jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۴۵۰۶۳۵   ۱۸ دی ۱۳۹۰  |  ۱۷:۳۷

یک پروفسور فرانسوی شیوه درمانی جدیدی را با اتکا به سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با سرطان کشف کرد.

این پروفسور به نام «سونیا» در انستیتوی «گوستاو روس» فرانسه شیوه درمانی جدیدی را برای مبارزه کشف کرده است که بر اساس تحریک سیستم دفاعی بدن است.

سیستم دفاعی بدن تولید کننده «پادتن» است که با ویروس ها و باکتری ها مقابله می کند.

این پروفسور فرانسوی گفت: می توان سیستم دفاعی بدن را علیه سلول های سرطانی مثل ویروس‌ها و باکتری که به سادگی نمی‌توان آنها را کشف کرد، تحریک کرد.

وی به طور مشخص در این زمینه به مبارزه با سرطان ریه اشاره کرد.

سیستم ایمنی بخشی از بدن است که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آنها را برعهده دارد.

بدن با دو روش دفاع غیر اختصاصی و دفاع اختصاصی عوامل بیماری‌زا و بیگانه را از بین می‌برد و مانع بروز بیماری می‌شود.

دفاع غیر اختصاصی در برابر اغلب میکروب‌ها یکسان عمل می‌کند و نمی‌تواند میکروب‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد.

اجزای دفاع غیر اختصاصی شامل پوست، آنزیم «لیزوزیم» موجود در اشک، عرق و بزاق برای تخریب دیواره سلولی باکتری‌ها و لایه‌های مخاطی برای تخریب یا دفع میکروب ها است.

درصورتی که عوامل بیماری‌زا از سد دفاع غیر اختصاصی عبور کنند، با دفاع اختصاصی روبه‌رو می‌شوند.

در این مکانیسم، علاوه بر ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت‌ها نقش دارند که از سلول‌های بنیادین مغز استخوان حاصل می‌شوند. لنفوسیت‌ها به طور اختصاصی عمل می‌کنند، یعنی یک نوع خاصی از عوامل بیگانه را شناسایی و از بین می‌برند.(فارس)