این جوش و خروش و عصبانیت جوانان ما عصبانیتی متراکم از قرن‌ها و به خصوص از اقدام غیر‌عاقلانه اخیر انگلیس است

صالحی: انگلیس کاتولیک‌تر از پاپ عمل کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی، اقدام انگلیس در پی ورود دانشجویان معترض به سفارت این کشور در تهران را شتاب‌زده و غیرقابل توجیه خواند و گفت: انگلیس کاتولیک‌تر از پاپ عمل کرد.
کد خبر: ۴۴۵۵۸۸

به گزارش «جام جم»، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای نامیبیایی خود در نشست خبری مشترک در تهران افزود: در اتفاق اخیری که رخ داد انگلیس یک اقدام سیاسی را انجام داد که بیشتر جنبه نمایشی داشت و آن تحریم بانک مرکزی بود.

وی با بیان این‌که ما با انگلستان مراوده مالی نداشتیم به تماس تلفنی ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با وی پس از ورود دانشجویان معترض به سفارت انگلستان در تهران اشاره کرد و گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی عنوان کردم که این جوش و خروش و عصبانیت جوانان ما عصبانیتی متراکم از قرن‌ها از دست کشور شما و به خصوص اقدام غیرعاقلانه و غیرحکیمانه اخیر شماست و بازتاب آن این بود که مجلس مصوبه‌ای را در مورد کاهش روابط صادر کرد که به نظر ما اقدامی در پاسخگویی به مجموعه رفتارهای انگلیس بود.

وزیر خارجه اضافه کرد: متأسفانه هر چقدر ایران سعه صدر و صبر و حوصله نشان داد طرف مقابل اینگونه برداشت کرد که ایران علاقه‌مند به پاسخگویی نیست و ملت ما در زمان مناسب خود پاسخ مناسب را داد.

صالحی ورود دانشجویان معترض به سفارت انگلیس را امری که قابل پیش‌بینی نبود خواند و گفت: نمایندگان مجلس، مسوولان انتظامی و دیگر مسوولان این قضیه را پیش‌بینی نمی‌کردند. دانشجویان مجوز لازم را برای تظاهرات اخذ کرده بودند و قرار بود این اعتراض در چارچوب مقررات و قوانین کشور در مقابل سفارت انجام شود.

وی با ابراز تأسف از وقوع این اتفاق خاطرنشان کرد: این اتفاق خارج از مقررات صورت گرفت و به نظر ما جا نداشت که این اقدام از سوی انگلیس انجام شود. صالحی یادآور شد: در خیلی از موارد شور و هیجان آنقدر بالاست که انسانی که مظلوم واقع می‌شود و در مقابل ظلم‌های فراوان قرار می‌گیرد، چاره‌ای جز فریاد بلند ندارد، ولی باید در همه مواقع مقررات و اصول را در رفتار و منش خود مدنظر قرار دهیم.

وی با ذکر این نکته که روابط دو کشور قطع نشده است، یادآور شد: انگلیس در زمینه فراخوانی دیپلمات‌هایش از تهران و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن شتاب‌زده عمل کرد و اقدامی غیرقابل توجیه از سوی انگلیسی‌ها صورت گرفت. ما مشکلی نداریم و این موضوع را به خودشان واگذار کردیم. وزیر خارجه در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای ایرانیان مقیم انگلستان خاطرنشان کرد: ما از تمامی امکانات خود برای تأمین نیازها و ارائه خدمات کنسولی به هموطنان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که با مشکل مواجه شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص معرفی کشوری از سوی انگلیس به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران با بیان این‌که این موضوع در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: هنوز به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده‌ایم.

وی تحریم‌های انگلیس و فرانسه علیه ایران را موضوع جدیدی ندانست و با اشاره به این‌که این تحریم‌ها از ابتدا نیز وجود داشته، خاطرنشان کرد: آنها برای خالی نبودن عریضه هر بار عده‌ای را به لیست اسامی مشمول تحریم اضافه می‌کنند تا توجه افکار عمومی خود را از اتفاقاتی که در داخل اتحادیه اروپا رخ می‌دهد، منحرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها