کاوش: در هیچ کجای دنیا برای مناسبت‌های خاص فیلم ساخته نمی‌شود

نمایش فیلم‌های موضوعی منتفی است

وضعیت اکران فیلم‌های موضوعی در مناسبت‌های خاص از بحث‌های قدیمی سینمای ایران است. گروهی معتقدند باید شرایطی به‌وجود بیاید که در هفته دفاع مقدس و هفته بسیج و ماه محرم؛ فیلم‌هایی با موضوع آن ایام اکران شود و گروهی نیز خلاف این نظر را دارند و معتقدند این امر امکان‌پذیر نیست. در این میان آنچه تعیین‌کننده است؛ نظر کارشناسی سینماداران و پخش‌کنندگان فیلم‌هاست.
کد خبر: ۴۴۵۸۰۰

حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره این موضوع به ایلنا گفت: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که برای مناسبت‌های خاص فیلم ساخته شود بلکه ابتدا فیلم ساخته ‌می‌شود و بعد اگر مناسبتی بود فیلم در آن مناسبت نمایش داده ‌می‌شود.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورها این‌گونه فیلم‌ها با حمایت دولت ساخته ‌می‌شود و در ایران نیز باید این کار توسط دولت صورت بگیرد؛ زیرا برای بخش خصوصی سودی ندارد که برای یک مناسبت خاص فیلم بسازد و فقط در یک مدت زمان محدود اکران کند. از طرف دیگر تجربه نشان داده که هر مناسبت با مناسبت دیگر تفاوت دارد و در مناسبت‌هایی مانند ایام محرم و صفر بیشتر مخاطبان به دنبال انجام مناسک عزاداری هستند.

محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران نیز با اشاره به این ‌که این طرح تجربه شده است، گفت: واقعیت این است که باید ببینیم هدف اجرای چنین طرحی چیست؟ آیا ما بنا داریم تا در سالن‌های سینما فقط باز باشد یا به دنبال حضور مردم در سالن‌های سینما هستیم؟!

صابری با اشاره به تجربه نمایش «روز واقعه» به ‌صورت همزمان و بعد از ایام محرم گفت: تجربه نشان داده مخاطبان سینما از این‌گونه فیلم‌ها در زمان ماه محرم استقبال نمی‌کنند و بیشتر به دنبال عزاداری و انجام مناسک خاص آن هستند. هر چند اگر از ابتدای سال یک فیلم نو و جدید به اکران راه یافته و اعلام شود که این فیلم در زمان خاصی اکران ‌می‌شود؛ امکان استقبال مخاطبان از آن نیز وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها