی دایم ، کودک برای مدت 6ماه به طور موقت نزد زوجین نگهداری می شود.
ضمن آن که زوجین باید از تمکن مالی کافی برای اداره زندگی خود و فرزند برخوردار باشند و حتما برای تامین آتیه کودک بی سرپرست ، مالی را به نام کودک کنند. بر این اساس زوجهای نابارور واجد شرایط باید دادخواست خود مبنی بر قبول سرپرستی یک کودک را به مجتمع قضایی ارائه دهند و پس از تایید صلاحیت آنها در دادگستری و طی مراحل قانونی ، پرونده آنها به سازمان بهزیستی ارسال می شود و سپس با حضور در کمیته فرزندخواندگی سازمان بهزیستی در نوبت قرار می گیرند.
مسوول سابق شیرخوارگاه آمنه در پاسخ به این پرسش که زوجهای جوان تا چه حد حق انتخاب کودکی را دارند، می گوید: آنها فقط می توانند جنسیت و سالم بودن کودک را تعیین کنند، اما آنها حق ندارند بین بچه ها بگردند و کودکی را انتخاب کنند.


طرح امین موقت
دکتر جم زاده می گوید: براساس طرحی که نام آن را امین موقت گذاشته ایم کودکانی که برای آنها متقاضی کمتری وجود دارد، مانند کودکانی که دچار بیماری قلبی هستند یا عقب ماندگی ذهنی دارند، به طور موقت در اختیار خانواده هایی که حتی ممکن است فرزند هم داشته باشند، قرار می گیرند.


فرزند خوانده ها را درست تربیت کنید
در این میان نکته ای که حائز اهمیت است نوع رفتار و برخورد با کودکی است که به فرزندخواندگی پذیرفته شده است.
در بسیاری از موارد خانواده ها نمی دانند چگونه باید با این گونه کودکان مواجه شوند و به همین دلیل آنها از تربیت شایسته ای برخوردار نمی شوند.
دکتر کتایون خوشابی روان شناس در این باره می گوید: معمولا زوجی که سالها در حسرت داشتن فرزند به سر برده ، با قبول فرزندخواندگی در برخورد با کودک بشدت دچار افراط می شود و با محبت بیش از اندازه کودک را متوقع و وابسته بار می آورد.
وی تاکید می کند: زوجهای جوانی که کودکی را به فرزندی می پذیرند، باید بدانند این کودک در آینده می خواهد در جامعه زندگی کند، بنابراین باید از تعادل رفتاری برخوردار باشد و بتواند استعدادهایش را بروز دهد.
بنابراین آنها باید بدانند کودک بی سرپرستی که به عنوان فرزند قبولش کرده اند، هیچ فرقی با دیگر کودکان ندارد و باید مانند دیگر بچه ها در راه تربیت صحیح آنها گام برداشت.


واقعیت را چه موقع باید به کودک گفت؛
روان شناسان بهترین سن برای گفتن این واقعیت به کودک را که او فرزند پدر و مادر دیگری است ، 11 سالگی می دانند. دکتر خوشابی تصریح می کند: زوجهای نابارور هیچگاه نباید این واقعیت را از فرزندخوانده خود مخفی کنند.
آنها باید هر گونه اطلاعی که از پدر و مادر واقعی کودک دارند، گرچه تلخ و ناخوشایند باشد، به کودک صادقانه بگویند و در صورت بودن پدر و مادر واقعی مانع دیدار آنها نشوند و نگران این که ممکن است کودک آنها را ترک کند، نباشند، چرا که نوجوانی که سالها با آنها زندگی کرده قطعا آنان را حتی به پدر و مادر واقعی خود ترجیح می دهد.


اهدای تخمک ، روشی دیگر
اهدای تخمک نیز به عنوان یکی از روشهای درمان ناباروری به ادعای برخی از کارشناسان توانسته رویای شیرین بچه دار شدن زوجهای نابارور را به واقعیت تبدیل کند.
اگرچه اغلب اهداکنندگان برای تامین مالی تن به این کار می دهند، اما برای چنین اقدام نوع دوستانه ای نمی توان قیمتی تعیین کرد.
دکتر ابوطالب صارم متخصص زنان و نازایی دراین باره می گوید: یکی از مشکلاتی که این نوع روش درمان ناباروری دارد، مشکلات عاطفی و روانی کوتاه مدت و درازمدت است که فرد اهداکننده ممکن است پس از تولد کودک به آن احساس وابستگی کند.
وی هزینه درمان این نوع روش را در مراکز درمانی از 500 هزار تا یک میلیون تومان ذکر می کند و می افزاید: شانس باروری در این روش حدود 20درصد است که هرچه سن افراد کمتر باشد، این شانس افزایش می یابد.
در هر حال خدای مهربان آرزوی داشتن فرزند را در فطرت همه انسان ها نهاده است ، گرچه یقینا مصلحت و حکمت اوست که برخی را از داشتن این هدیه الهی محروم کند، اما نباید از نظر دور داشت بسیاری از کودکان معصوم و بی سرپرست در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی و شیرخوارگاه ها در حسرت نوازش دستان مهربانی هستند که بر سرشان کشیده شود و آنان را از نعمت پدر و مادر برخوردار کند.
چشمان آنها بی قرار دیدن روی کسانی است که می توانند آغوش گرم خود را به روی آنها بگشایند. آنها را منتظر نگذاریم.

زهرا عرب
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها