تاکنون تعیین تکلیف 30 کرسی مجلس در انتخابات مجلس نهم به دور دوم کشیده شده است

سرنوشت 190 کرسی مجلس روشن شد

2 روز پس از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی وزارت کشور اعلام کرد: تکلیف 190 کرسی مجلس از 290صندلی مجلس بهارستان مشخص شده است.
کد خبر: ۴۶۱۵۴۳

به گزارش «جام‌جم»، مصطفی محمدنجار، وزیرکشور روز گذشته با اشاره به آخرین نتایج شمارش آرا در سراسر کشور اعلام کرد: بر مبنای گزارش‌های دقیق دریافت شده از 207 حوزه اصلی، تاکنون به جز 23 حوزه، کار شمارش آرای مابقی حوزه‌ها انجام شده است. وزیر کشور یادآور شد: انتخابات در حوزه‌های قطعی شده پس از این مرحله باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد. محمدنجار تاکید کرد: سرنوشت 30 کرسی مجلس در انتخابات مجلس نهم به دور دوم کشیده شده است و 60 نفر از نامزدهای انتخابات برای کسب این 30 کرسی در دور دوم به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. به گفته وزیر کشور، در 23 حوزه باقیمانده نیز که شمارش آرای آنها در حال انجام است، تکلیف 70 کرسی مجلس نهم مشخص خواهد شد. وی افزود: برخی مشکلات هم در مورد نقاط برفی و صعب‌العبور وجود دارد که ان‌شاءالله به محض مشخص شدن تکلیف شمارش آرای صندوق‌ها، اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات در برخی حوزه‌ها

در حالی که وزیر کشور از کشیده شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه به مرحله دوم خبر داد، سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز شورای نگهبان و وزارت کشور دراین‌باره به تصمیم نرسیده‌اند. عباسعلی کدخدایی با اشاره به این که تصمیم‌گیری درباره زمان برگزاری مرحله دوم پس از مشخص شدن نتایج کامل انتخابات خواهد بود، افزود: هنوز در این مورد جلسه‌ای با وزارت کشور نداشته‌ایم. سخنگوی شورای نگهبان در مورد تایید نتایج اعلام شده و زمان آن گفت: کار شورای نگهبان در این بخش پس از اتمام مهلت شکایت از روند برگزاری انتخابات آغاز می‌شود.

طرح شکایت راه‌نیافتگان

برخی اخبار و شنیده‌های رسیده حاکی از آن است که تعدادی از کاندیداها، در شهرهای مختلف که نتوانسته‌اند به مجلس نهم راه پیدا کنند، از ظرفیت‌های موجود قانونی استفاده کرده و بر این مبنا شکایت‌هایی را به مراجع ذی‌صلاح تسلیم کرده‌اند.

بر اساس قانون انتخابات، هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه که از سوی وزارت کشور مشخص شده‌اند، موظفند از تاریخ تشکیل هیات اجرایی تا 2 روز پس از اعلام نتیجه آرا شکایت واصله را بپذیرند و حداکثر ظرف 7 روز از تاریخ دریافت شکایات در جلسه مشترک هیات‌های اجرایی و نظارت حوزه انتخابیه به آنها رسیدگی کنند. بر این مبنا کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف 7 روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان تسلیم کنند. چنانچه هیات اجرایی پس از بررسی شکایات و گزارش‌ها تشخیص دهد که امور انتخابات در یک یا چند شعبه از جریان عادی خارج شده و صحیح انجام نشده است، با تایید هیات نظارت انتخابات، می‌تواند یک یا چند شعبه مزبور را باطل اعلام کند.

قدردانی از حضور مردم

در همین حال پس از برگزاری انتخابات پرشکوه 12 اسفندماه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از حضور چشمگیر مردم در صحنه انتخابات، آنچه در روز جمعه روی داد را برگ زرین دیگری از سند افتخارات مردم غیور ایران دانست. رئیس مجلس با تاکید بر این که دوران رقابت‌های انتخابات پایان یافته است، گفت: باید رقابت‌ها را کنار گذاشت، دست دوستی و برادری به یکدیگر داد و کمر به همت مضاعف برای خدمت به ملت شریف بست. آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم رای مردم در پای صندوق‌ها را اثبات هوشمندی، بصیرت، روحیه انقلابی و استکبارستیز ملت ایران دانست و یادآور شد که مشارکت بالای مردم و نسل جوان نشان می‌دهد انقلاب اسلامی پویا و زنده است. حسین صفارهرندی، عضو سابق کابینه دولت نهم نیز انتخابات 12 اسفند را برهان جمهوریت نظام دانست و گفت: احساس مردم در این سال‌ها این است که نظامشان با سرعت در حال پیشرفت است و آنها به هر نسبتی که کینه‌های بیرونی علیه کشور را می‌بینند، احساس می‌کنند این سرعت پیشرفت‌شان مثل خار در چشم مخالفان فرو می‌رود و لذا تصمیم می‌گیرند که به این سرعت افزایش بدهند.

نتیجه انتخابات در مراکز استان‌ها

در آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور تکلیف نمایندگان برخی مراکز استان‌ها مشخص شده است که در ذیل نام تعدادی از آنها اعلام می‌شود .

- در حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، منصور حقیقت‌پور و کمال‌الدین پیرموذن حائز شرایط کسب اکثریت حداقل یک چهارم آرا شده و مصطفی افضلی‌فرد و سیدکاظم موسوی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه کرمانشاه،‌ عبدالرضا مصری و سیدسعید حیدری‌طیب حائز شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و جهانبخش امینی و محمد رزم به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه اهواز و باوی، سیدشریف حسینی حائز‌شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و سیدشکرخدا موسوی، شبیب جویجری ، ناصر سودانی و محمدجعفر فلسفی به‌مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه رشت، حسن تامینی‌لیچائی حائز‌شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و جبار کوچکی‌نژادارم‌ساداتی، سیدعلی آقازاده‌دافساری، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی و نظرعلی علیزاده به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه کرج عزیز اکبریان و محمدجواد کولیوند حائز اکثریت آرا شدند.

- در حوزه انتخابیه اصفهان، حسن کامران‌دستجردی، احمد سالک‌کاشانی و خانم نیره اخوان‌بی‌طرف و عباس مقتدایی‌خوارسگانی حائز شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و حمیدرضا فولادگر و مرتضی طلایی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو،‌محمدحسین فرهنگی، مسعود پزشکیان و علیرضا منادی‌سفیدان حائز‌شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و رضا رحمانی، محمداسماعیل سعیدی و میرهادی قره‌سیدرومیانی، علی آجودان‌زاده، رسول جلیل‌زاده و عشرت شایق به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در حوزه انتخابیه شیراز، ضرغام صادقی، جعفر قادری و سیداحمدرضا دستغیب حائز شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا شده و سیدحسین ذوالانوار و محسن مکارم به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

- در مشهد، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، سیدهاشم بنی‌هاشمی چهارم و نصرالله پژمان‌فر به عنوان نمایندگان منتخب این حوزه انتخابیه در دور نخست به مجلس نهم راه‌یافتند، اما جواد کریمی قدوسی، جواد آرین‌منش، عفت شریعتی و محمد حسین‌زاده‌بحرینی برای روشن شدن تکلیف 2 کرسی دیگر مشهد باید در دور دوم با هم رقابت کنند.

قانون درباره مرحله دوم چه می‌گوید؟

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و آخرین اصلاحات آن در سال 1386، مرحله دوم انتخابات مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که یک یا چند نفر از داوطلبان، اکثریت حداقل یک چهارم آرا را به دست نیاورند. پیش از اصلاح این قانون ملاک انتخاب نمایندگان کسب اکثریت یک سوم مجموع آرای حوزه‌های انتخابیه بود. بر مبنای قانون جدید، از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک چهارم آرا را در مرحله اول به دست نیاورند، فقط به تعداد 2 برابر نمایندگان مورد نیاز و از میان کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد. وزارت کشور نیز با هماهنگی شورای نگهبان، زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها