قائم‌مقام سازمان صدا وسیما :

رادیو در رسانه ملی جایگاهی ویژه دارد

قائم مقام رسانه ملی در مراسم تقدیر از برگزیدگان برنامه‌های نوروزی رادیو گفت: مجاهدت‌های هنری و فعالیت‌های فرهنگی کارکنان رادیو به دور از هیاهو و جنبه‌ی دیداری، آرام و با کیفیت در حال انجام است.
کد خبر: ۴۶۷۳۷۷

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایصدا، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم درمراسم تقدیر از برگزیدگان برنامه‌های نوروزی رادیو افزود : تلاش‌های خاموش همکاران رادیویی رسانه‌ ملی در حالی انجام می‌شود که محتوا و کیفیت آثارشان در رسانه جایگاه ویژه‌ای دارد.

موسوی مقدم با قدردانی از زحمات معاون صدای رسانه ملی و کارکنان رادیو افزود: وجود مدیریت عالمانه در حوزه‌ی رادیو، سرانجام مطلوبی داشته و در ارتقای محتوایی و جایگاهی بیش از پیش این رسانه، مؤثر بوده است و طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، برنامه‌های رادیویی از ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی برخوردار بودند که در جذب و افزایش مخاطب تأثیر بسزایی داشتند.

قائم‌مقام سازمان صدا وسیما با بیان اینکه هدایت افکار عمومی از طریق برنامه‌های رادیویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یادآور شد: در هدایت افکار عمومی باید چند مسئله مورد توجه قرار گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها "مخاطب‌شناسی" است که  در ساخت برنامه‌های رادیویی از حیث محتوایی باید مورد توجه باشد.

موسوی‌مقدم ، زمان‌شناسی در هدایت افکار عمومی را عنصر مهم دیگر در ساخت برنامه دانست و گفت: درک و شناخت زمان موضوع بسیار مهمی است و متناسب با آن مدیریت فرهنگی افکار عمومی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انعطاف‌پذیری و پویایی در عین پافشاری بر اصول و مبانی بیان کرد: تضاد موجود در این عنصر نگاه هنرمندانه‌ی خاصی را می‌طلبد. به طور مثال دین‎محوری برنامه‌ها در موضوع مخاطب‌شناسی بسیار مهم است و به عنوان مبنای فکری مخاطب، باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

موسوی مقدم افزود :تعارضی بین وحی و عقل و وحی و علم وجود ندارد و توجه همزمان به این موارد که منبع شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه‌ی انسان‌ها است، کار هنرمندانه‌ای را می‌طلبد.

قائم‌مقام سازمان توجه به موضوعات ملی، آداب و رسوم و تاریخ کهن‌ایران‌زمین را در برنامه‌های رادیویی ضروری دانست و اظهار داشت: ما باید به اجتهاد رسانه‌ای برسیم ، توجه به موضوعات ملی و شناخت ابعاد گوناگون ذهن مخاطب در رادیو بسیار حائز اهمیت است و استفاده از تجربه‌ی عرصه‌های مختلف، سبب جذب مخاطب بیشتر می‌شود.

موسوی‌مقدم با بیان اینکه نشاط و شادابی مخاطب باید همواره مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: ساخت برنامه‌های متنوع به ویژه در قالب طنز بسیار مثمر ثمر است و ایام نوروز به دلیل ویژگی‌های خاص، رسانه را ازحیث توجه به مخاطب در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نوروز در بطن خود زنده‌شدن را به همرا دارد، عنوان کرد: مخاطب در این ایام بسیار فعال است و شور و نشاطی که در این دوران در درون او جریان دارد، فرصت ویژه‌ای را برای رسانه مهیا می‌کند تا بتواند رضایتمندی مخاطب را جلب کند.

قائم‌مقام سازمان صدا وسیما به نقش ارزنده‌ی رادیو در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: این رسانه به دلیل ویژگی‌های خاصی چون دسترسی آسان و سهل‌الوصول بودن می‌تواند مخاطب را جذب و مفاهیم خود را به شنونده منتقل کند.

وی با بیان اینکه رادیو هرسال موفق‌تر از گذشته عمل می‌کند، تصریح کرد: ایجاد شادی و نشاط معنوی در برنامه‌ها با هدف تعامل بیشتر با مخاطب، بسیار مهم است و ساخت برنامه‌های طنز سیرت اجتماعی به وجود می‌آورد و می‌تواند در موفقیت بیشتر رادیو تأثیر گذار باشد.

قائم‌مقام سازمان صدا وسیما در پایان ضمن قدرانی از توجه صدای جمهوری اسلامی ایران  به شعار سال گفت: رادیو از آغاز سال جاری توانست توجه به شعار سال را در دستور کار خود قرار دهد و با ایجاد هماهنگی بین تمامی عوامل تولید، برنامه‌های مؤثری را در این راستا تولید کند.

معاون صدای رسانه ملی نیز در ابتدای این مراسم از تولید 3400 عنوان برنامه رادیویی در نوروز امسال خبرداد.

محمدحسین صوفی گفت: برنامه‌های نوروزی امسال رادیو، متنوع و متعدد بود و درخشش قابل توجه مردم در انتخابات مجلس، سبب شد تا از بیست و هفتم اسفندماه 90 برنامه‌های رادیویی ویژه نوروز، با هدف ایجاد شادی و انبساط خاطر مردم آغاز شود.

وی تصریح کرد :  تولید 2200 ساعت ویژه برنامه‌ی نوروزی در شبکه‌های مختلف رادیویی، نشان از رشد کمی آن دارد و بنابر اعلام مرکز نظارت و ارزیابی سازمان، برنامه‌های رادیویی تولید شده به لحاظ تنوع، کیفیت و کمیت جزو سال‌های شاخص بود.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه اظهار داشت: طبق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، همه‌ی شبکه‌های رادیویی افزایش مخاطب داشتند که این میزان در مقایسه با رقم 3/27 مربوط به اسفندماه سال 89 به رقم 9/29 در اسفندماه سال 90 رسید.

وی تصریح کرد : میزان رضایتمندی مخاطبان از برنامه‌های رادیویی از 83 درصد در سال89 به 87 درصد در سال 90 رسید که با رشد 2 تا 6 درصدی همراه بوده است.

صوفی ضمن قدرانی از تلاش برنامه‌سازان نوروزی شبکه‌های مختلف رادیویی گفت: سنت حسنه‌ی تقدیر از برنامه‌سازان برگزیده‌ی مناسبت‌های مختلف، با هدف ارزش‌گذاری بر کار همکاران و توجه بیشتر به برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با کسب تجربه از سال جاری، برنامه‌های رادیویی نوروز 92 باشکوه‌تر از سال جاری باشد.

بیانیه هیات داوران برنامه های نوروزی معاونت صدا

رادیو در راستای تحقق کیفی سازی و مدیریت پیام و سرآمدی با اهداف امید بخشی، آگاهی و نشاط آفرینی، همچنان به سوی رشد و تعالی گام بر می دارد.

با اهتمام اداره کل طرح، برنامه و نظارت معاونت صدا و بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده برنامه های نوروزی در شبکه های رادیویی در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفته است و هیئت داوران مفتخر است اعلام نماید که در برنامه های نوروزی شبکه های رادیویی تلاش، کوشش و همت مدیران محترم شبکه، مدیران محترم گروه ها و برنامه سازان ارجمند کاملا مشهود و مشخص بود.

از آنجا که برنامه های نوروزی در رادیو همراه با ویژگیهای خاص مفهوم می یابد؛ لذا در ارائه برنامه های نوروزی موضوعات و محورهای شاخص با توجه به مأموریت و هویت هر شبکه در اغلب برنامه ها لحاظ گردیده بود.

برنامه های لحظه تحویل سال در تمامی شبکه ها با دقت نظرخاص فراهم آمده بود. اکثریت قریب به اتفاق شبکه ها برای روز دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه ویژه برنامه ارائه نموده بودند. در بسیاری از برنامه ها متناسب با شعار سال 91 تحلیل و تبیین صورت گرفته بود و گزارشهای متعددی از محورهای تعیین شده معاونت صدا در برنامه ها شنیده می شد، محور اطلاع رسانی، رویکرد شادی و سرگرمی، جنبه های آموزشی، تربیتی و معارفی به حدی مطلوب لحاظ شده بود. همچنین به نحوی مناسب در اغلب شبکه ها به کاروان راهیان نور و اطلاع رسانی گسترده توجه شده است.

اما این نکته ها قابل ذکر و یادآوری است:

1- پخش موسیقی سینتی سایزری طبق دستورالعمل معاونت صدا در تمامی شبکه های رادیویی ممنوع می باشد. در برخی از برنامه ها از این موسیقی استفاده شده بود،

2- اعزام گزارشگران متعدد به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور فرصت مناسبی برای انعکاس وقایع و رویدادهای راهیان نور بود.بسیاری از این شبکه ها از این فرصت بهره جسته بودند، اما برخی گزارشها توصیفی بود و در تعدادی از برنامه های راهیان نور نیز مصاحبه و گفتگو صورت نگرفته بود.

3- برخی از برنامه های نوروزی فاقد آرم و حتی نام بود. به نظر می رسد که بایستی در خصوص ساخت آرم و ویژگیهای آن دقت لازم صورت پذیرد.

4- تکرار نام برنامه ها و یا شبیه بودن نام برنامه های نوروزی گرچه تا حدی اجتناب ناپذیر است اما در بسیاری از مواقع این نام ها مانند هم بود و واژه بهار در آن تکرار شده بود. در حالی که امکان این وجود داشت که نام های متعدد و زیبایی برای برنامه ها انتخاب کرد.

5- در برخی از شبکه ها به دلیل تولیدی بودن برنامه، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص وضعیت آب و هوا، جاده ها و یا اطلاعات مورد نیاز مردم صورت نگرفته بود. لازم است در اینگونه مواقع تمهیدی اندیشیده شود تا در لابلای برنامه های تولیدی گزارش های زنده و بروز پخش شود.

6- با توجه به اهمیت موضوع زن و خانواده انتظار می رود که شبکه ها به این محور به صورت ویژه می پرداختند؛ اما در برخی از برنامه ها فقط به عنوان دستمایه طنز قرار گرفته بود.

7- در پخش آگهی های بازرگانی باید دقت لازم در محتوای آنها انجام گیرد.

8- استفاده از قالب و ساختارهای ساده و غیر ابداعی در برخی برنامه های نوروزی مشهود بود. هیئت داوران امیدوار است در آینده نزدیک بررسی و امتیازدهی به برنامه¬های با قالب و ساختار جدید، ابداعی و مبتکرانه جایگاه ویژه ای یابد و این نوع برنامه ها به صورت ویژه مورد ارزیابی قرار گیرد و به عنوان برنامه مدل و استاندارد به دیگر همکاران معرفی گردد.

به امید موفقیت های روز افزون برای مدیران و برنامه سازان شبکه های رادیویی نتایج هیئت داوران برنامه های نوروزی معاونت صدا در سال 1391 به شرح ذیل اعلام می گردد.

برگزیدگان جشنواره برنامه های نوروزی

شبکه معارف

رتبه اول نویسندگی  برنامه "لبخند صبح"            خانم افسانه ضیایی

رتبه اول گویندگی  برنامه " لبخند صبح "             آقای حامد عباسی

رتبه برترگویندگی  “برنامه "یا مقلب القلوب”     آقای سید حمید حسینی

رتبه برتر نویسندگی   برنامه "یا مقلب القلوب"      خانم اعظم ایرانی

رتبه دوم  صدابرداری  برنامه "یا مقلب القلوب"        آقای محسن مهابادی

شبکه ایران

جایزه ویژه تهیه کنندگی و سردبیری   برنامه "جاده تحویل بهار"   آقای محمد بخشایش

رتبه اول گزارشگری  برنامه "جاده تحویل بهار"  خانم ها ندا رادمهر و سمیه رنجکش

رتبه سوم نویسندگی برنامه "درکوچه باغ نوروز"  خانم ناهید عادلیان

رتبه برتر نویسندگی  برنامه "حکایت مردان باران" خانم عاطفه سلطانی

رتبه سوم صدابرداری برنامه "جاده تحویل بهار"  آقای پویا شریعت پناهی

رادیو تهران

رتبه برترگزارشگری  برنامه "هزاروسیصدو نودو عید"   آقایان علی رضا محمدی و محمد رضا میر حسینی

رتبه دوم بخش گویندگی برنامه "همیشه به شادی"   خانم سیما رستگاران و آقای محمد رضا علی اکبری

رتبه سوم تهیه کنندگی  برنامه "همیشه به شادی"    آقای مهدی سلطانی

 رادیو گفتگو

رتبه دوم سردبیری  برنامه "پیشگاه بهاران"      خانم سارا فرجی

رتبه چهارم گوینده مجری برنامه "گردشگری و توسعه "     آقای سید محمد طباطبایی

رتبه برترکارشناسی برنامه "پیشگاه بهاران "      آقای رشید کاکاوند

رادیو البرز

رتبه دوم تهیه کنندگی برنامه "تاک تیک"    حسین خلیل نژاد

رتبه دوم گزارشگری  برنامه "تاک تیک"      محسن گل زاده

رتبه اول صدابرداری  برنامه "نون و پنیرو عیدی"    خدیجه خداکرمی

جوان

رتبه سوم گزارشگری  برنامه "نفسی تازه کنیم"   خانم شیما شیرازی و آقای رضا تقی پور

رتبه سوم گویندگی  برنامه "شروع شد"         آقای محمد رضا قلم بر

رتبه برتر تهیه کنندگی   آنونس ویژه تحویل سال    آقای عباس بیری

شبکه سلامت

رتبه سوم نویسندگی و طراحی سوالات مسابقه    برنامه مسابقه "سه نسل"     آقای فریدون ارکانی

رتبه سوم سردبیری  برنامه "عیدتون سلامت"   خانم معصومه مالکی

شبکه فرهنگ

رتبه برتر سردبیری   برنامه"  نوروز نامه"  آقای پرویز جمالی

شبکه قرآن

رتبه برترتهیه کنندگی  برنامه "بوی بهار، عطر قرآن"    آقای  مسعود رضا خالقی

رتبه اول سردبیری برنامه "بوستان قرآن"   خانم  محبوبه کلانتر

در بخش آثار قابل تقدیر در جشنواره نوروزی

شبکه ورزش

گزارشگری برنامه "قطعه ای از بهشت"  آقایان جواد شعبانی و مصطفی رحیمی

شبکه اقتصاد

کارشناس مجری برنامه" ارمغان بهار"   آقای رضا خضرایی

شبکه ایرانصدا

مجری برنامه "مجله علمی"    خانم فاطمه شهبازی

مرکز هنرهای نمایشی   

گویندگان برنامه " استودیو 8"  خانم زهرا تقی مولا و محسن بهرامی

شبکه صدای آشنا 

کارشناس مجری برنامه "هفت سین"  آقای ذبیح الله زرندی

اداره کل نغمات آئینی

مجری برنامه "مشاعره بهارانه"  آقای امیر حسین مدرس

در پایان مراسم از خانم آبروانی مدیر رادیو پیام جهت فعالیت گسترده در حوزه اطلاع رسانی و ایجاد رادیو نوروزی و مجتبی مرادی رپرتاژ برنامه های نوروزی  تقدیر شد.           

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها