مردم بم امروز در حالی هشتمین سالگرد زلزله ویرانگر این شهر را برگزار می کنند که با وجود نوسازی شهر کوچه های آن را خاک فرا گرفته است

بم در انتظار سینما و شهر بازی

8 سال پس از از وقوع زلزله 5 دی 82 که طی آن شهر بم و مناطق اطراف آن به تلی از خاک تبدیل و هزاران نفر از مردم این مناطق زیر آوار مدفون و یا بدون سرپناه شدند، امروز مردم شهر تاریخی بم در سالروز وقوع این زلزله دلخراش بر سر قبور عزیزان از دست‌رفته‌شان بر اثر زلزله در بهشت‌زهرای این شهر گرد هم می‌آیند و خاطرات خوش روزهای با آنهابودن را با دشواری‌ها و سختی‌هایی که پس از زلزله بر آنها گذشته پیوند می‌زنند.
کد خبر: ۴۴۸۴۱۶

این در حالی است که هنوز زخم‌هایی که بر روح و روان مردم بازمانده از زلزله بم وارد شده التیام نیافته و به‌رغم اقدامات انجام‌شده طی چند سال گذشته، شهر بم و مردم آن هنوز با کمبودها و مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از وقوع زلزله دلخراش شهر بم، تلاش‌های زیادی برای بازسازی این شهر صورت گرفت و با کمک‌های داخلی و خارجی و اعتبارات خوبی که توسط دولت اختصاص یافت، کار آواربرداری و بازسازی شهر آغاز شد.

منازل مسکونی تخریب‌شده مردم آواربرداری شد و با اختصاص تسهیلات بانکی، مردم خانه‌های خود را مقاوم‌تر از گذشته احداث کردند. ساختمان‌های اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی و بهداشتی جدید و مدرنی در بم ساخته شد و در بخش اقتصادی نیز بازار قدیمی و تخریب‌شده شهر بم جای خود را به بازاری جدید و مقاوم داده تا در کنار احداث واحدهای تجاری و صنعتی جدید، قلب اقتصادی این شهر دوباره به تپش بیفتد و جانی دوباره به این شهر ویران‌شده بدهد. در بخش فرهنگی نیز مکان‌های فرهنگی متعددی همانند کتابخانه، فرهنگسرا، مساجد، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و... در این شهر احداث شده است. ارگ تاریخی شهر بم پس از زلزله آواربرداری شده و عملیات بازسازی آن ادامه دارد. این بنای تاریخی در سال 84 به ثبت جهانی رسید .

صرف 720 میلیارد تومان اعتبار عمرانی

به گفته فرماندار شهرستان بم طی‌8 سال گذشته بیش از 720 میلیارد تومان در بخش عمران شهری و احداث ساختمان‌های دولتی و عمومی هزینه شده است.

حسین شایق، اعتباراتی که در قالب احداث منازل مسکونی مردم و ساختمان‌های بخش خصوصی هزینه شده را 610 میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: ما برای جذب اعتبارات تخصیص‌یافته مشکل خاصی نداشته‌ایم و درخصوص بازسازی شهر بم اکثر مصوباتی که در ستاد بازسازی این شهر تصویب شد را اجرایی کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: پس از وقوع زلزله عملیات گازرسانی به این شهرستان، احداث سد نساء برای تامین آب این شهر و دوبانده کردن جاده بم ـ کرمان که پیشرفت عملیاتی خوبی داشته، آغاز و اجرا شد تا بخشی از کمبودها و مشکلات مردم برطرف شود و اگر هم در حال حاضر مشکل و کمبودی وجود دارد با همت مسوولان و همکاری مردم برطرف خواهد شد.

مشکلات شهر بم

باوجود تمام اینها، اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل شهر بم پس از زلزله که هنوز باقی مانده، عدم عمران شهری بم است. در حال حاضر برخی از خیابان‌ها و تمامی کوچه‌های شهر بم خاکی است و وجود نخاله‌های ساختمانی در برخی از کوچه و معابر، عدم ساماندهی خیابان‌ها و کوچه‌ها و خاکی‌بودن آنها و گرد و خاکی که بر اثر عبور وسایل نقلیه در هوا پراکنده می‌شود، مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است. در فصل زمستان نیز بر اثر بارندگی، گل ولای کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر را فرا می‌گیرد و عبور و مرور را دشوار می‌سازد.

عدم روشنایی مناسب معابر و کوچه‌ها، تکمیل‌نشدن کشتارگاه شهر بم که مشکلات زیادی را در بحث بهداشت محیط و محیط‌زیست به وجود آورده، کمبود اماکن مذهبی و فرهنگی مانند مساجد و تکایا یا تکمیل‌نشدن عملیات احداث و بازسازی آنها و... از جمله کمبودها و مشکلاتی است که در بحث عمران شهری بم به چشم می‌خورد. زهرا دهقان ـ یکی از شهروندان بمی ـ درباره مشکلاتی که مردم این شهر با آن درگیر هستند می‌گوید: خاکی‌بودن کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و نبود حصار و دیوار در اطراف برخی از باغات و خانه‌های مسکونی مردم به دلیل عدم اصلاح مهندسی معابر و کوچه‌ها از جمله مشکلات عمران شهری بم است. وی مشکل بیکاری و نبود زمینه اشتغال را یکی دیگر از مشکلات مردم این شهر بویژه نسل جوان برمی‌شمارد و می‌افزاید: در حال حاضر اکثر جوانان بمی بیکار هستند یا برای یافتن کار باید به شهرها و استان‌های همجوار مهاجرت کنند. این شهروند بمی با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری در شهر بم و سردرگمی جوانان بمی برای گذراندن اوقات فراغتشان می‌گوید: قبل از زلزله شهر بم دارای 2 سینما به نام‌های شهر تماشا و رزاز بود که پس از تخریب این دو سینما بر اثر زلزله، دیگر در این شهر هیچ سینمایی احداث نشده است. شهربازی جدیدالاحداث شهر بم نیز که کلنگ احداث آن پس از وقوع زلزله به زمین زده شد هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است و این موضوع باعث شده که کودکان بمی 8 سال در حسرت و انتظار افتتاح شهربازی بم به سر ببرند. وی می‌افزاید: نبود فضاهای فرهنگی و تفریحی سالم و مجاز در شهر بم باعث می‌شود که نسل جوان این شهر برای پرکردن اوقات فراغت به سمت تفریحات ناسالم یا اعتیاد گرایش پیدا کنند.

عمران شهری ضعیف است

موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقداماتی که پس از زلزله برای بازسازی شهر بم صورت گرفته، مهم‌ترین مشکل این شهر را بحث عمران شهری بم عنوان می‌کند. وی می‌گوید: در حال حاضر خاکی‌بودن کوچه‌ها و خرابه‌های منازلی که هنوز برخی از آنها آواربرداری نشده‌اند زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. وی با اشاره به این که در دور سوم سفر ریاست‌جمهوری به استان کرمان در سال 89، 73 میلیارد تومان اعتبار برای عمران شهری بم و بروات تصویب و در نظر گرفته شد، می‌افزاید: با وجود پیگیری‌های زیادی که به عمل آمده متأسفانه تاکنون این اعتبار پرداخت نشده است. وی با بیان این که عدم عمران شهری بم صدای اعتراض مردم را درآورده و من به عنوان نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی شرمنده آنها هستم، می‌افزاید: مردم بم دیگر نمی‌توانند وضعیت اسفبار کوچه‌ها و معابر این شهر را تحمل کنند. غضنفرآبادی با اشاره به مشکلات مردم برای بازپرداخت اصل و سود وام‌های دریافتی قبل از زلزله می‌گوید: قبل از زلزله مردم برای احداث منازل مسکونی و تجاری خود 42 میلیارد تومان وام از بانک‌ها گرفته بودند که پس از زلزله به دلیل مشکلات متعدد نتوانستند این وام‌ها را بپردازند و اکنون عدم بازپرداخت این وام‌ها باعث شده که سود زیادی به آنها تعلق گیرد. به گونه‌ای که در حال حاضر 42 میلیارد تومان وام دریافتی مردم به 120 میلیارد تومان افزایش یافته که پرداخت سود و اصل آن بسیار دشوار و از عهده مردم خارج است. وی تصریح می‌کند برای حل این مشکل دولت در کمیسیون اقتصادی خود مصوبه‌ای را به تصویب رساند که اصل و سود تسهیلات بانکی دریافتی مردم قبل از زلزله در قالب ماده 124 قانون برنامه پنجم از محل اعتبارات تخصیص یافته قانون بودجه سال 90 پرداخت شود که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. نماینده مردم بم همچنین با درخواست از رئیس‌جمهور و دیگر مسوولان برای توجه و حل مشکلات مردم این شهر می‌افزاید: متأسفانه پس از زلزله بودجه‌هایی به اسم بم اختصاص و در جاهای دیگر هزینه شد که این کارها باعث شده که هنوز مشکلات مردم باقی بماند و خدمات انجام شده توسط دولت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

حکمت قاسم‌خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها