روی شیشه برخی آژانسهای مسافرتی در کنار تبلیغ تور گردشگری استانبول، دبی، هند، اصفهان و شیراز برگه‌ای نصب شده با عنوان " فروش گوسفند زنده". برخی دیگر هم برای رونق دادن به کسب و کار خود لباس عروس، سالن مراسم و خدمات پذیرایی عرضه می کنند.
کد خبر: ۴۵۰۳۲۹

مدتی است تکه کارتن پاره ای که روی آن نوشته شده "دام زنده" از کنار جاده ها و خیابانها و از دست پسر بچه ها و پیرمردها گرفته شده و به دست آژانس دارانی که تور گردشگری می‌فروشند سپرده شده است تا آنها پشت شیشه آژانس خود نصب کنند، شاید از این طریق صنعت گردشگری ایران را رونق دهند!

اکنون بعد از سالها تلاش برای صنعت گردشگری، هزینه بودجه های فراوان برای تبلیغات تلویزیونی شبکه های خارجی و شرکت در نمایشگاههای بین المللی و در نهایت ناکام ماندن همه آنها، تعدادی ازآژانس‌داران و صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی در استانهای دور افتاده کشور در کنار فروش بسیار محدود تور گردشگری به کارهایی غیر از آنچه در اساسنامه شان قید شده می پردازند. آنها با فروختن دام زنده، فروش خدمات مراسم عروسی، اجاره سالن، ماشین عروس و یا حتی معامله زمین، اجاره و رهن خانه سعی می کنند با چنگ و دندان چراغ مغازه ای که نام آژانس گردشگری را بر سر درش نصب کرده اند روشن نگه دارند.

این آژانسها از آنجایی که در شهرهای دور افتاده قرار دارند در معرض دید منتقدان، کارشناسان گردشگری و از همه مهمتر بازرسان حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیستند به همین دلیل یا با نصب کاغذی پشت شیشه آژانس خود به صورت علنی اقدام به فعالیتهایی در کنار فروش تور گردشگری می کنند و یا اگر مشتری خود را بشناسند به صورت تلفنی می توان از آنها خدمات دریافت کرد.

در این آژانسها مسئولان فروش تور گردشگری، کارهای دیگری نیز دارند و متقاضی را برای دیدن خانه، گوسفند و یا سالن عروسی همراهی می کنند. برخی از آژانسها برای تبلیغ خدمات مراسم عروسی، بروشور و تقویم نیز چاپ می کنند و آنها را در اختیار زوج های جوان و مشتریان خود قرار می دهند.

وقتی گردشگری درآمدزا نیست ... 

مدیر یکی از آژانسهای مسافرتی در استان چهارمحال و بختیاری که به فروش گوسفند زنده در کنار فروش تور گردشگری مشغول است و نخواست نامی از او برده شود، گفت: مشتریهای خودم را دارم بنابراین لازم نیست به صورت علنی مانند برخی دیگر از همکارانم کاغذ نصب کنم چون ممکن است کارشناسان گردشگری ببینند و برایم پرونده درست کنند.

وی توضیح داد: وقتی آژانسهای مسافرتی هیچ منبع درآمدی ندارند و مردم برای رفتن به شهر دیگر از تورهای مسافرتی داخلی استفاده نمی کنند و یا حتی توان مالی رفتن به مسافرت خارج از کشور در اختیار عده محدودی از آنهاست چگونه انتظار دارید یک آ‍ژانس مسافرتی سالها در یک شهرستان دور افتاده فعالیت کند و تنها با فروش تور گردشگری اموراتش را بگذراند.

یکی دیگر از مدیران دفتر خدمات مسافرتی در استان لرستان که به معامله مسکن نیز می پرداخت گفت: مدتهاست که دیگر هیچ خبری در صنعت گردشگری ایران نیست از آن بدتر اوضاع آژانس های گردشگری شهرهایی غیر از تهران است که روز به روز بدتر می شود و کسی به فکر چگونگی اداره آنها نیست.

وی ادامه داد: استان تهران از آن دسته استانهایی است که ساکنان آن شروع کننده بسیاری از مسافرتهای داخلی و خارجی هستند شاید به این دلیل که توان مالی بهتری دارند و یا تبلیغات گردشگری برای آنها بیشتر است در هر حال در یک بررسی مشخص می شود که مبدا مسافرتهای داخلی و خارجی استانهایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شهرهای محروم دیگر نیست بلکه این ویژگی را در استانهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و ... می توان به وضوح یافت.

به نظر می رسد فروش خدمات غیر مرتبط با صنعت گردشگری برای بسیاری از آژانسهای مسافرتی در استانهای محروم کشور عادی است چرا که برخی از آنها از نصب پلاکارد و یا حتی ارائه اجناس تبلیغاتی برای فروش بهتر خدمات خود ابایی ندارد اما اینگونه خدمات را از برخی دیگر تنها می توان به صورت غیر مستقیم دریافت کرد با این حال تماس با متولیان گردشگری در برخی شهرستانهای واقع در استانهای چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و ایلام بی نتیجه ماند چون آنها از وجود چنین آ‍ژانسهایی در شهر خود اظهار بی اطلاعی می کردند!(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها