رییس جمهور:

ایران جزو چند کشور پاک جهان است

رییس جمهور صیانت ازمحیط زیست را مسئولیت همگانی دانست و با بیان این که جمهوری اسلامی ایران جزو چند کشور پاک جهان است گفت: باید در خصوص محیط زیست در مقاس و تراز جهانی کارکرد.
کد خبر: ۴۵۲۵۸۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم رونمایی از محصولات خودروسازان با استاندارد یورو4 که در پارک پردیسان برگزار شد، صیانت از محیط زیست را مسئولیتی همگانی دانست و اظهار داشت: در گذشته موضوع محیط زیست به عنوان یک امر ملی و همگانی به رسمیت شناخته نمی‌شد اما از زمانی که یک مسئولیت عمومی در خصوص محیط‌زیست در کشور شکل گرفت، کارها با سرعت بیشتری در راستای صیانت از محیط زیست انجام شد.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت وضرورت اصلاح صنایع آلاینده در کشور گفت: باید به نقطه ای برسیم که کل صنعت ایران ، ‌صنعت سبز باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه سوخت خودروها باید سالم باشد و از سوی دیگر حداقل آلودگی‌ها را تولید کند، اظهار داشت: خوشبختانه امروز پالایشگاه‌های کشور به لحاظ کیفی و کمی ارتقاء خوبی پیدا کردند و بنزین و گازوئیل با کیفیت تری تولید می شود که امیدواریم ظرف دوسال آینده کل سوخت مصرفی کشور به تراز بالای جهانی برسد.

رییس جمهور در ادامه تولید خودروهای مناسب را مورد تاکید قرار داد و گفت: مکانیزم خودروهای موجود متأسفانه آلودگی‌های زیادی را ایجاد می‌کند اما با همت متخصصان و مهندسین کشورمان خودروهای مناسبی در راستای کاهش آلودگی و تولید گازهای سمی طراحی و تولید شده که این شروع را باید به فال نیک گرفت.

دکتر احمدی نژاد در ادامه خطاب به وزارتخانه‌ها و شرکت‌هایی که با تولید سوخت و خودرو سر و کار دارند، گفت: باید با سرعت بیشتر در راستای تولید محصولات باکیفیت بالا و کاهش آلاینده‌ها فعالیت کرد تا بتوانیم به استانداردهای روز دنیا دست پیدا کنیم.

دکتر احمدی‌نژاد موضوع خودکفایی بنزین و گازسوز شدن خودروها را مورد اشاره قرارداد و اظهار داشت: زمانی که در سال‌های 86-85 موضوع تولید سوخت پاک و خودکفایی در تولید بنزین مطرح شد، برخی می‌گفتند مگر می توان طی پنج سال، هشت پالایشگاه ساخت و مگر می‌شود در مقیاس میلیونی کار کرد؟ و زمانی که قرار شد خودروها گازسوز شود و یک میلیون و دویست هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود، مخالفت‌های بسیاری صورت گرفت اما وقتی عزم ملی در خصوص اجرای این دو طرح شکل گرفت، دیدیم که این طرح‌ها به بهترین شکل در کشور اجرایی شد بنابراین می‌شود.

وی با بیان اینکه50 درصد آلودگی اصلی محیط زیست در جهان توسط دو کشور ایجاد می‌شود گفت: متاسفانه هر چه کنوانسیون، قرارداد و تعهد در زمینه توجه به محیط‌زیست منعقد می شود آنها زیربار نمی روند درحالی که همه در قبال محیط زیست مسوول هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آلودگی ایجاد شده از طریق سوخت گرمایشی و سرمایشی منازل و اماکن تجاری اشاره کرد و خاطر نشان کرد: وقتی حرف از آلودگی به میان می‌آید مشکل اصلی را به گردن سازمان حل و نقل می‌اندازند در حالی که حمل و نقل فقط 14 میلیون لیتر سوخت مصرف دارد.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: در حال حاضر 2.5 میلیون خانه و اماکن تجاری در تهران وجود دارد که تقریباً 50 میلیون لیتر یعنی چندین برابر حمل و نقل در کشور سوخت مصرف می‌کنند از این‌رو اگر بتوان مشعل‌ها را تنظیم و یا اصلاح کرد قطعاً میزان مصرف سوخت نیز پایین خواهد آمد که در این راستا دولت آمادگی هر گونه همکاری حتی پرداخت یارانه را دارد.

رییس‌جمهور خطاب به مسئولین مربوطه گفت: باید تلاش شود در این زمینه کارهای خوبی صورت گیرد به طوری که اگر قرار است مشعل‌ها عوض و یا تنظیم شود، دولت آمادگی پشتیبانی آن را دارد زیرا اگر با تنظیم و یا تعویض مشعل‌ها، فقط 30 درصد کاهش مصرف ایجاد شود، موجب کاهش 40 تا 50 درصدی هزینه‌ها خواهد شد که همین امر به نفع مردم است.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به موضوع تعریف استاندارد در داخل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: باید فصل جدیدی در محیط زیست با عنوان استاندارد محیطی باز شود چرا که میزان آلایندگی و شرایط زیست محیطی هر کشور و یا هر شهر با کشور دیگر فرق می‌کند از این‌رو مجموعه‌ای باید ایجاد شود که این استانداردها را تعریف و به تولید کنندگان داخلی ارائه کند.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو چند کشور پاک جهان است، گفت: باید تلاش کنیم تا پاک‌ترین کشور جهان باشیم و از آنجایی که ایران مرکز فرهنگ، تمدن، ارزش‌های انسانی و علم می‌توانیم اصلی‌ترین کانون جوشش‌های فرهنگی و تمدنی در جهان می‌باشد، از این‌رو دست به دست هم می توانیم محیطی سالم و پاکیزه را ایجاد کنیم.

وی در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: همزمان با ورود این ریزگردها به داخل کشور در برخی از استان‌ها شاهد مشکلات فراوانی هستیم که از نظر روحی و روانی مشکلات سنگینی را برای مردم آن مناطق ایجاد می‌کند بنابراین سازمان محیط زیست باید این موضوع را با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری کند.

دکتر احمدی نژاد گفت:‌ ملتی که تصمیم بگیرد، کاری را به انجام برساند، آن کار شدنی است پس باید تلاش کنیم و با همت و دست به دست هم به سوی ایران عزیز قدرتمند و پاک حرکت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها