سخنگوی وزارت امور خارجه در باره نتایج سفر بازرسان آژانس انرژی اتمی به تهران گفت: سفری را که هیأتی از آژانس به سرپرستی آقای ناکات معاون مدیرکل به ایران داشت در چارچوب همکاری های معمول با آژانس و موضوعی طبیعی می دانیم.
کد خبر: ۴۵۵۷۷۸

به گزارش واحد مرکزی خبر؛رامین مهمانپرست امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران افزود: همکاری ما با آژانس به صورت شفاف ادامه دارد و می تواند هم به شناخت بهتر آژانس از فعالیت های ما و هم در زمینه سازی تأمین حقوق ما در این بخش کمک کند.چ

وی اضافه کرد: این سفر در فضایی مثبت صورت گرفت ، گفتگوهای خوبی وجود داشت و توافق شد مذاکرات ادامه یابد و در روزهای دوم و سوم اسفند با سفر مجدد این هیأت ،‌ بحث ها پیگیری شود.

مهمانپرست درباره ادامه مذاکرات با کشورهای1+5 نیز گفت: همان طور که بارها اعلام کرده ایم از مذاکرات همه جانبه حول نقاط مشترک که فضای مثبت تعامل و همکاری را دنبال کند استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این باره که اعلام شده است خانم اشتون نامه‌ای به آقای جلیلی نوشته ولی پاسخی دریافت نکرده است گفت: البته آقای جلیلی به زودی نامه ای در پاسخ به نامه خانم اشتون ارسال خواهد کرد و فکر می کنم با اقدامی که خانم اشتون باید انجام دهد می توانیم به سمت تعیین تاریخ و محل اجلاس بعدی حرکت کنیم .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نتیجه عملی تحریم ها ، عزم ملت ایران برای دسترسی به اهداف بزرگ خود است.

رامین مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تحریم های امریکا علیه ایران افزود: تحریم هایی که کشورهای غربی و مقامات امریکایی دنبال می کنند موضوع جدیدی نیست و30 سال سابقه دارد.

وی گفت: این تحریم ها اقدامی خصمانه تلقی می شود و نشان دهنده این است که غربی ها به ویژه آمریکایی ها هنوز ملت ما را نشناخته اند و با ویژگی های شخصیتی ، تاریخی و تمدنی این ملت آشنا نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اگر قرار باشد برای توقف پیشرفت کشوری و برای جلوگیری از دسترسی او به حقوق خود  فشارهای غیرمنطقی و روش های غیرانسانی دنبال شود ، ملت ما حتماً پاسخ مطلوب آنها را خواهد داد.

مهمانپرست گفت: نتیجه عملی اینگونه اقدامات عزم و اراده ملت ایران برای دسترسی به اهداف بزرگ خود در چارچوب منافع ملی و حقوق ملت و کشور خود خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار درباره همراهی برخی کشورها با تحریم ها گفت: اینکه کشورهای دیگری بخواهند با اینگونه فشارها همکاری کنند باید بدانند منافع ملی خود را قربانی اهداف سیاسی نامشروع کشورهای غربی و امریکایی ها می کنند و در نهایت خود آنها متضرر خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم در عین حال افزود: نتیجه تحریمی که پایه و اساس منطقی ندارد و برای پیگیری اهداف سیاسی کشورهایی که خصومت آنها با ملت ما روشن است دنبال می شود ، حرکت سریع تر ملت در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.

بیگانگان در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکنند

خبرنگاری پرسید؛ هفته های گذشته امریکا با گروه طالبان در قطر مذکراتی داشته و نخست وزیر پاکستان به همین منظور به قطر سفر کرده است ، نظر شما درباره مذاکراتی که امریکا با گروه طالبان داشته است چیست؟

مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث هایی که مربوط به افغانستان می شود و تلاش هایی که امریکایی ها دارند صورت می دهند نشان دهنده این است که همچنان به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای مختلف از جمله افغانستان هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نتیجه 9 سال حضور آنان در افغانستان به اینجا منجر می شود که شعارهایی که مقامات امریکایی می دادند برای مقابله با افراط گرایی و بحث هایی که به بهانه آن به افغانستان وارد شدند، فقط بهانه ای برای مداخلات نظامی انها بوده است.

وی گفت: آن مسئله‌ای که مطلوب امنیت منطقه است و به نفع مردم افغانستان و مردم کشورهای منطقه خواهد بود این است که کشورهایی که متعلق به منطقه نیستند بهتر است به کشورهای خودشان برگردند و دست از مداخلاتشان در امور داخلی کشورها بردارند.

مهمانپرست ادامه داد: حتماً ملت بزرگ افغانستان و مسئولان آنها از ظرفیت لازم برای اداره کشورشان به شکل مطلوب برخوردارند و به بهترین شکل می توانند مشکلات را در فضایی داخلی و گفتگوهای افغانی، افغانی دنبال کنند و نیازی به این مداخلات توسط کشورهای دیگر وجود ندارند.

همین خبرنگار در ادامه پرسید: بعد از برگزاری اجلاس بیداری اسلامی، هیئتی از جوانان مصری که در این اجلاس شرکت کرده بودند پس از بازگشت به قاهره دستگیر شدند نظر شما چیست؟

مهمانپرست در پاسخ افزود: فکر نمی کنم خبر شما درست باشد و  تا انجایی که ما اطلاعات داریم هیچ دستگیری، بازداشت و مشکلی نبوده و صورت نگرفته است.

وی گفت: مسئله ای در گمرک برای بازدید وسایل مسافران صورت می گیرد که این عادی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فکر می کنیم رفت و آمد قشرهای مختلف مردم درکشورهای منطقه و ارتباط آنها با یکدیگر می تواند بسیار مفید باشد و می تواند در فضایی که در منطقه ما بوجود آمده است و با وجود موج بیداری که در آن قرار گرفته ایم مردم به یکدیگر نزدیکتر  شوند.

 تحریم نفتی ایران بیش از هر کسی به زیان مردم اروپاست

در ادامه خبرنگار دیگری از مهمانپرست درباره طرح مجلس برای توقف فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی در واکنش به تحریم خرید نفت ایران در اتحادیه اروپا پرسید که وی در پاسخ گفت: فکر می کنم بیش از هر کسی مردم کشورهای اروپایی دچار زیان خواهند شد و جای تأسف و تعجب دارد که چطور مسئولان کشورهای اروپایی بدون در نظر گرفتن وضع مردم کشورهای خود وارد مسیری می شوند که مردمشان را دچار فشار کنند.

وی ادامه داد: در حالی که مردم اروپا با بحران های جدی اقتصادی و اجتماعی روبه رو هستند، تعجب آور است که وارد کردن آنان در بحران های دیگر در دستور کار مسئولان کشورهای اروپایی قرار می گیرد.

رامین مهمانپرست با بیان این که کشورهای اروپایی باید پاسخگوی افکار عمومی خود باشند گفت: ورود به بازی های سیاسی و تسلیم شدن به فشار مقامات آمریکایی ، کشورهای اروپایی را در مسیری وارد می کند که امنیت و رفاه مردم این کشورها به خطر می افتد.

مهمانپرست گفت: فکر می کنم پاسخ این سؤالات را باید کشورهای اروپایی بدهند که شروع کننده این اقدامات هستند و امنیت اجتماعی و اقتصادی مردم خود را با اقدامات نسنجیده به خطر می اندازند.

وی اضافه کرد: نمایندگان ملت ما اقداماتی در دستور کار دارند و طبیعی است که اگر کشورهایی به دنبال خصومت ورزی با ما باشند واکنش هایی در پی داشته باشد.

استقبال از هر اقدامی برای آشتی گروه های فلسطینی
    
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: هر اقدامی که به شکل مقدماتی وحدت ، نزدیکی و آشتی میان مردم و گروه های فلسطینی را در پی داشته باشد حتماً مورد استقبال خواهد بود.

رامین مهمانپرست در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره امضای توافقنامه دوحه ، مواضع کشورمان را درباره فلسطین کاملاً روشن دانست و افزود: باید به سمتی حرکت کرد که همه مردم فلسطین در تمام سرزمین اصلی خود بتوانند مستقر شوند و در فضایی کاملاً آزاد با انتخاباتی سراسری دولتی را که بتواند نمایندگی این ملت بزرگ را به عهده بگیرد تشکیل دهند.

وی گفت: این هدف مطلوبی است که همه باید در پی آن باشند و برای رسیدن به این هدف نهایی مردم و گروه های فلسطینی باید در کنار هم قرار گیرند و آشتی میان خود را پیگیری کنند.

ایران آماده همکاری با کشورهای دوست در فعالیت های صلح آمیز هسته ای

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای در کشورهای دوست ، آماده گفتگو و همکاری هستیم.

رامین مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر خواست قطر برای گفتگوی جدی با ایران در زمینه فعالیت های هسته ای افزود: فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان چارچوب کاملاً روشن و مشخص دارد و بر اساس حقوق تعریف شده ملت ایران و معاهده ان پی تی است.

وی گفت: اگر کشورهای دوست مایل باشند از توانایی کشورمان در عرصه هسته ای برای پیشرفت خود استفاده کنند حتماً آماده گفتگو و همکاری هستیم.

مهمانپرست افزود: همواره اعلام کرده ایم کشورهای علاقه مند استفاده از توانایی های جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت و توسعه خودشان ، می توانند همکاری ما را مد نظر قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها