با تصمیم فیفا، فصل تازه‌ای پیش‌روی فوتبال بانوان ایران قرار گرفته است

وقتی فدراسیون جهانی تسلیم حجاب می‌شود

از روزی که ناظر بحرینی فیفا اجازه حضور تیم بانوان فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک را نداد، مدت زیادی می‌گذرد. پافشاری بر این نکته که حجاب بازیکنان دختر کشورمان به لحاظ پزشکی هنگام بازی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، عاملی شد تا تیم ایران در خاک اردن توریست شود.
کد خبر: ۴۶۴۲۲۷

اشک‌هایی که دختران ایران هنگام سجده روی پرچم مقدس کشورمان مقابل دیدگان ناظر فیفا ریختند و تصاویرش به سرعت در رسانه‌های بین‌المللی مخابره شد و بازتاب گسترده آن، توجه همه اهالی ورزش را به خود جلب کرده بود. ممانعت از حضور تیم ایران در میدان در حالی صورت گرفته بود که در یک مرحله قبل تیم ایران با حجاب اسلامی خود به میدان رفته بود و فیفا هم مخالفتی نداشت ولی ناگهان شرایط تغییر کرد و بازیکنان کشورمان با وجود ماه‌ها تلاش و تمرین نتوانستند در میدان رسمی به میدان بروند. رایزنی‌ها جواب نداد و کاروان تیم ایران از امان به تهران برگشت، اما بعد از آن بود که تلاش‌های گسترده‌ای کلید خورد تا فیفا به فرهنگ و حجاب مسلمانان احترام بگذارد و قانونی را که سال 2007 وضع شده بود ملغی کند. این تلاش‌ها که با همراهی چند کشور مسلمان منطقه و حمایت‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شده بود سرانجام در روزهای پایانی سال 90 به بار نشست تا فصل جدیدی پیش روی دختران فوتبالسیت محجبه قرار گیرد. اگر چه قرار است این قانون در تیرماه آینده به طور رسمی مورد تصویب قرار گیرد ولی فیفا اعلام کرده که لغو ممنوعیت بازی با حجاب را در فوتبال بانوان به تصویب رسانده و این بهترین خبر ممکن برای دخترانی است که ماه‌ها قبل مقابل دوربین‌های تلویزیونی اشک می‌ریختند. اکنون در تقابل حجاب با فیفا این فرهنگ مسلمانان است که بر قانونگذار فوتبال جهان غلبه کرده است و به روزهای تلخی که برای دختران جوان ایرانی در میدان انتخابی المپیک رقم زده بودند، پایان داده است.

فصلی تازه

تصمیمی که فیفا اتخاذ کرده، فصل تازه‌ای را پیش روی فوتبال بانوان ایران قرار داده است، فصلی که باید شایستگی‌های فنی بانوان ورزشکار کشورمان به همه آسیا و جهان به اثبات برسد. مریم ایراندوست سرمربی تیم بانوان ایران می‌گوید: ما پتانسیل خیلی خوبی داریم ولی امکانات می‌خواهیم. باید در فوتبال بانوان بازیکن‌سازی صورت گیرد. سال گذشته ما با اکراین که در رنکینگ 12 جهان است، بازی کردیم و به تساوی 2 ـ 2 دست یافتیم. این یعنی پیشرفت. البته باید با تیم‌های شرقی بازی کنیم که اجازه این کار را به ما ندادند. شاید ترس از شکست سنگین باعث شده که همیشه از بازی کردن با تیم‌های شرق آسیا فرار کنیم ولی برای نزدیک‌تر شدن به آنها باید بازی کنیم و از باختن نترسیم. ژاپن قهرمان جهان است و در سال 89 کفاشیان قول داده بود که این تیم را به همراه کره شمالی به تهران دعوت کند که امیدوارم این کار صورت بگیرد.

وی با بیان این که در مسابقات غرب آسیا که به میزبانی امارات برگزار شده بود به فیفا ثابت شد حجاب آسیبی به سلامتی ورزشکاران وارد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: مشکل اصلی فیفا در واقع همین بوده و آنها تصورشان این بود که حجاب برای سلامتی بانوان هنگام بازی کردن آسیب وارد می‌کند اما در مسابقات غرب آسیا ثابت شد که این فرضیه اشتباه بوده است. فراموش نکنیم که هوای امارات چقدر گرم و شرجی بود و در آن شرایط بازیکنان ما بدون هیچ مشکلی بازی‌هایشان را برگزار کردند و به فینال هم راه یافتند. در واقع این بازی‌ها برگ برنده ما برای مقابله با پافشاری‌های فیفا بود که با کمک اردن و کنفدراسیون فوتبال آسیا توانستیم نظر مسوولان فیفا را تغییر دهیم.

ایراندوست با مطرح کردن این نکته که بعد از اتفاقاتی که برای تیم بانوان در رقابت‌های انتخابی المپیک در اردن رخ داده بود، وقفه چند ماهه‌ای در روند تیم کشورمان به وجود آمده، می‌گوید: مسابقات جام ملت‌ها را در دی امسال پیش رو داریم که امیدوارم بتوانیم قدرت تیم خودمان را با حجاب نشان بدهیم. البته شرقی‌ها خیلی قوی هستند، آنها بیش از 40 سال است که روی فوتبال بانوان سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی در ایران از سال 84 بود که استارت این کار زده شد. ما در غرب آسیا حرف اول را می‌زنیم و این پتانسیل وجود دارد که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در آینده مثل تیم مردان به یک قدرت در سطح قاره تبدیل بشویم.

ایجاد انگیزه

مریم رحیمی، «خانم گل» لیگ برتر بانوان ایران که با زدن 50 گل به این عنوان دست یافت در گفت‌وگو با جام‌جم مدعی شد لغو قانون ممنوعیت حضور بانوان محجبه در میادین رسمی بهترین عامل برای ایجاد انگیزه بوده است. بهترین بازیکن فوتبال بانوان ایران می‌گوید: حالا شرایط با ماه‌های قبل کاملا فرق کرده است. بچه‌ها انگیزه زیادی پیدا کرده‌اند. ما غیر از مسابقات آسیایی نمی‌توانستیم در هیچ رقابت دیگری حاضر باشیم ولی اکنون قضیه فرق کرده و به فیفا ثابت شده که حجاب محدودیت نیست. ما می‌توانیم بهتر از این باشیم و نیاز به انگیزه داشتیم. تیم ایران از خیلی تیم‌ها که حجاب ندارند هم پتانسیل بالاتری دارد. البته از شانس بد ما امسال نگذاشتند برای المپیک شانس خودمان را آزمایش کنیم ولی در دوره‌های بعدی شرایط بهتری خواهیم داشت.

شاید ترس از شکست سنگین باعث شده که همیشه از بازی کردن با تیم‌های شرق آسیا فرار کنیم ولی برای نزدیک‌تر شدن به آنها باید بازی کنیم و از باختن نترسیم. ژاپن قهرمان جهان است و سال گذشته کفاشیان قول داده بود که این تیم را به همراه کره شمالی به تهران دعوت کند که امیدوارم این کار صورت بگیرد

این بازیکن تیم ملی بانوان ایران در بخش دیگری از حرف‌هایش به حجاب بازیکنان اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه بازیکنان ایران به حجاب عادت کرده‌اند و حتی اگر خودمان هم بخواهیم نمی‌توانیم بدون حجاب بازی کنیم. بازی کردن با حجاب نه تنها برای ما مقدس است که راحت‌تر هم خواهد بود. تیم ما در غرب آ‌سیا حرف اول را می‌زند و حالا با این انگیزه‌ای که ایجاد شده است می‌خواهیم به شرقی‌ها نزدیک بشویم.

عضو تیم بانوان کشورمان با بیان این نکته که در شرایط کنونی تیم فوتسال بانوان ایران از فوتبال جلوتر است، ادامه می‌دهد: شرایط فوتبال و فوتسال بانوان هم مثل مردان است یعنی فوتسالی‌ها در آسیا از ما جلوتر هستند. البته این را بگویم که تیم ایران در قیاس با 2 سال پیش خیلی بهتر شده است ولی هنوز با ژاپن، تایلند، کره شمالی، چین و استرالیا خیلی فاصله داریم. خوشبختانه اتفاقی که در مسابقات انتخابی المپیک رخ داد خیلی روی تیم اثر منفی نگذاشت و حالا همه انگیزه‌های متفاوتی پیدا کرده‌اند.

نیاز به حمایت

مربی تیم زیر 19 ساله‌های ایران اما با ابراز خوشحالی از تصمیم اخیر فیفا امیدوار است فدراسیون فوتبال حمایت‌های لازم را به عمل آورد تا فوتبال بانوان ایران هم مثل دیگر رشته‌ها بتواند پیشرفت کند و افتخارآفرین باشد. خاتون طهمورثی که به همراه مربی اکراینی هدایت تیم جوانان کشورمان را برعهده دارد در گفت‌وگو با ما عنوان می‌کند: کاری که نماینده فیفا با تیم ایران در انتخابی المپیک کرده بود و اجازه نداد تیم کشورمان با حجاب به میدان برود یک عامل بازدارنده برای پیشرفت فوتبال بانوان بوده است. خدا را شکر که این قانون برداشته شد. البته تمام تیم‌های عربی و مسلمان هم مثل ما خواستار لغو این قانون شده بودند. از این به بعد ما نیاز به حمایت بیشتر داریم چون تیم ملی بیشتر از قبل مورد توجه خارجی‌ها قرار می‌گیرد. حالا همه می‌گویند که دیگر مشکلی برای بازی با حجاب وجود ندارد و ما برای حفظ اعتبار فوتبال کشورمان نیاز به حمایت بیشتری داریم تا بتوانیم به سطح اول آسیا برسیم.

فوتسال در کلاسی بالاتر

اگرچه فوتسالی‌ها هم مثل فوتبالی‌ها با حجاب اسلامی به میدان می‌روند ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که هنوز در فوتسال مسابقات رسمی زیر نظر فیفا برگزار نشده تا واکنش‌های مسوولان فدراسیون جهانی را در این باره دید. فوتسال با وجود این که هنوز میادین و تورنمنت‌های رسمی را سپری نکرده ولی از کلاس بالاتری نسبت به فوتبال برخوردار است که طبیعی به نظر می‌رسد،چرا که زودتر از فوتبال استارت زده است.

شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ایران می‌تواند مدعی قهرمانی در آسیا باشد می‌گوید: ما تاکنون در مسابقات غرب آسیا شرکت کرده‌ایم و در رقابتی که زیر نظر فیفا برگزار شده باشد، شرکت نکرده‌ایم، البته فیفا مسابقاتی را برای فوتسال بانوان برگزار نمی‌کند. از طرف دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مسابقات جام ملت‌ها را برگزار نکرده است. البته حریفان ما در آسیا ژاپن، تایلند و اردن هستند اما در 2 بازی که در تهران با روسیه تیم چهارم جهان انجام دادیم در بازی اول 2-2 مساوی شدیم و در دیدار دوم هم به آنها یک بر صفر باختیم، این مساله نشان می‌دهد که در دنیا جزو 6، 7 تیم برتر هستیم و در آسیا هم می‌توانیم برترین تیم باشیم.

علی رضایی‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها