پس از درگیری‌های خونین دسامبر ۲۰۱۱ در قزاقستان، انتخابات پارلمانی این کشور پیش از موعد برگزار شد. حزب حاکم ۲۰ سال است تمامی کرسی‌های پارلمان را در دست دارد و شواهد تقلب در این انتخابات نیز بارز است.
کد خبر: ۴۵۱۹۹۶

به گزارش دویچه وله، مردم قزاقستان روز یکشنبه 15 ژانویه  به پای صندوق‌های رأی رفتند تا بعد از درگیری‌های خونین ماه دسامبر ۲۰۱۱، نمایندگان پارلمان را انتخاب کنند.

کارشناسان و شاهدان عینی می‌گویند نشانه‌های تقلب در این انتخابات نیز آشکارا به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود بار دیگر حزب حاکم این کشور«نور اوتان» برنده‌ اکثریت کرسی‌های پارلمان شود.

حزب حاکم قزاقستان در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ در پی اعلام نتایج شگفت‌انگیز آرا، برنده‌ تمام ۱۰۷ کرسی پارلمان این کشور شد. حتی یک نماینده از دیگر احزاب به پارلمان راه نیافت. این نتیجه‌ یکطرفه اعتراضات شدیدی را در شهرهای مختلف قزاقستان در پی داشت.

قرار بود انتخابات در ماه اوت ۲۰۱۲ برگزار شود، با این‌حال بعد از اعتصاب‌ها و درگیری‌های خونین ماه دسامبر سال ۲۰۱۱، نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور کشور زمان انتخابات را جلو انداخت.

در درگیری‌های ماه گذشته‌ این کشور که بعد از اعتصاب کارگران صنعت نفت آغاز شد، دست‌کم ۱۶ نفر کشته شده و صدها تن زخمی شدند. در پی این درگیری‌ها، رییس‌جمهور قزاقستان با اعلام "وضعیت اضطراری" ۲۰ روزه محدودیت‌های منع تردد در شهر نفت‌خیز جانائوزن را وضع کرد. این مقررات تا روز پنجم ژانویه ۲۰۱۲ برقرار بود.

برای اولین‌بار حزب حاکم کشور تضمین کرده است که حتی اگر آرای دیگر احزاب به حد نصاب هفت درصد نرسد، این احزاب در پارلمان نماینده داشته باشند.

درگیری‌های ماه دسامبر ۲۰۱۱ شدیدترین درگیری بود که میان معترضان و نیروهای دولت نورسلطان نظربایف رخ داد. وی مدت ۲۰ سال است رییس‌جمهور و قدرت بلامنازع این کشور نفت‌خیز است.

وعده‌ «آرامش و صلح» بعد از انتخابات

از میان هفت حزب رسمی که در قزاقستان فعالیت می‌کنند و در انتخابات شرکت کرده‌اند، تنها یک حزب منتقد جدی دولت نظربایف و سیاست‌های حزب حاکم «نور اوتان» محسوب می‌شود.

رییس این حزب اپوزیسیون و دیگر چهره‌ شاخص این حزب، که یکی از تحلیل‌گران سیاسی شناخته‌شده‌ قزاقستان است، هر دو به اتهام "فساد مالی" رد صلاحیت شده‌اند.

رییس‌جمهور قزاقستان در نطق تلویزیونی خود به مناسبت روز انتخابات پارلمانی وعده داده است که «انتخاباتی سالم» برگزار خواهد کرد و گفته است بعد این انتخابات، «آرامش و صلح» به کشور بازخواهد گشت.

دولت نظربایف در ۲۰ سال گذشته به موفقیت‌های اقتصادی چشمگیری دست پیدا کرده و توانسته روابط تجاری گسترده‌ای با کشورهای مختلف برقرار کند. با این‌حال در همه‌ این سال‌ها سرکوب و سانسور معترضان و منتقدان با شدت در این کشور ادامه داشته است.

نظربایف با جلو انداختن زمان انتخابات پارلمانی در پی آن است که بار دیگر مخالفت‌ها و امور کشور را کنترل کرده و شهرت قزاقستان به عنوان کشوری امن و باثبات در حوزه‌ آسیای مرکزی را حفظ کند.

رییس‌جمهور ۷۱ ساله‌ قزاقستان سال گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، مدعی شد بار دیگر بیش از ۹۵ درصد آرا را کسب کرده است.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع آزادی بیان این انتخابات را «ناسالم و غیررقابتی» توصیف کرده و گفته بودند شواهد بسیاری وجود دارد که تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را ثابت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها