نخست وزیر چین هنگام استقبال از همتای ژاپنی خود گفت، توکیو و پکن باید به‌جای رقیب بودن به سمت روابط دوستانه و مفید برای آسیا و جهان گام بردارند. به گزارش ایرنا، ون جیا بائو ضمن فراخوان همسایه خود به پایبندی در مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز و دوستی پایدار گفت: این روند با منافع مردم دو کشور و برای صلح، ثبات و شکوفایی آسیا مفید خواهد بود.
کد خبر: ۴۴۸۵۵۷

یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن که روز یکشنبه وارد پکن شد، در اولین سفر رسمی خود به چین پس از رسیدن به این مقام، با هو جین تائو رئیس‌جمهور، وو بانگ گوا رئیس کنگره و ون جیا بائو نخست وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر 2 روزه در حالی برنامه‌ریزی شده بود که دو کشور خود را برای گرامیداشت چهلمین سالگرد عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک در سال 2012 آماده می‌کنند.

رئیس‌جمهور چین در ملاقات با مقام ژاپنی چند بار بر گسترش روابط راهبردی تاکید کرد و گفت: ما هم نگرانی‌های مشترک داریم. وی به اجلاس آپک در ماه نوامبر اشاره کرد و افزود: این اجلاس می‌توانست فرصت خوبی برای تقویت روابط دو طرف و بحث و تبادل نظر درباره مسائل جهانی باشد. نخست‌وزیر چین نیز در ملاقات با همتای ژاپنی خود بر گسترش روابط دوجانبه اشاره و با وی درباره تحولات شبه جزیره کره بویژه پس از درگذشت کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی بحث و تبادل‌نظر کرد. همزمان بانک مرکزی چین باانتشار بیانیه‌ای طرف ژاپنی را به گسترش مبادلات اقتصادی بیشتر با استفاده از یوان (واحد پول ملی چین) بخصوص در بخش‌های مرزی تشویق کرد. در این بیانیه شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری مستقیم با استفاده از یوان در چین ترغیب شده‌اند. نودا نیز در جریان این سفر و در ملاقات با مقام‌های چینی به مساله هسته‌ای کره شمالی اشاره کرد. وی گفت: چین و ژاپن می‌توانند دراین باره همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند. نخست‌وزیر ژاپن عصر دیروز به سفر رسمی خود از چین پایان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها