برخی مسوولان ابراز امیدواری می‌کنند که طرح بیمه معتادان از سال آینده اجرا شود

یارانه درمان به جای بیمه معتادان

سنگ بزرگی نیست که بشود بزرگی‌اش را بهانه نزدنش کرد! ماجرای بیمه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد است که از حدود 2 سال پیش، مسوولان سازمان‌های گوناگون، در زمان‌های مختلف، حرف یکدیگر را درباره عملی بودن یا نبودنش نقض می‌کردند و حالا کار به جایی رسیده است که در یک روز معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول اجرایی‌شدنش را در سال آینده می‌دهد و مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی می‌گوید عملی نیست!
کد خبر: ۴۵۲۵۹۷

امسال که به اسفند برسد این قول 2 ساله شده است؛ قولی که نخستین‌بار از سوی طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد و در آن به معتادان وعده داد اگر عزمشان را برای درمان اعتیادشان جزم کنند، ستاد هم به یاریشان می‌آید و با بیمه‌کردنشان از سنگینی بار هزینه‌های درمانشان می‌کاهد.

او وعده داد که تا پایان همان سال، معتادان بیمه خواهند شد اما وزارت رفاه بلافاصله با این طرح مخالفت کرد و پس از مدتی اصرار و پیگیری رسانه‌ها، خانواده‌های معتادان و البته ستاد مبارزه با مواد مخدر، آن را مشروط به تامین اعتبار دانست.

وزارت رفاه در شرایطی عملی کردن این وعده را مشروط کرد که در واقع، بیمه معتادان امری اختیاری برای این وزارتخانه محسوب نمی‌شد، بلکه مسوولیتی قانونی بود که مسوولان وقت آن سازمان فراموشش کرده بودند، چرا که بر اساس تبصره 2 ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه در آن زمان قانونا موظف شده بود معتادان بی‌بضاعت را تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار دهد و دولت هم مکلف شده بود هر سال در لوایح بودجه اعتبارات لازم را برای این مساله پیش‌بینی و تامین کند.

با این همه طرح بیمه معتادان از آن زمان مسکوت ماند تا این که وزارت رفاه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شد و بالاخره در شهریور امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر، نامه‌ای به وزارتخانه جدید نوشت و در آن درخواست کرد که موضوع بیمه معتادان را در شورای عالی بیمه مطرح کند اما از آنجا که تاریخ دقیق جلسه شورای بیمه مشخص نبود به این نامه هم ترتیب اثری داده نشد.

چندی پیش «جام‌جم» با انتشار گزارشی بار دیگر ماجرای بیمه معتادان را به مسوولان رسانه‌ها یادآوری کرد. هرچند در این گزارش سیدعبدالله عمادی، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرده بود که در صورت تصویب برگزاری جلسه شورای عالی بیمه، به این موضوع هم رسیدگی می‌شود و اگر تصویب شود این وزارتخانه می‌تواند به شرط تامین بودجه لازم در سال 91، در ماه‌های باقیمانده امسال، بیمه‌ها را ملزم به تحت پوشش قرار دادن معتادان کند، اما در همان زمان هم برخی کارشناسان غیروابسته به دولت می‌گفتند دلیل بی‌رغبتی و تعلل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیگیری مساله بیمه معتادان این است که بودجه و اعتبارات لازمی که برای ماده 15 قانون اصلاحیه مواد مخدر دولت موظف به تامینش شده، هنوز فراهم نشده است.

بیمه معتادان، سال آینده؟

پس از انتشار گزارش «جام‌جم» و با بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها درباره بیمه معتادان، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در گفت‌وگویی رسانه‌ای از بیمه معتادان پس از ترک کردنشان خبر داد، در حالی که واضح است مساله اساسی معتادان تامین هزینه‌های آنها در طول درمان است و طبیعی است که اگر پس از درمان کار پیدا کنند بیمه نیز می‌شوند و دیگر نیازی به قول وزیر کشور درباره بیمه شدنشان ندارند.

از سوی دیگر دیروز عمادی که پیشتر در گفت‌وگو با «جام‌جم» مدعی شده بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قادر است شرکت‌های بیمه‌گذار را وادار به تحت پوشش قرار دادن معتادان کند به فارس گفت: اجرای هر طرح نیازمند اعتبارات و بودجه است و با رایزنی‌های انجام شده، بیمه درمان معتادان بهبود یافته در سال آینده اجرا می‌شود.

او درباره بیمه معتادان بهبودیافته نیز تصریح کرد: در حال حاضر آیین‌نامه‌های این بیمه تهیه شده است و احتمالا این بیمه در سال آینده برای معتادان بهبودیافته و پاک شده اجرایی می‌شود.

بیمه معتادان؟ اصلا ممکن نیست!

تقریبا در همان زمانی که عمادی در فارس از اجرایی شدن بیمه معتادان در سال آینده خبر می‌داد، فرید براتی‌سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به ایسنا گفت: شرکت‌های بیمه‌گذار زیر بار هزینه‌های بالای بیمه درمانی معتادان نمی‌روند و اگر این اعتبار تامین شود تنها محدود به خدمات دارویی است.

آن‌طور که این مسوول گفته است برآوردی ساده در ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه ثابت می‌کند بیمه درمان اعتیاد، 180 میلیارد تومان هزینه دربر دارد و خدمات روانشناختی و مددکاری اجتماعی را شامل نمی‌شود، در حالی که این نوع درمان‌های غیردارویی به اندازه درمان‌های دارویی و حتی بیشتر از آنها برای معتادان لازم است.

او توصیه کرد: مسوولان به جای پیگیری مساله بیمه معتادان، طرح پرداخت یارانه درمانی معتادان را پیگیری کنند، چرا که اختصاص یارانه به درمان معتادان به عدالت نزدیک‌تر است و هنگامی که تمام معتادان از بیمه درمانی برخوردار می‌شوند، افراد محروم و مرفه در برخورداری از این بیمه برابر می‌شوند، اما یارانه درمان با انجام فعالیت‌های مددکاری تنها به محرومان اختصاص پیدا می‌کند.

براتی تاکید کرد: در عین حال می‌توان هنگام پرداخت یارانه به مراکز آنها را به سمت درمان‌های غیردارویی که هدف اصلی در درمان اعتیاد است، سوق داد.

به گفته او پیشنهاد استفاده از یارانه‌های درمان به جای بیمه درمانی هم‌اکنون از سوی سازمان بهزیستی به دفاتر آسیب‌های اجتماعی و بیمه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است.

هر چند براتی‌سده اعتقاد دارد عملی شدن طرح پرداخت یارانه درمان باعث می‌شود فقط معتادان بی‌بضاعت از خدمات خاص استفاده کنند و باقی‌مانده هزینه‌های درمانشان را از جیب بپردازند، اما این مسوول نکته‌ای ظریف را در نظر نگرفته است؛ معتادان، معمولا زمانی تصمیم به ترک می‌گیرند که بی‌بضاعت شده باشند و نیازمند دستگیری هستند و به این ترتیب، تقسیم کردن معتادان به دو گروه بی‌بضاعت و مرفه منطقی نیست.

از سوی دیگر، اگر این طرح پذیرفته شود، بار دیگر همچون طرح قبلی وارد دوره انتظار و مسکوت ماندن و رد و قبول از سوی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون و وعده‌دادنش به آینده می‌شود و به این ترتیب، احتمالا باید دو ـ سه سال دیگر بحث دستگیری از معتادان در حال درمان معلق شود و احتمالا پس از آن هم مسوولی دیگر از سازمانی دیگر، طرحی جدید را ارائه خواهد داد و باز هم همان چرخه تکرار می‌شود.

مریم یوشی‌زاده ‌‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها