سایه ‌خبر

پیام آمریکا به سران آمریکای لاتین؛ یا ما یا احمدی‌نژاد

گسترش و تعمیق روابط کشورمان با آمریکای لاتین؛ سران کاخ سفید را نگران کرده؛ به‌طوری که واشنگتن با بازگشت به ادبیات دوران بوش (با ما یا علیه ما) از کشورهای آمریکای لاتین خواست که از تعمیق روابط با تهران دوری کنند. خبرگزاری فرانسه در اولین ساعات بامداد دیروز در خبری از واشنگتن اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا روز گذشته از کشورهای آمریکای لاتین خواست از گسترش و تعمیق روابط با ایران پرهیز کنند.
کد خبر: ۴۵۰۹۸۷

این درخواست ایالات متحده آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین و دیدارش از کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور اعلام شد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین به خبرنگاران گفت: ما به کشورهای دنیا می‌گوییم الان زمان مناسب برای تعمیق روابط اعم از روابط امنیتی و اقتصادی با ایران نیست. خبرگزاری فرانسه افزود: احمدی‌نژاد با هدف تقویت روابط با چند کشور متحد به آمریکای جنوبی سفر می‌کند و در این سفر با دشمنان ایالات متحده آمریکا همچون هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا ملاقات خواهد کرد.

انتقاد چین از استراتژی آمریکا

رسانه‌های چین به انتقادات خود از استراتژی دفاعی جدید آمریکا شدت داده‌اند. یکی از فرماندهان ارشد چین در مقاله‌ای در روزنامه حزب کمونیست آن کشور، آمریکا را به ایجاد تنش در شرق آسیا متهم کرد. وی چین و ایران را هدف اظهارات این هفته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد توسعه حضور نظامی آمریکا در آسیا خواند. خبرنگار بی.بی.سی در این باره گزارش داده است: از آنجا که این مقاله در چنین روزنامه مهمی و در صفحه اول آن چاپ شده، باید مورد تایید بالاترین سطوح قدرت در چین باشد. روزنامه حزب کمونیست چین از دولت آن کشور خواسته است که به مقابله با اقدامات آمریکا بپردازد و با تقویت توان حمله دوربرد خود، اثر بازدارندگی آمریکا را تقویت کند.

باراک اوباما روز پنجشنبه (5 ژانویه 2012) با حضور در ساختمان وزارت دفاع آمریکا، برنامه تغییرات استراتژیک در امور نظامی آن کشور را اعلام کرد.

در حالی که شمار نیروهای زمینی ارتش آمریکا کم خواهد شد، این کشور نیروی دریایی و هوایی خود را در منطقه آسیا تقویت خواهد کرد. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا پاییز گذشته گفته بود که منطقه آسیا نقطه کانونی استراتژی نظامی آینده آمریکا خواهد بود که هدفش کنترل ارتش کشورهایی مانند چین است، زیرا منطقه اقیانوس آرام برای آمریکا دارای «اولویت‌ کلیدی» است.

جوانفکر: خانه‌نشینی هوشمندانه بود

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور گفت: خانه‌نشینی چندروزه آقای احمدی‌نژاد هوشمندانه و دارای حساب و کتاب بود تا هجمه‌ها را به سوی رهبر معظم انقلاب خنثی کند و سکوت الهام‌بخش وحدت آقای احمدی‌نژاد نیز بر همین مبناست. به گزارش ایرنا، جوانفکر که مدیرعاملی موسسه مطبوعاتی ایران را بر‌عهده دارد، در نشستی با جمعی از فعالان رسانه‌های مجازی و وبلاگ‌نویسان گفت: اول این‌که این موضوع، خانه‌نشینی نبود؛ زیرا جنس احمدی نژاد هیچ سنخیتی با خانه نشینی ندارد. دوم این‌که تنها 7 روز مطرح است، نه 11روز که در این مدت جلساتی برگزار می‌شد و ملاقات آقای احمدی‌نژاد با رهبر معظم انقلاب نیز برقرار بود. وی افزود: این ‌کار آقای احمدی‌نژاد هوشمندانه بود. برخی برای القای حاکمیت دوگانه تحرکاتی انجام دادند که هیچ‌ مشابهتی با منویات رهبر معظم انقلاب نداشت و اقدام 7 روزه آقای احمدی‌نژاد برای خنثی‌ کردن برنامه این افراد بود.

احمدی‌نژاد در صدر خبرسازترین چهره‌های سال 2011

یاهو در یک نظرسنجی از میان 10 نفر از خبرسازترین چهره‌های سال 2011، آخرین آمار خود را ارائه داد.

عصرایران با اعلام این خبر افزود: تا به امروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان در رتبه نخست این نظرسنجی قرار دارد. وی تاکنون 43 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است. پس از احمدی‌نژاد، استیو جابز، موسس کمپانی اپل با 24 درصد و آیشواریا از فعالان سینمای هندوستان با 13 درصد در رتبه‌های بعدی این نظرسنجی قرار دارند. با توجه به این‌که احمدی‌نژاد تقریبا نیمی از آرا را از آن خود کرده است، پیش‌بینی می‌شود که وی به عنوان خبرسازترین چهره سال 2011 معرفی شود.

استقبال ‌از آزادی دریانوردان ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی 13 دریانورد کشورمان از دست دزدان دریایی سومالیایی توسط نیروهای آمریکایی استقبال کرد. به گزارش ایرنا، رامین مهمان‌پرست در این باره گفت:‌ تلاش برای رهایی دریانوردان از محاصره دزدان دریایی سومالی اقدامی انساندوستانه بوده و همه کشورها باید چنین تلاشی برای مقابله با دزدی دریایی داشته باشند. مهمان‌پرست با مثبت ارزیابی کردن این اقدام نیروهای آمریکایی افزود: همان‌طور که نیروی دریایی ایران تاکنون ملوانان سایر کشورها را از دست دزدان دریایی نجات داده است، همه کشورها مسوولیت دارند با توجه به توانایی‌هایی خود، برای مبارزه با دزدان دریایی تلاش کنند.

تکذیب دیدار مشایی با سفیر آمریکا

دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات احمد توکلی، نماینده تهران مبنی بر دیدار مشایی با سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل در یکی از سفرهای خارجی‌اش، این خبر را تکذیب کرد. به گزارش فارس، در این تکذیبیه آمده است: در پی انتشار خبری در یکی از سایت‌ها تحت عنوان «چرا مشایی با سفیر سابق آمریکا در اسرائیل دیدار کرده؟!» به اطلاع می‌رساند، خبر مذکور با هدف حاشیه سازی و تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن خدمات دولت خدمتگزار صورت می‌گیرد و قویا تکذیب می‌شود و انتشار شایعاتی از این دست مصداق نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی و برخلاف مصالح امنیت ملی کشور است. دفتر رئیس‌جمهور در ادامه افزوده است: ضمن تکذیب مجدد این شایعه حق هرگونه پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها