دکتر بابک لاریان در گفت‌وگوی اختصاصی با سیب

خداحافظی با سرطان حنجره در کمتر از 2 ساعت

بیمارانی که به سرطان حنجره و گردن مبتلا می‌شوند نه‌تنها در طول بیماری و فرآیند درمان و جراحی، مشکلات زیادی را سپری می‌کنند، بلکه پس از برداشته شدن تومورهای سرطانی از محل بریدگی ایجاد شده زیر گردن خود نیز بشدت احساس ناراحتی می‌کنند. اکثر آنها چاره‌ای ندارند جز این‌که هزینه دیگری به جراح پلاستیک پرداخت کنند تا محل بریدگی ایجاد شده محو شود، اما اکنون و به لطف تکنیک نوینی که یک محقق ایرانی مرکز جراحی پیشرفته سر و گردن در «بورلی هیلز» کالیفرنیا روی آن کار کرده است نه‌تنها اثری از محل جراحی وجود نخواهد داشت، بلکه بیمار در کمتر از 2 ساعت از شر توده سرطانی خلاص می‌شود و از فردای آن روز می‌تواند از دهان غذا بخورد. دکتر بابک لاریان که ریاست این مرکز جراحی را نیز به عهده دارد در گفت‌وگوی اختصاصی با سیب، درباره مزایای تکنیک نوین استفاده از لیزر و میکروسکوپ در درمان سرطان‌های ناحیه دهان، حنجره و گردن با ما صحبت کرده است.
کد خبر: ۴۴۴۹۸۱

مهم‌ترین ویژگی استفاده از پرتوهای لیزری و تلفیق آن با سیستم‌های میکروسکوپیکی در درمان سرطان‌های حنجره و گردن چیست؟

مهم‌ترین مشکلی که بیماران مبتلا به سرطان‌های حنجره و گردن با آن مقابله می‌کنند فشار ناشی از فرآیند عمل جراحی و تبعات شکاف ایجاد شده زیر گلو است. در روش مرسوم ‌درمان این بیماری‌ها، شکاف قابل توجهی در ناحیه گردن بیمار ایجاد و در ادامه توده‌های سرطانی از بافت‌های آلوده برداشته می‌شود، اما این روش چالش‌های زیادی به همراه دارد. پاره شدن ماهیچه‌های ناحیه گردن تنها بخشی از مشکلاتی است که بیمار با آن روبه‌رو می‌شود. گذشته از آن اعصاب این ناحیه نیز لطمات زیادی متحمل می‌شوند.

و حالا شما چاقوی جراحی را زمین گذاشته‌اید و از راه دهان و البته بدون ایجاد شکاف در پوست به تومور سرطانی حمله می‌کنید؟

بله. استفاده از تکنیک لیزر و میکروسکوپ در خارج کردن توده‌ها و بافت‌های سرطانی از غدد ناحیه گردن و حنجره هیچ یک از چالش‌های یاد شده را به همراه ندارد.

آیا روشی که شما از آن استفاده کرده‌اید مختص خودتان است؟

نخستین بار سال 1999 یک جراح آلمانی آن را ارائه کرد، اما مشکل اصلی اینجاست که کمتر جراح و متخصصی به استفاده از این روش برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان گردن و حنجره تمایل دارد. آنها معتقدند استفاده از روش قدیمی‌ یعنی ایجاد برش در پوست ناحیه گردن و برداشتن توده‌های سرطانی به مراتب مؤثرتر است. به همین دلیل این روش درمانی عملا به حاشیه برده شده است، اما ما در این مرکز جراحی بر آن شدیم تا از این روش مؤثر برای درمان سریع و با حداقل تبعات منفی استفاده کنیم.

آیا از این تکنیک نوین می‌توان برای درمان سرطان حنجره و گردن در هر مرحله‌ای استفاده کرد؟

خیر. در حقیقت استفاده از این روش تنها برای سرطان‌هایی است که بتوان ریشه آنها را از درون دهان مشاهده کرد. برای این‌که بتوان از این روش بهره گرفت باید شرایط به گونه‌ای باشد که استفاده از لیزر در دستیابی به توده‌های سرطانی میسر شود، اما اگر توده‌های سرطانی به مرحله کاملا پیشرفته‌ای رسیده باشند، مثلا اگر ماهیچه‌های دور گردن را آلوده کرده باشند با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم.

اصولا در روش‌های مربوط به درمان توده‌های سرطانی ناحیه گردن و حنجره با چه موانعی روبه‌رو هستید؟

مشکلی که وجود دارد میزان پیشرفت بیماری است. یعنی اگر پیشرفت توده‌های سرطانی از میزان مشخصی فراتر رود مجبور می‌شویم بخش قابل توجهی از حنجره را برداریم که در نتیجه این عضو از بدن بیمار دیگر خوب کار نمی‌کند.

بیماری که با استفاده از این تکنیک نوین تحت درمان قرار می‌گیرد در نهایت چه مدت در بیمارستان بستری می‌شود؟

حضور بسیار کوتاه‌مدت بیمار در مراکز درمانی ارائه کننده این تکنیک نوین یکی از مهم‌ترین مزایای آن به شمار می‌آید. در صورتی که این جراحی برای برداشتن تومورهای سرطانی از ناحیه حنجره باشد بین 1 تا 5‌/‌1 ساعت زمان می‌برد. این در حالی است که پیش از این بیمار مجبور بود عمل جراحی طولانی‌ای بین 4 تا 5 ساعت را تحمل کند که برای بسیاری از بیماران کار دشواری است. همچنین اگر این عمل با هدف برداشتن تومورهای سرطانی از پشت زبان یا پشت گلو باشد در نهایت یک ساعت به طول می‌انجامد، اما قبلا بیمار نه‌تنها باید عمل جراحی چند ساعته را متحمل می‌شد، بلکه با گذشت زمان مشخصی باید عمل جراحی دیگری را تجربه می‌کرد و طی آن جراح پلاستیک اثر محل بریدگی را محو می‌کرد. این فرآیند ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد و گذشته از آن بیمار ناچار است تا 2 هفته لب به غذایی نزند، اما با استفاده از تکنیک جدید و استفاده از لیزر و میکروسکوپ، بیمار در نهایت یک شب در بیمارستان بستری شده و از فردای انجام فرآیند درمانی می‌تواند از دهان غذا بخورد.

آیا در حال حاضر آمار مشخصی درباره شمار مبتلایان به سرطان‌های حنجره و گردن در دنیا در اختیار دارید؟

آمارها نشان می‌دهند تنها در آمریکا سالانه حدود 40 هزار نفربه سرطان گردن مبتلا می‌شوند که از این تعداد می‌توان حدود 15 هزار نفر را با استفاده از این تکنیک نوین تحت درمان قرار داد. به عبارت دیگر بالغ بر یک سوم بیمارانی که همه ساله به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند می‌توانند به بهبود کامل با استفاده از این تکنیک نوین امیدوار باشند.

به نظر می‌رسد با استفاده از این تکنیک نوین می‌توان به جنگ سرطان‌های دیگری نیز رفت؟

بله. ما هم اکنون روی سرطان غده تیروئید کار می‌کنیم. در گوشه و کنار جهان شمار زیادی از افراد به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند و معمولا عمل جراحی، تنها راه کمک به آنهاست. در مواردی که کل غده تیروئید برداشته می‌شود، قرص‌های مخصوصی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا هورمون‌های لازم بدن از طریق آنها تأمین شود. در مواردی که از تکنیک لیزری برای درمان این دسته از بیماران استفاده شده است، تنها یک بریدگی مختصر در حد 2 سانتی‌متر در پوست بیمار ایجاد و از این طریق بافت‌های سرطانی را خارج می‌کنیم. در گذشته و با استفاده از عمل جراحی، برش‌هایی به طول 7 تا 8 سانتی‌متر ایجاد می‌شده است.

آینده این تکنیک درمانی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به پیشرفت‌هایی که در دانش لیزر صورت گرفته است می‌توان آینده درخشانی را برای این نوع روش درمانی در نظر گرفت. هزینه پایین درمان و سرعت قابل توجه آن و همچنین نبود تبعات منفی، از جمله فاکتورهایی هستند که بیماران را در انتخاب این روش برای بهبود کامل ترغیب می‌کند.

دکتر بابک لاریان در یک نگاه

دکتر بابک لاریان، محقق جوانی است که 40 سال دارد، در زمینه شیوه‌های مختلف جراحی غیرتهاجمی‌ و درمانی بیماری‌‌های ناحیه سر و گردن از جمله جراحی تیروئیدکتومی ‌با حداقل تهاجم، جراحی غیرتهاجمی‌ حذف غدد پاراتیروئید و جراحی غیرتهاجمی‌ پاروتیدکتومی ‌تخصص دارد.

وی سال 1996 از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و سال 2002 نیز از همین دانشگاه تخصص خود در زمینه جراحی سر و گردن را اخذ کرد. وی از آن زمان در مرکز جراحی پیشرفته سر و گردن بورلی هیلز کالیفرنیا مشغول کمک به بیمارانی است که به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستند. وی طی 2 سال گذشته 2 سمپوزیوم در این زمینه در آمریکا برگزار کرده است.

مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها