بحث هوشمندسازی مدارس هم از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش است که در سال‌های اخیر پای ثابت اظهارات وزیر یا اخبار روابط عمومی‌ها بوده و تقریبا هفته‌ای نیست که خبری از هوشمند شدن چند مدرسه در شهر وروستایی منتشر نشود و مسوولان به آن مباهات نکنند که تا اینجا 3000 و اندی مدرسه در فلان استان هوشمند شده است و دست آخر همگی کف بزنند و با خیالی آسوده از هوشمندی مدارس مراسم قدردانی برگزار کنند.
کد خبر: ۴۵۱۸۳۷

هرچند در سال‌های اخیر ورود به دنیای مجازی اینترنت پاک و شستشو شده یا انواع دستگاه‌های رایانه‌ای شدت گرفته و بخشی از برنامه‌های نظام آموزش را تحت تاثیر قرار داده است اما بر اساس استانداردهای جهانی هوشمندسازی نظام آموزش تعریفی دارد که اندکی با رویه وزارت آموزش وپرورش ما متفاوت است.

خبرگزاری مهر در گزارشی به این تفاوت‌ها اشاره کرده و اعلام می‌کند: تاکنون 1390واحد آموزشی در مناطق مختلف شهر تهران هوشمند شده‌اند.

در استان‌های مختلف نیز از 100 تا 600 مدرسه هوشمند شده‌اند. منتها آنچه تحت این نام در دنیا مطرح است با نصب چنددستگاه رایانه و دسترسی به اینترنتی که یک روز وصل است و روز دیگر قطع یا سرعت ورود به اینترنت آنقدر کم است که دانش‌آموز ترجیح می‌دهد پنجره‌های مانیتور را ببندد و عطایش را به لقایش ببخشد، تفاوت بسیار دارد.

طبق استانداردهای جهانی در مدارسی که هوشمند می‌شوند، معلمان می‌توانند با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، برنامه‌های نرم‌افزاری و... دروس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش‌آموزان طراحی یا این‌که دروس موجود را تغییر داده و اصلاح کنند و دانش‌آموزان اغلب به جای کیف‌های مملو از کتب حجیم با کامپیوترهای کیفی یا همراه در سر کلاس درس حاضر می‌شوند.دانش‌آموزان هنگام ورود و خروج از مدرسه، با کارت دیجیتالی که در اختیار دارند، والدین خود را از ساعت آمد و رفت خود مطلع می‌کنند.

والدین دانش‌آموزان نیز می‌توانند با یک آموزش ساده به سیستم ارزشیابی مدرسه متصل شده و به این وسیله از وضعیت و روند پیشرفت تحصیلی فرزند خود آگاهی یابند و بالاخره این که دانش‌آموزان با داشتن یک رایانه در منزل همیشه با سیستم مدرسه خود در ارتباطند و مدارس هوشمند هیچ وقت تعطیل نیستند.

حالا این سوال مطرح است که چند درصد مدارس هوشمند شده ایران با این استانداردها انطباق دارند و در حالی که هر روز از هوشمندی مدارس خبر می‌رسد، چطور از ملاک‌های جهانی هوشمندسازی یک دنیا عقبیم؟

آوید طالبیان ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها