افشای دست‌های پشت‌پرده صهیونیست‌ها در «ناریا»

داستان سریال «ناریا» درست در روزهایی که ایران داغدار شهدای اقتدار ایران اسلامی است، به خط پایان می‌رسد. این اثر که در مجموعه تولیدات راهبردی معاونت برون‌مرزی صداوسیما قرار می‌گیرد، با آن‌که پیش‌بینی می‌شد قرار‌دادن نوبت پخش آن پس‌ ازسریال«پایتخت۷»،نه‌تنها به افت تماشای سریال شبانه شبکه یک سیمابینجامد، که ازشمار تماشاگران تلویزیون هم بکاهد،بیش ازحد انتظار ظاهر شد.
کد خبر: ۱۵۰۸۵۷۸
نویسنده شیدا اسلامی - نویسنده و منتقد
 
اکنون آمار تماشای این اثر در تلوبیون - بدون احتساب بازدید محتواهای تقطیع‌شده- به حدود ۱۱میلیون بالغ شده و بر اساس‌ آن، حتی قبل‌از آن‌که نظرسنجی‌ها و آمار رسمی دیگر منتشر شود، می‌توان گفت این سریال سهم قابل‌ توجهی از تماشاگران تلویزیون را در مدت زمان پخشش از آن خود کرده و جزو پربیننده‌های چند سال اخیر سیماست. 
ناریا به‌کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور مخاطبان را به تماشای اثری نشاند که نه یک سریال امنیتی صرف است، نه یک درام معمولی و نه فقط یک اثر معمایی-پلیسی، بلکه ترکیبی هوشمندانه از همه این عناصر است که مخاطب را درگیر روایتی چندلایه می‌کند.
داستان این مجموعه در پوسته، تروریسم صنعتی و جاسوسی مبتنی‌بر رقابت مافیای تبهکار داخلی و خارجی را دنبال می‌کند‌ اما به‌شکلی واقع‌گرایانه و با تکیه ‌بر پژوهشی عمیق، دست به افشای دست‌های پشت‌پرده صهیونیست‌ها می‌زند. این رویکرد واقع‌گرایانه، نویسنده اثریعنی حمید رسول‌پور‌هدایتی رابرآن داشته تا ازروایت توطئه‌های فیزیکی عبورکرده وتامغز دسیسه‌های فرافیزیکی و به‌کارگیری اجنه، سحر، جادو و... سفر کند.اقدام جسورانه رسول‌پورهدایتی از نقاط‌عطف سریال  ناریاست. او بی‌حذر از خطرات پیش‌ رویش، خود را به وادی به سطح آگاهی رساندنِ روایت‌های استفاده از قدرت‌های ماورایی ازسوی موساد برای نفوذ و اثرگذاری بر افراد و ورود به قلمروهای ممنوعه و دست‌نیافتنی و نیز دراماتیزه‌کردن این حقیقت جاری افکنده‌است.  خط سیر پیشروی قصه در داستان ناریا محدود به کشف و انکشاف‌های تودرتوی ماجرا و افزودن کنش‌های علت‌ومعلولی جدید نیست. قصه این اثر در عرض هم پهنای قابل‌ملاحظه‌ای دارد و همین، تلاش کارگردان و نویسنده ناریا برای حفظ انسجام خرده‌داستان‌های گسترش‌دهنده را در کنار ورود به میدان‌های جدید مضمونی، بیش از یک اثر متداول این‌گونه، مصروف خود ساخته است.   متفاوت بودن ناریا را از جنبه شخصیت مرکزی زن آن نیز باید بررسی کرد. هوژان، دانشمند کرد ایرانی، در عین بازنمایی شخصیتی متمایز از زن در یک اثر امنیتی ایرانی، به‌تنهایی نمایانگر تمام نقش‌های زن جامعه امروز ماست: زنی تحصیل‌کرده که هم تحت‌فشار است، هم عامل تغییر؛ هم آسیب‌پذیر است، هم قدرتمند؛ هم باید با رویه سخت مسائل اجتماع و حتی عوامل تحمیلی از بیرون مرزها روبه‌رو شود، هم با زخم‌های درونی مرگ همسر، پدر، مادر و.... او زنی است با تمام ضعف‌ها و قوت‌های یک انسان واقعی که در بستر خاصی قرار گرفته است. این نگاه واقع‌گرایانه به شخصیت زن نیز ناریا را از بسیاری از تولیدات مشابه متمایز می‌کند.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها