هر ساله جهان علم، رویدادهای فراوانی را تجربه می‌کند و اوج و فرودهای گوناگونی را پشت سر می‌گذارد. زمانی می‌شد پیشرفت‌های علمی یک سال را چون کارنامه‌ای دقیق به حساب آورد و فهرست کرد، اما این روزها این قافله آنقدر شتاب گرفته است که دیگر نمی‌توان خلاصه‌ای منسجم از آنها را در یک مقطع زمانی مشخص جمع‌آوری کرد.
کد خبر: ۴۴۹۱۶۱

بنابراین هر مروری که صورت گیرد، تنها نگاه به بخش کوچکی از رویدادهایی است که از پیش چشم ما گذشته است و در نتیجه، مراجع علمی مختلف تنها بر اساس سلیقه کارشناسان‌شان برترین دستاوردهای سال را اعلام می‌کنند.

به عنوان نمونه مجله تایم همانند سال‌های گذشته، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2011 به طبقه‌بندی
10 تحقیق و کشف برتر پزشکی در این سال پرداخت و درمان پیشگیرانه ایدز و تست خون برای پیشگویی مرگ را به عنوان اصلی‌ترین دستاوردها معرفی کرد.

مجله ساینس هم از جمله این مراجع است که در لیست برترین ابداعات و کشف‌های سال 2011 خود، ادعای کشف ذراتی با سرعت بالاتر از سرعت نور، اهدای جایزه نوبل به دانشمندی که از جهان رفته بود و کشف سیاره‌ای جدید با شباهت بیشتر از پیش به زمین را قرار داده است.

اما هنوز چند روز از اعلام این لیست نگذشته است که موجودیت بوزون هیگز که به عنوان ادعای کشف ذراتی
با سرعت بالاتر از سرعت نور در لیست برترین‌های ساینس منتشر شده بود، به واقعیت نزدیک شده است. پس از صرف یک دهه زمان و هزینه‌کردن 6 میلیارد پوند برای ساخته‌شدن برخورد دهنده بزرگ هادرون در مرز سوئیس ـ فرانسه، دانشمندان ماه گذشته احتمال دادند یکی از اصلی‌ترین اهداف تمامی این هزینه‌ها و زمان‌های صرف شده، یعنی بوزون هیگزا، به عنوان موجودیتی ثابت نشده که عامل ایجاد جرم در جهان شناخته می‌شود، شناسایی کرده‌اند. آزمایشگاه سرن با هدف برخورددادن ذرات بنیادین با سرعتی برابر سرعت نور به یکدیگر برای شبیه‌سازی شرایطی که در جهان اولیه حکمفرما بوده، شکل گرفته است. این در حالی است که 2 آزمایش انجام‌گرفته در این برخورددهنده بزرگ، شواهدی از ذره‌ای با جرم 125 گیگا الکترون ولت را نشان دادند که در نتیجه برخوردها به وجود آمده است. دانشمندان اعلام کردند این ذره می‌تواند همان بوزون هیگز معروف باشد. نشانه وجود چنین ذره‌ای مشاهده شده اما هنوز چیزی به اثبات نرسیده است. برای اثبات این پدیده، فیزیکدانان باید همچنان منتظر باشند. البته قافله علم چنان رشد سریعی پیدا کرده است که شاید زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید، موجودیت ذره‌ای که سرعتی بالاتر از سرعت نور دارد، به قطعیت رسیده باشد.

بهاره صفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها