بافت تاریخی شهر کرمان مملو از خانه‌های قدیمی ‌و کوچه پس‌کوچه‌هایی است که برای کرمانی‌ها یادآور روزگار گذشته و روابط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن است، اما هم‌اکنون این کوچه‌ها و خانه‌ها ساکنانی جز افاغنه مهاجر به شهر کرمان ندارند و از آن روابط و سنت‌های غنی بافت قدیم شهر خبری نیست، زیرا ساکنان این منطقه از شهر برای دوری از تبعات اجتماعی حضور افاغنه و همچنین به دلیل خراب شدن اکثر این خانه‌ها و بی‌توجهی‌های صورت گرفته آپارتمان‌نشین شده‌اند.
کد خبر: ۴۵۶۵۱۱

به گزارش مهر، بافت قدیم شهر کرمان هم‌اکنون مملو از خانه‌های متروک شده است که به مرور در حال نابودی کامل هستند و با این که برخی استان‌ها اقدام به مرمت نمادین خانه‌های تاریخی می‌کنند در کرمان هنوز هیچ خانه‌ای مرمت نشده است در حالی که معماری غنی و زیبای این منازل تاریخی چشم هر بیننده را خیره می‌کند.

استاندار کرمان چندی پیش با اشاره به وضعیت بافت تاریخی شهر کرمان از بروز چنین وضعیتی ابراز تاسف کرد.

اسماعیل نجار دلیل بروز این امر را در بافت تاریخی کرمان انجام غیراصولی کار در بافت تاریخی شهر عنوان کرد و خواستار بازنگری در این بخش از شهر تاریخی کرمان شد.

وی گفت: یکی از مشکلات در این بخش محدودیت‌های ثبت تاریخی این قسمت از شهر است در حالی‌که برخی از خانه‌هایی که ثبت شده اند حتی 40 سال قدمت نیز ندارند.

وی با اشاره به لزوم اصلاح روند کند بهسازی این قسمت از شهر گفت: حضور افاغنه نیز مزید بر علت شده است.

در همین حال سرپرست میراث فرهنگی استان کرمان نیز لزوم اصلاح حریم بناهای تاریخی در این بخش از شهر را ضروری دانست. هادی ایرانمنش گفت: برای احیای بافت تاریخی کرمان باید تمام دستگاه‌های مرتبط یاری کنند، چون عمران شهری بر عهده میراث فرهنگی نیست و در این میان میراث نیز باید به گونه‌ای عمل کند که مانعی برای عمران شهر نباشد.

در این خصوص همکاری لازم صورت خواهد گرفت و در این میان باید بافت تاریخی شهر را نیز حفظ و نگهداری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها