سوریه 190 زندانی سیاسی را آزاد کرد

یک روز پس از اعلام عفو عمومی در سوریه از سوی بشار اسد رئیس‌جمهور، حدود 190 زندانی سیاسی در این کشور آزاد شدند. به گزارش ایسنا، طبق فرمان اسد، تمامی افرادی که در جریان بحران 10 ماه اخیر در این کشور بازداشت شده‌اند، آزاد خواهند شد.
کد خبر: ۴۵۲۶۱۳

به جز 190 زندانی یادشده، قرار است افراد دیگری نیز به مرور آزاد شوند. عفو عمومی اسد شامل حال کسانی خواهد بود که در تظاهرات‌ صلح‌آمیز شرکت کرده یا بدون مجوز، سلاح یا مهمات داشته و اکنون آن را تحویل دهند. ناظران اتحادیه عرب مستقر در دمشق با ابراز خرسندی از این اقدام گفتند اعطای عفو به زندانیان سیاسی طبق پروتکل‌ امضا شده میان سوریه و اتحادیه عرب نشانه پایبندی دولت اسد به این توافق است.

پیش‌بینی می‌شود طبق این پروتکل بیش از 2000 زندانی در سوریه آزاد شوند. دمشق پیش از این حدود 3500 زندانی دیگر را نیز آزاد کرده است.

از سوی دیگر، جعفر کبیده، رئیس یکی از گروه‌های ناظران اتحادیه عرب در سوریه اعلام کرد در چند روز آینده ناظران اتحادیه عرب در سوریه نشستی را با محمود مصطفی الدابی، رئیس هیات ناظران این اتحادیه برگزار می‌کنند تا هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شود. وی گفت: این نشست قبل از نشست اتحادیه عرب خواهد بود که قرار است روز یکشنبه آینده در قاهره برگزار شود و گزارش نهایی ماموریت ناظران عرب را بررسی کند.

روز یکشنبه معلوم خواهد شد آیا ماموریت ناظران یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت یا همین جا به پایان می‌رسد. به گفته نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست موضوع اعزام نیروی نظامی به سوریه نیز بررسی خواهد شد. علاوه بر دولت قطر تعدادی از شخصیت‌های عربی از جمله عمروموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب خواستار اعزام نیروی نظامی به سوریه شده‌اند.

از سوی دیگر، به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری العالم، سوری‌ها درخواست شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر برای اعزام نیروهای نظامی عربی به سوریه را رد و چنین اقدامی را محکوم کردند. ناظران نیز گفتند این درخواست امیر قطر فراتر از ماموریت هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه است. گفته می‌شود در سطح مردمی نیز بر موج محکومیت درخواست‌ها برای دخالت در امور داخلی سوریه افزوده می‌شود.

در چنین شرایطی، یکی از مسوولان اتحادیه عرب گفت در حال حاضر مساله فرستادن ناظران بیشتر از سوی این اتحادیه به سوریه منتفی شده است. در یک خبر دیگر اعلام شد سوریه با ورود خبرنگاران 147 رسانه عربی و خارجی به این کشور موافقت کرده است. خبرنگاران 90 رسانه خارجی نیز درحال حاضر در سوریه به طور مداوم در حال فعالیت هستند. این رخدادها در حالی صورت می‌گیرد که انفجار روز یکشنبه بمبی در مسیر حرکت خودروی حامل کارگران نساجی در شهر ادلب در شمال غرب سوریه 6 کشته و 16 زخمی برجا گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها